Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Första S/40 var samarbete med Mitsubishi. Fick deras GDI skitmotorer mm
V50 och Focus är ju same shit.
850 uppdaterades till S/V70 97. Båda modellerna fanns samma år :D

Personligen tycker jag Volvo är bäst :wink: :lol:
De finns de som hävdar att Volvo PV 544 var sista riktiga Volvon, men jag tror vi kan sätta in Amazon också :wink: Sedan kan man undra vad som gör att man pratar om riktig Volvo. Är det att alla komponenter är tillverkade i Sverige, eller att bilen monteras på Torslanda och inte i Gent.
SvenB skrev:De finns de som hävdar att Volvo PV 544 var sista riktiga Volvon, men jag tror vi kan sätta in Amazon också :wink: Sedan kan man undra vad som gör att man pratar om riktig Volvo. Är det att alla komponenter är tillverkade i Sverige, eller att bilen monteras på Torslanda och inte i Gent.
Ja det blir ju väldigt beroende av vad man närmare bestämt menar när man tänker på det svenska inslaget. Dock är det ifråga om design/konstruktion/utveckling av nya bilmodeller och kanske även komponentutveckling och komponenttillverkning mer svenskt i de nya Volvomodeller som kommit de senaste åren (nya 90-serien, nya XC60 och XC40) än det var i föregående generation bilar, som utvecklades under Fords tid som ägare. Exempelvis är ju alla motorer till de nya modellerna både utvecklade och tillverkade i Sverige (även om det finns en motorfabrik för VEA-motorerna i Kina också). I motsats till Ford tillåter Geely att Volvo får satsa en hel del på egen produktutveckling och göra det med hjälp av delar som inte nödvändigtvis måste finnas på hyllan hos någon annan biltillverkare.
Ja det är ju en bra poäng att det svenska inslaget kan variera beroende på vem som är huvudägare.

Sedan kan man väl fundera har svensk min 940 är som är monterad i Volvos fabrik i Samutprakarn utanför Bangkok ;)
Sedan kan man ju fundera på hur svensk en Volvo PV var. Den hade amerikansk bakaxel och bromsar (bultmönstret på fälgarna var samma som Ford), t.o.m designen var amerikansk (jämför med en -40-tals Ford). Motorn var en kopia av Opel och elsystemet var amerikaskt i början (Motorola??) och blev senare tyskt (Bosch). Styrsnäckan var på senare Volvo engelsk, men var nog också amerikansk i början....
S80_140HK skrev:Jag lägger min röst på 940. Efter 940 så tappade man konceptet lite och började fylla bilarna med en massa elektroniskt skräp och fokuserade mer på lyx än det faktiska användandet.
?:-/

Är nöjd att de utvecklats, hade inte kommit på tanken att köpa en Volvo annars.
B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]