Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1212463
VolvoB20 skrev:10 miljarder skulle det kosta för Stockholmsbilisterna att byta upp sig till Euro 6 bilar som krävs för att överhuvudtaget besöka Stockholm hade man visst räknat ut i den senaste kalkylen. Mijözonerna har ju växt i senaste förslaget och har man inte Eurp 6 är man banlyst överallt.

Låter billigt tycker jag
Euro6 är väl bara för diesel och det är Euro5 som gäller för bensin, eller har jag missförstått det?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1212473
Euro 5 bensin är inte direkt ”ren” nog för att nox är mycket lägre, men en igensotad direktinsprutad bensinturbo är rätt sotig av sej...
Användarvisningsbild
av Camel
#1212500
Syftet med miljözoner i sig är väl inget att säga om. Men om det anses vara problem med vissa fordonsslag på vissa platser beroende på att oönskade miljöeffekter uppstår så varför inte vara teknikneutral?

Om man laddar sin batteribil från elnätet, i synnerhet på vissa geografiska platser i vårt land, uppstår ju också oönskade miljöeffekter. Beroende på eltekniska förhållanden blir dessa oönskade effekter något större ju längre söderut och ju närmare eltekniskt en knutpunkt för elförbindelse med kontinenten man befinner sig. Därför borde ju dessa zoner identifieras och klargöras för allmänheten så att ingen okynnesladdning av batterifordon sker på dessa platser.

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/stamnatskarta/
Användarvisningsbild
av joel80
#1212503
När det gäller miljözoner är det väl just så att i de fallen vill man inte ha utsläppen just där.
Om man då laddar elbilen från ett dieselaggregat eller kör på fissil naturgas blir det ju fortfarande inga utsläpp från avgasröret just där.

Närmiljön i t.ex gamla stan blir bättre oavsett var du laddat din elbil.

Jag menar inte att man sen helt ska strunta i att informera i övrigt hur ens elanvändning påverkar, men just med miljözonerna så fyller det ju sin funktion oavsett.
Användarvisningsbild
av Camel
#1212506
joel80 skrev:Närmiljön i t.ex gamla stan blir bättre oavsett var du laddat din elbil.
I gamla stan i Stockholm blir det så, stämmer. Men generellt i större sammanhang bara så länge som de kraftverk som elen kommer ifrån (i verkligheten) inte ligger nära städer eller andra tätbefolkade områden. Vilket de gör i stor omfattning på kontinenten.
joel80 skrev:Jag menar inte att man sen helt ska strunta i att informera i övrigt hur ens elanvändning påverkar,
Vi är helt överens om detta.
Användarvisningsbild
av joel80
#1212670
Bra då att elproduktionen ser ut att år för år bli renare och renare. Kolla t.ex på England. Dom har fasat ut väldigt stor del av sin kol, och har nu dagar då dom inte bränner nått kol alls, för första gången sen industrirevolutionen.
Dom har haft över hälften av sin elproduktion från kol tidigare.

Även Tyskland ökar sin andel förnyelsebart snabbt, men gick bakåt en liten bit för några år sen då det efter Fukushima blev debatt om kärnkraften och de minskade den produktionen.

Så elbilen blir för varje år renare även i länder som har relativt stor inblandning av fossil elproduktion idag.
av Lövet
#1212675
Samtliga: Försök hålla diskussionen runt miljözonerna i Stockholm specifikt tack
Användarvisningsbild
av joel80
#1212692
Det blir intressant att se hur bl.a leasingbolag och bilfirmor reagerar på det här närmsta månaderna. Får vi se direkta effekter i Stockholmsområdet tro?

Kan tänka mig att det kommer vara rätt många som rätt snabbt försöker bli av med sina Euro5-dieslar. Begagnatmarknaden på de kan koka över... kanske bra tillfälle om man bor en bit ifrån Stockholm och aldrig behöver köra där.
Användarvisningsbild
av Derank
#1212696
När man hört allt dravel de hittar på i storstäderna blir man ännu gladare av att bo i Norrland. nu faller snön kraftigt ochså så snart kan man åka snöskoter till jobbet.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1212701
Undra om man ska satsa på en Ioniq Electric som nästa företagskärra för att kunna snurra i Gamla stan vid behov. Finns inte så mycket annat 100% elektriskt med någorlunda utrymme för en hyfsad peng.
Fast all nödvändig extramonterad elektrisk utrustning kanske halverar räckvidden... :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22
Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]