Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#1210977
Glaset som inte är klart på dom äldre bakljusen utan krusat/räfflat/diffust tar bort mycket av ljuset, men tillräckligt mycket kvar för att vara lagliga och duga åt dom flesta. Upplevde skillnad man märkte av bara genom byte av bakljusen på backljuset. Men vill man ha bra backljus så är det att montera extra backljus som ger skillnaden, inte att montera LED i befintlig armatur.
Samma med bilens ordinarie helljus man konverterar som komplement till extraljus, inte istället för extraljus/bättre ramp av dom tre topfabrikaten.
av andersuw
#1211048
Det är samma lampor som jag har i mina bilar och det är klart att det gör avsevärd skillnad på ljusstyrkan. Jag uppmätte som sagt runt tre gånger mer ljus på min V70 -15. Det är ju bara att ta en kamera och mäta om man är osäker.
av andersuw
#1211053
ER skrev:Glaset som inte är klart på dom äldre bakljusen utan krusat/räfflat/diffust tar bort mycket av ljuset, men tillräckligt mycket kvar för att vara lagliga och duga åt dom flesta. Upplevde skillnad man märkte av bara genom byte av bakljusen på backljuset. Men vill man ha bra backljus så är det att montera extra backljus som ger skillnaden, inte att montera LED i befintlig armatur.
Har inte intrycket att "klarglas" eller inte gör ingen större skillnad på ljusstyrkan. Däremot kan det räfflade "glaset" kanske sprida lite bättre åt sidorna. Och det är förstås inte bara extra backljus som gör skillnad utan även LED i befintlig armatur. Tre gånger mer ljus är skillnad, rejäl skillnad, och alla vill heller inte åka omkring med något utanpåverk där bak.
Användarvisningsbild
av ER
#1211191
Spelar ju ingen roll om du så hade 100ggr mera ljus när det inte hamnar där det ska, men vi har kanske olika höga krav på saker.
På S60:n testade jag Feltemas 30-35W(?) glödlampor i backljuset. Med 01-04 glasen så var det ingen större skillnad värd risken, med 05-07 glasen var det större skillnad man även reagerade på just för det var inget ivägen som slukade ljuset.
Gjort samma test på XC:n med samma resultat då jag först bytte till LED utan att bli imponerad och nej det spred inte värst mycket bättre med krusat glas om det ens gjorde det så det var användbart. Visst kan man kasta i "100W" lampor och tro att det är 100W eller "motsvarande 100W" när ljuset inte ens hamnar där det ska. Däremot gör LED i sig att det sprids mera åt sidan, åtminstone den lampa jag har är begåvad med den bieffekten men märkt samma sak med helljuset med två olika varianter av LED-lampor som sprider helljuset mycket bra samt på dom färska NBB Alpha 225 LED jag tittat på som sprider ljuset betydligt mera än nån annan ljuskälla och får xenon att ställa sig i skamvrån på alla punkter utom att kasta ljuset långt 800m+.
Gillar man inte diskreta lampor hängande under baken så får man acceptera att backljuset är under all kritik, men det är bara bieffekt av beslut att hålla "rent" och det finns ju infällbara varianter så det behöver inte synas lika mycket men kräver lite håltagning.

Sen som alltid så är lumen och LED två saker som kan fuskas rejält så bara för det ger "tre gånger mer" betyder inte att det är tre gånger mer användbart ljus även om det säljer till ovetande med lumen och "motsvarande". Har inte sett en enda LED för backljuset till V70 08-16 som ger så mycket mera ljus som dom påstår så det är värt att riva halva luckan och byta x antal clips på köpet då dom alltid skall bytas då dom går sönder eller tappar sin funktion när man river ner. Dessa LED-lampor är ju bara för att få ljusharmoni om man hänger på riktigt backljus, fast då är mina krav inte låga på backljuset utan ljuset skall ner i backen direkt där det gör nytta.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1211296
Alltså det är klart att externa lampor ger mer ljus. Men trimning av befintliga är nog ändå det de flesta provar först. Nya V70:n verkar det ju i och för sig krångligt på men på t ex gamla V70:n är det ju inget arbete att göra det.

Själv har jag en 18-wattare under kofångarn och det ska mycket till om dioder i lamporna matchar ens en ensam sådan. LED på sidorna är som du säger dels för utseendet men också för att få lite extra precis ute i hörnen av bilen högre upp.

På V70N med sitt breda nedre backljus i ordinarie lykta borde det gå att skruva in en 9-watts arbetsljusramp, som nämnda 18-wattare fast hälften så långt, i lyktan om man är beredd att såga lite. Det borde ge ett ganska trevligt ljus och åtminstone under det räfflade glaset vara ganska diskret.
Användarvisningsbild
av DTJ
#1211316
volvofantast skrev:Så du såg inte bättre då?
Jo, lite kanske. Vitare ljus blev det i alla fall. Men om det är värt pengen???

Ja det var ju billigare än på Volvo […]

Det är nog många D5-ägare som k&ou[…]

Jag menar att om släpet är tomt eller ej[…]

Trasig taklucka

Hej alla! Först av allt vill jag tacka fö[…]