Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
volvofantast skrev:Konstigt, känns ändå som dämmparn inte är helt ok,kan du trycka in dämparen för hand utan att det känns trögt?vad kostar en ny?
ca 600 kr.
på vilket sätt tror du dämparen påverkar dragröret och bromsarmen?
av osla
dämparen har inget med att man bottnar påskjuten. justera backarna på justeringarna som sitter innanför trumman. ha hjulen i luften, justera ena sidan tills dom börjar ta, sen går du och rycker i parkeringsbromsen några gånger så du centrerar backarna, efter det brukar det gå att justera lite till, gör så tills det inte går att snurra hjulet, släpp efter justeringen så det ligger på lite, men inte för mycket. gör lika på andra sidan
Användarvisningsbild
av milktrucker
Kulhandsken går att trycka in hela vägen i botten och hela vägen ut igen, det går lite halvtrögt, så dämparen fungerar.
Dämparens uppgift är att motverka snabba rörelser i påskjutsbromsen, dvs den ska motverka att bromsarna slår till pang på vid minsta bromsning.
Hyrde ett släp på macken med trasig dämpare och det var inget kul alls. Bromsarna slog till pang och låste sig så fort man nuddade bromsen
Användarvisningsbild
av milktrucker
osla skrev:dämparen har inget med att man bottnar påskjuten. justera backarna på justeringarna som sitter innanför trumman. ha hjulen i luften, justera ena sidan tills dom börjar ta, sen går du och rycker i parkeringsbromsen några gånger så du centrerar backarna, efter det brukar det gå att justera lite till, gör så tills det inte går att snurra hjulet, släpp efter justeringen så det ligger på lite, men inte för mycket. gör lika på andra sidan
Det är AL-KO-system, så justeringen till backarna sitter inte i trumman, utan mitt under släpet.
Om jag lossar dessa och spänner vantskruven så borde bromsarmen komma närmare dragröret
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Är släpet gammalt och gått långt med mycket last kan bromsmekanismen (inte bara bromsbanden) i hjulen blivit sliten med åren, det finns ju oftast en back-automatik som gör att bromsbanden släpper av rotationen när hjulen rullar bakåt, om detta har slitits kan man få exakt den effekten du har.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag ha AL-KO bromsar på min Bränderup boggietrailer. Där sitter justeringar inne i trummorna. Det är "tandhjul" (ungefär som gamla PV och Amazon) som man justerar genom att sticka in en flat skruvmejsel i ett litet hål i bromskölden och vrida på tandhjulet. Jag har haft problem med rörelsereserven också så jag spänner alltid upp bromsen med staget annars klagar besiktningen, problemet är att då kan jag inte backa med båten på. Så efter besiktningen får jag släppa lite, det fungerar perfekt när reserven ligger på c:a 15 %. Trailern är från -90 så det är lite slitet i lederna, men mindre än mitt "vanliga" släp. som rullat mångfalt fler mil. Skulle tippa att boggietrailern har rullat i genomsnitt 25 mil om året sedan det var nytt. Ännu mindre sedan jag köpte det. Så här ser bromsarna ut. Justeringen är nr 22 och 23
Trailerns bromsar.jpg
Trailerns bromsar.jpg (72.5 KiB) Visad 3514 gånger
Användarvisningsbild
av milktrucker
om jag släpper på bromsjusteringen under släpet och den som ev. finns i trummorna och samtidigt spänner vantskruven ännu mer, så kommer bromsarmen lägga sig närmare dragrör om jag tänker rätt?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Denna anvisning har jag alltid följt och det har funkat bra. Finns mer bra info i den andra länken

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... ti5IKGe2te

https://valeryd.se/fragor-svar/
Användarvisningsbild
av lennarte
Jo den första länken beskrev det bra och precist. Får "ta" ett varv till med båttrailern när jag fått båten på sina bockar. Det ska gå att både backa och bromsa med godkänd reserv, jag har bara inte kommit dit än...... Den har varit sådan sådan jag köpte den, så det är något i kedjan jag missat. Den är relativt nybesiktigad så jag har tid på mig.... :roll:

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]