Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Bäst är såklart om ni kan få fram 3fas 32A till varje stolpe och köpa 3fas-laddare.. Men då blir det genast lite dyrare och ni kanske måste öka på eran huvudsäkringen
Det drar ju snabbt iväg i kostnad. 4 laddstolpar på 32 amp ger ju 130 A huvudsäkring som EON o Vattenfall tar nästan 40.000 kr per år för i fast avgift.

Det medför väl att i framtiden kommer i princip alla uttag att vara låg effekt för snigelladdning.

Om jag tex säkrar 32 A till min parkeringsruta blir det ju runt en tusing i månaden i säkring och så bråttom har nog inte många tror jag.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Bäst är såklart om ni kan få fram 3fas 32A till varje stolpe och köpa 3fas-laddare.. Men då blir det genast lite dyrare och ni kanske måste öka på eran huvudsäkringen
Det drar ju snabbt iväg i kostnad. 4 laddstolpar på 32 amp ger ju 130 A huvudsäkring som EON o Vattenfall tar nästan 40.000 kr per år för i fast avgift.

Det medför väl att i framtiden kommer i princip alla uttag att vara låg effekt för snigelladdning.

Om jag tex säkrar 32 A till min parkeringsruta blir det ju runt en tusing i månaden i säkring och så bråttom har nog inte många tror jag.
Hur snabb laddare man har behov av beror ju på hur lång tid man normalt parkerar där.

Hemma behöver du egentligen sällan mer än enfas 16A, om ens det. Du får i 20 mil på en natt utan problem med enfas.

Men är det t.ex en parkering på ett ställe där du bara står ett par timmar kommer det kunna vara en fördel om det går lite fortare. Många större företag har ju betydligt större huvudsäkring än vad man har hemma.

Sen, även om det kanske inte är intressant här, har det börjat komma smarta laddare där du kan köra in en 3-fas, 16 eller 32A och så delar dom på det.

Vilket betyder att du har 3 laddare där man om man bara laddar från en får 3-fas 32A (vilket rätt få bilar klarar ladda från AC-laddare idag) men där du går ner i hastighet när fler står.

Dock klarar inte de flesta hybrider att ladda I mer än 1-fas 16A så i de lägena kan man ha två hybrider stående och ladda men ändå få rätt bra fart på den sista stolpen.

I det här lägen verkar det som att det skulle kunna räcka med långsam laddning då Sven skrev om övernattning och så.
AndreasThn skrev:Låter som en bra lösning med de stolparna Joel, skall undersöka om taggningen fungerar och dra det vidare till samfäldigheten där vi bor då det lär ta ett tag innan det genomförs...
Dom har likadana laddare i Sollentuna Centrums parkeringshus på 3e eller om det var 4 våningen.. Om nån skulle vara i närheten och vill känna o klämma. ;)

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]