Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1208460
Den räcker inte till för moderna tändstift. Äldre modeller skulle ha 0,7 - 0,9 mm men moderna (typ Idrium och liknande) kan ha från 1,1 och upp till 1,4 mm. Beroende på motortyp och körsätt
#1209016
TommyP86 skrev:
Derank skrev:man ljuterar inet gap på stift idag, det var 30år sedan
Japp, tyvärr varierar det stort även på nya stift, så är man noga så är det bara att börja knacka.
har bara haft ett fåtal stift med fel avstånd från NGK men kollar det alltid av vana, ren idioti/LATHET att låta bli att kontrollera, är ju samma med däckatryck som de till och med skaffar datamanicker i hjulen på nya bilar för att folk låter bli att kontrollera :-O) (S)
#1209067
På nya stift med en sidoelektråd duger bladmått, då är ju både sido och mittelektrådenn raka och inte rundslitna. Men även "vanliga" tändstift idag ska ha 1,1 mm. Det har att göra med att dagens tändsystem är oerhört kraftiga och klarar större avstånd. Större avstånd = mer gnista så länge spolen orkar skicka över den så därför behövs ordentliga kablar och bra lock och rotor om gnistan inte ska "hoppa" på fel ställe
#1209187
lennarte skrev:På nya stift med en sidoelektråd duger bladmått, då är ju både sido och mittelektrådenn raka och inte rundslitna. Men även "vanliga" tändstift idag ska ha 1,1 mm. Det har att göra med att dagens tändsystem är oerhört kraftiga och klarar större avstånd. Större avstånd = mer gnista så länge spolen orkar skicka över den så därför behövs ordentliga kablar och bra lock och rotor om gnistan inte ska "hoppa" på fel ställe
Finns inga lock och rotor i dagens tändsystem

Ja det var ju billigare än på Volvo […]

Det är nog många D5-ägare som k&ou[…]

Jag menar att om släpet är tomt eller ej[…]

Trasig taklucka

Hej alla! Först av allt vill jag tacka fö[…]