Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Calva14 skrev:Haha, jag förstod det men insåg samtidigt att mitt tidigare inlägg kanske inte var övertydligt heller, seg i huvudet idag så jag kommunicerar på cro magnon-nivå...
Det är ibland en ganska normal nivå på detta forum. Jag menar när man skriver något fattar man själv vad man skrivit, men det är inte alltid andra gör det..... ?:-/
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Calva14 skrev:Jag menar att jag hellre beställer en T5 nu, plockar ut den till våren och får befintliga skattereglerna. Väntar man på MY19 så blir det mångdubbel skatt för precis samma bil. Visst kommer Inscription till MY19 men den lilla skillnaden st innebär är i min värld inte värd den skatteskillnaden.
Fast enligt säljaren så finns det tydligen chans att hinna få 2019 innan sommaren. Dvs den kommer ju kunna gå att beställas i mars. Produktion börjar i april om jag inte helt snurrat till det.

Sedan tror jag att på en treårsperiod förlorar du mer pengar på en 2018 i värdeminskning inkluderat en skatt på ca 6000:- per år x 3 år.
Användarvisningsbild
av SvenB
volvobrasse skrev: Sedan tror jag att på en treårsperiod förlorar du mer pengar på en 2018 i värdeminskning inkluderat en skatt på ca 6000:- per år x 3 år.
Kommer det skilja något mellan My-18 och My-19, annat en siffa i några papper. När jag tittade på alternativ till min nuvarande bil skilde det inget mellan sen My-14 och tidig My-15, med liknande utrustning och miltal
Användarvisningsbild
av volvobrasse
SvenB skrev:
volvobrasse skrev: Sedan tror jag att på en treårsperiod förlorar du mer pengar på en 2018 i värdeminskning inkluderat en skatt på ca 6000:- per år x 3 år.
Kommer det skilja något mellan My-18 och My-19, annat en siffa i några papper.
Intromodellerna inkluderar ju en hel del i priset. På begagnatmarknaden så kommer det naturligtvis vara en skillnad på ett år nyare modellår på en bil med samma inköpsår.
av Calva14
Om de börjar ta beställningar i mars-april så är ju sannolikheten att få den innan 30/6 minimal.

Det enda som skiljer såvitt jag förstått är att Inscription kommer finnas och att intropaketen tas bort så det blir a la carte vilket gör att priset på en lika utrustad T5 kommer kosta en del mer, plus betydligt högre skatt.

Så om bilen är identisk men billigare i inköp och lägre skatt så är det ingen fråga för min del. Däremot kanske andra motoralternativ kommer.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Ja detta är svårt.

Jag står i valet och kvalet här, antingen:

Beställa i årsskiftet (inte fören då man kan provköra XC40), få bilen första kvartalet, dvs februari/mars.

Eller....

Beställa 2019 i mars/april. Riskera att få den efter första juli. Har svårt att tro att det ska dröja hela sommaren innan man får den med tanke på att Volvo själva säger att 2018 som beställs i höst och i årskiftet kommer levereras första kvartalet 2018.

Det jag hoppas på är att det finns en hybridvariant (gärna med sneakmotor) som inte är dyrare än ex T5 intro som finns för beställning just nu. Då skulle jag verkligen vänta. Men annars är det kanske bättre att beställa runt årskiftet och få en 2018.

Det måste ju bara komma ut en billigare hybrid annars hur i fan har annars Volvo tänkt att sälja dom rena fossilvarianterna med tanke på den nya skatten. Lär ju bli en kraftig nedgång i dessa modeller överlag.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag avundas inte ditt dilemma att välja. Men hur stor är den högre skatten?
Användarvisningsbild
av SvenB
volvobrasse skrev:
Nära 7000:-/år för en T5!
Vad kostar den före 1/7?
DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.

Laddning av recharge

Bilen laddas bara vid behov är den full ticka[…]

Extra ljus