Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

obs !! BYT oljorna ofta, snåla inte på det !!!

Lovar folk betalar 10k mer för en bil som byts olja tätt på, ni får igen pengarna sen.
Jag skulle aldrig köpa en bil som är snål/longlife servad . ALDRIG. Men däremot ger man lätt 10k mer på nyare bil då om den är välservad, extra täta intervaller, vet flera som håller med mig.

Inget och snåla på alls.

TAXI är lite annat eftersom bilen startas kanske 1gång och går varm hela dagen.
Glöm statistik prat och allt nu,
sluta snälla snåla. Det är galet köra 3tusen mil med samma olja, enda som tycker om det är bilsäljarna.
Det blir mycket dyra reparationer sen när garantierna är väck. Nya motorer eller bilar sen.
Så dumt.
Vill inte vara otrevlig, men rak och saklig nu bara.

Max 2tusen mil,
Försök byta vid 1500mil, då kommer motorerna hålla 30år säkert.
Är man PEDANT så byter man var 1000e mil
tuuurbo skrev:obs !! BYT oljorna ofta, snåla inte på det !!!

Lovar folk betalar 10k mer för en bil som byts olja tätt på, ni får igen pengarna sen.
Jag skulle aldrig köpa en bil som är snål/longlife servad . ALDRIG. Men däremot ger man lätt 10k mer på nyare bil då om den är välservad, extra täta intervaller, vet flera som håller med mig.

Inget och snåla på alls.

TAXI är lite annat eftersom bilen startas kanske 1gång och går varm hela dagen.
Glöm statistik prat och allt nu,
sluta snälla snåla. Det är galet köra 3tusen mil med samma olja, enda som tycker om det är bilsäljarna.
Det blir mycket dyra reparationer sen när garantierna är väck. Nya motorer eller bilar sen.
Så dumt.
Vill inte vara otrevlig, men rak och saklig nu bara.

Max 2tusen mil,
Försök byta vid 1500mil, då kommer motorerna hålla 30år säkert.
Är man PEDANT så byter man var 1000e mil
Ännu ett inlägg utan någon fakta. Varför är det galet att köra 3000 mil med samma olja? Säger inte att du har fel. Säger bara att jag saknar fakta som styrker det.
Jag har polarens bil och bekantas verkstad med många geggade longlife motorer som fakta.
Mer kan inte jag hjälpa med nu.

Lycka till, hoppas du inte snålar med oljebyten sen, du får svårt sälja bilen sen, eller att den rasar i onödan för dumt snåleri
tuuurbo skrev:Jag har polarens bil och bekantas verkstad med många geggade longlife motorer som fakta.
Mer kan inte jag hjälpa med nu.

Lycka till, hoppas du inte snålar med oljebyten sen, du får svårt sälja bilen sen, eller att den rasar i onödan för dumt snåleri
För att kunna fastställa att longlife orsakar "geggade motorer" så måste man jämföra med andra likadana bilar som används på samma sätt med tätare service. Att man sett en longlifebil med problem räcker inte. Det kan bero på väldigt många andra saker också.

Återigen så säger jag inte att du har fel. Det är fullt möjligt att serviceintervallen är för långa. Men jag stör mig mycket på folk som bara häver ur sig saker utan att kunna styrka med fakta.

Longlife-service har funnits i 15-20 år nu. Det finns gott om bilar som gått både 30 och 50 000 mil med det. Varför drar inte oljetillverkarna upp denna statistik till ytan? De skulle ju i prinip kunna dubbla sin försäljning över natt om de på ett trovärdigt sätt kunde belägga att longlife kraftigt förkortar livslängden.

Min egen bil servar jag vid 1500 mil eftersom det är vad tillverkaren rekommenderar. Hade de sagt 3000 mil hade jag följt det istället.
Till att börja med är det få bilar som ens når upp till 3000 mils oljebytesintervall. Dels så är det max 2 år på samma olja, dels så förkortas intervallen (åtminstone hos de tyska märkena som jag har koll på) av kallstarter, hård körning med mera. Oljebytesindikatorn har helt enkelt koll på det och varnar för byte tidigare. Snittbytet ligger närmare 2000 mil än 3000 mil. De som verkligen ligger på 3000 mil intervall brukar vara de som kör mycket konstant fart med varm bil och det sliter som bekant minst på motorn.
Jag har ett bevis, det räcker för mig. Frugans Passat rullade dom första åren på VW Longlife olja, senare på Mobil 1 med kortade intervall men skadan var redan skedd. Vid 9000 mil försvann oljetrycket i motorn p.g.a totalt igenkokksad motor och framför allt oljesilen till oljepumpen som fick bytas, den gick inte att få ren. Hela motorn tvättades med avfettning och diskborste, hela vevhusventilationen "diskades" och en del slangar och ventiler byttes. Efter hopsättning så körde jag med korta intervaller (c:a 100 mil) 3 oljebyten med Sonax Invändig Motortvätt innan bytet. Oljan blev markant mörkare efter en kvart på tomgång med detta i. Bilen har nu rullat ytterligare 9000 mil och går bättre än någonsin, den har hela tiden dragit c:a 1,5 dl mindre bensin per mil än vad den gjorde innan och jag har hela tiden efter kört på Biltemas Semisyntetisk olja 10W-40 (grön dunk) och bytesintervall på c:a 750 mil (vår och höst) Bilen är en VW Passat 1,8T -04 med AWT motor.
Min rekommendation är minst ett byte varje år oavsett körsätt, körsträcka eller typ av olja (sommar och veteranbilar som rullar typ 100 mil om året undantagna) och en övre gräns på kanske 1500 mil (beroende på typ av olja). Detta är bilar som körs normalt (blandad) körning, pendlare som varmkör ordentligt (mer än 4 - 8 mil varje kallstart) klarar motorn och oljan det bättre. Vintern sliter hårt på oljan p.g.a att det är svårt att få upp temperaturen (särskilt på dieselmotorer) och kondensering av både vatten och bränsle (förorenar oljan) är mycket högre på vintern.

PS,
VW rekommenderar inte längre LongLife oljor i bilar som körs kortare sträckor än 3000 mil per år. Det slutade dom med när just dessa motorer som sitter i många VW och Audi blev för dyra på garantin (8000 mils motorgaranti).
Lennarte skrev allt som behövdes. :)

Själv får jag köpas märkes olja till halvapriset ofta av en bekant.
Ibland behövs det mer och när han inte är tillgänglig i närheten.
Då köper jag Biltemas röda dunkar Helsyntet.
Det är lika bra som märkes oljan upplever jag.
Fast jag byter ofta, men jag är mycket nöjd själv med Biltemas olja.
Titta på priset engång, ni får själva råd byta oftare sedan.
Det är det värt.
Inte kul ha igenkokksade motorer

Köpte sist en 10liters dunk helsyntet på Biltema, jag skämdes nästan över priset.
Det är så billigt, och jättebra den har en bra klassning, och är godkänd av flera motortillverkare.
Haft det till och från i 4års tid nu på flera bilar, även par MC.s får Biltemas olja avsett för dem.
Supernöjd.

PS:
gällande TAXI så pratade jag med en chaufför typ 10 år sedan gällande oljebyte.
Han hade fasta tider, han bytte varje kvartal olja på bilarna.
4st oljebyten per ¨år på varje bil minst, par behövde 5e oljebyte, han drev ett bolag med 6st bilar som kördes nästan dygnet runt av olika förare.
Miltalen nämdes även på ett c.a , men det har jag glömt.
Men att varenda bil fick oljebyte minst 4ggr om året glömmer jag aldrig.
Det var över 20st oljebyten totalt på ett år hans bolag fick stå för med några få bilar
:-DD
Han behövde få ut 50k mil av bilarna med åren, och dom fick inte ha motorproblem, det var viktigt byta oljan ofta så dom rullade på bra.
Missad-oljebyte fick inte existera, det kunde kostat honom över 100tusen kronor sa han.
3månader fick han bråka med en bil engång som inte servades tätt. Det gör han aldrig om sa han
:-)-)
Dessa bilar gick varma jämt nästan. Högst 1 kallstart eller 2 per dygn.

Vi själva som kallstartar bilarna ofta i varierande väder som vi har här i nord tyvärr, ja ni förstår , det sliter extra mycket .
Se till att byta olja väl.

Själv byter jag olja i mina egna många bilar, även åt vänner och släkt, gör minst 20st oljebyten själv per år utan att tjäna en krona på dom :)
Det är kul , det går fort göra det. Vissa springer Maraton och håller igång. Jag blir kry av att byta olja på egna och näras bilar, vet dom går fint sen. Det gör mig KRY och välmående
Inget man ska snåla på, oljebyten
lennarte skrev:Jag har ett bevis, det räcker för mig. Frugans Passat rullade dom första åren på VW Longlife olja, senare på Mobil 1 med kortade intervall men skadan var redan skedd. Vid 9000 mil försvann oljetrycket i motorn p.g.a totalt igenkokksad motor och framför allt oljesilen till oljepumpen som fick bytas, den gick inte att få ren. Hela motorn tvättades med avfettning och diskborste, hela vevhusventilationen "diskades" och en del slangar och ventiler byttes. Efter hopsättning så körde jag med korta intervaller (c:a 100 mil) 3 oljebyten med Sonax Invändig Motortvätt innan bytet. Oljan blev markant mörkare efter en kvart på tomgång med detta i. Bilen har nu rullat ytterligare 9000 mil och går bättre än någonsin, den har hela tiden dragit c:a 1,5 dl mindre bensin per mil än vad den gjorde innan och jag har hela tiden efter kört på Biltemas Semisyntetisk olja 10W-40 (grön dunk) och bytesintervall på c:a 750 mil (vår och höst) Bilen är en VW Passat 1,8T -04 med AWT motor.
Min rekommendation är minst ett byte varje år oavsett körsätt, körsträcka eller typ av olja (sommar och veteranbilar som rullar typ 100 mil om året undantagna) och en övre gräns på kanske 1500 mil (beroende på typ av olja). Detta är bilar som körs normalt (blandad) körning, pendlare som varmkör ordentligt (mer än 4 - 8 mil varje kallstart) klarar motorn och oljan det bättre. Vintern sliter hårt på oljan p.g.a att det är svårt att få upp temperaturen (särskilt på dieselmotorer) och kondensering av både vatten och bränsle (förorenar oljan) är mycket högre på vintern.

PS,
VW rekommenderar inte längre LongLife oljor i bilar som körs kortare sträckor än 3000 mil per år. Det slutade dom med när just dessa motorer som sitter i många VW och Audi blev för dyra på garantin (8000 mils motorgaranti).
Det är ju helt klart en indikation, även om en enstaka bil inte går att dra slutsatser av. Men det kan ju absolut vara så att t.ex. den motorn inte klarar av longlife särskilt bra. Kanske i kombination med din typ av körning etc.

Men det känns fortfarande orimligt att longlife skulle förkorta livslängden överlag. Bilar har nog aldrig varit så långlivade och driftsäkra som idag trots att de underhålls mindre än nånsin. Om det var longlife som dödade bilar så borde väl alla bilar som skrotas med rasade motorer? Så tycks ju inte riktigt vara fallet.

Sedan så kvarstår ju frågan: Varför offentliggörs inte denna statistik? Det finns hur många aktörer som helst som skulle tjäna på att bilägarna bytte olja oftare.
LarsBd skrev:För att serva longlife måste vissa vilkor uppfyllas och finns det någon avvikelse fungerar inte longlife.
För att återkoppla till frugans bil så var det VW som servade den, den var tjänstebil på VW i Jönköping den första tiden, från 5000 mil (första oljebytet av mig) blev det Mobil 1 och byte en gång om året (1500 - 2000 mil). Numera (som jag skrev) 2 ggr om åren och c:a 700 - 1000 mil mellan bytena och Biltemas Delsyntet.

Ja det var ju billigare än på Volvo […]

Det är nog många D5-ägare som k&ou[…]

Jag menar att om släpet är tomt eller ej[…]

Trasig taklucka

Hej alla! Först av allt vill jag tacka fö[…]