Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Calva14 skrev:De som kan tänka sig begagnat lär ju vara väldigt glada att kunna få en knappt 3 år gammal T5 utan att behöva betala den feta skatten. På Volvo sa de förresten att Inscription-trim kommer först under Q3 nästa år och då är ju skatten på plats.
Ja det är ju sant faktiskt!

Har börjat fundera om det är bättre att privatleasa den, lämna tillbaka den om 3 år.
Privatleasing tar bort risken för andrahandsvärdet. Du har ett garanterat restvärde. Kan vara bra så länge du vet ungefär hur mycket du kommer att köra.

Jag plockade nyligen ut en ny XC90 D5 som privatköp. Visst kan det bli dyrare än jag tänkt mig, men jag bestämde mig för att jag kan leva med risken. Jag funderade ett tag på T8, men jag kan inte på något sätt se att jag kan räkna hem T8:an med min körprofil, och D5 räcker effektmässigt för mig.
volvobrasse skrev:Hej all! Jag går i tankarna att köpa en XC40. Idag såg jag den för första gången live via en Volvo show-up. Den är ju omänskligt snygg!
Den är ju ganska dyr, och jag börjar undra och är lite orolig över att spendera en hel del pengar på en bil nu med tanke på att Volvo skall börja gå över till el. Exempelvis 2019-2021 presenteras ju 5 modeller, helt på el förutom dom övriga fossila bilarna. Utöver det dom andra tillverkarna och övrig marknad.

Frågan är hur mycket det kan komma att påverka värdet på bilen om ca 3-5 år? Risken kan ju finnas at det kommer en ordentlig dipp om 4-5 år med fossila bilar? Det kommer ju helt klart komma en brytpunkt.

Hur ser ni andra på saken? Vore intressant att veta.
Ja jag står lite i valet och kvalet. Jag vill helst köpa T4 automat med FWD för att få ner kostnaden lite. Problemet är ju att enligt en kille på Volvo kommer inte dessa förmodligen kunna beställas förrän i runt mars nästa år. Leverans någonstans på sommaren trodde han. Då lever man lite med risken att bilen levereras efter 1 juli och då får man en sjujävla skatt på den med regleringens nya skatt. Det är ju ändå runt 600-700 kr/månad extra, det måste jag också kalkylera in. Så jag funderar på att köpa en T5:a redan nu, få skatten som gäller innan, även fast bilen är dyrare. Dessutom så lär den som någon skrev vara enklare att sälja på begagnatmarknaden då den den köpes från det äldre skattesystemet.

Care by Volvo funderade jag på tills jag såg att service inte var inkluderat. Det trodde jag verkligen i dom pengarna. Men det är uteslutet nu.
XC versionerna påminner mig om bla Pontiac Aztek.Men det är ju klart att det kan ju inte vara lätt att få till designen på dessa små rullande tvåplansvillor.Funktionen på någon avlägsen ranch är ju säkert förträfflig om man vill kunna ta sig fram beroende på årstid även om de flesta tyvärr rullar i stadstrafik.
SRT skrev:XC versionerna påminner mig om bla Pontiac Aztek.Men det är ju klart att det kan ju inte vara lätt att få till designen på dessa små rullande tvåplansvillor.Funktionen på någon avlägsen ranch är ju säkert förträfflig om man vill kunna ta sig fram beroende på årstid även om de flesta tyvärr rullar i stadstrafik.
Vem bryr sig om att ta sig fram? Då köper man en Jeep istället.
volvobrasse skrev:
volvobrasse skrev:Hej all! Jag går i tankarna att köpa en XC40. Idag såg jag den för första gången live via en Volvo show-up. Den är ju omänskligt snygg!
Den är ju ganska dyr, och jag börjar undra och är lite orolig över att spendera en hel del pengar på en bil nu med tanke på att Volvo skall börja gå över till el. Exempelvis 2019-2021 presenteras ju 5 modeller, helt på el förutom dom övriga fossila bilarna. Utöver det dom andra tillverkarna och övrig marknad.

Frågan är hur mycket det kan komma att påverka värdet på bilen om ca 3-5 år? Risken kan ju finnas at det kommer en ordentlig dipp om 4-5 år med fossila bilar? Det kommer ju helt klart komma en brytpunkt.

Hur ser ni andra på saken? Vore intressant att veta.
Ja jag står lite i valet och kvalet. Jag vill helst köpa T4 automat med FWD för att få ner kostnaden lite. Problemet är ju att enligt en kille på Volvo kommer inte dessa förmodligen kunna beställas förrän i runt mars nästa år. Leverans någonstans på sommaren trodde han. Då lever man lite med risken att bilen levereras efter 1 juli och då får man en sjujävla skatt på den med regleringens nya skatt. Det är ju ändå runt 600-700 kr/månad extra, det måste jag också kalkylera in. Så jag funderar på att köpa en T5:a redan nu, få skatten som gäller innan, även fast bilen är dyrare. Dessutom så lär den som någon skrev vara enklare att sälja på begagnatmarknaden då den den köpes från det äldre skattesystemet.

Care by Volvo funderade jag på tills jag såg att service inte var inkluderat. Det trodde jag verkligen i dom pengarna. Men det är uteslutet nu.
Självklart ingår service i care by volvo. Det står tydligt. Allt utom bensin och skatt ingår

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
volvobrasse skrev: :roll: Har börjat fundera om det är bättre att privatleasa den, lämna tillbaka den om 3 år.
Då väljer du väl alternativet med garanterat restvärde, även om det är dyrare än det med icke garanterat.
Om du är beredd att lägga de pengarna på en ny bil, så tror jag inte att du behöver vara särskilt orolig. Visst är det något svårare att förutse värdeminskningen. Men det kan knappast handla om särskilt mycket pengar ändå.

Man brukar ju säga att en bil tappar halva värdet på 3 år. Om du lägger låt oss säga 500 000 kr idag och får tillbaka 250 000 Kr när du säljer bilen om 3 år så får du en månatlig värdeminskning på ca 7000 Kr. Om marknaden är sådan att bilen "bara" är värd 200 000 Kr istället, vilket är ett rätt extremt fall, så blir värdeminskningen per månad istället ca 8300 Kr.

Kort sagt, så är det ett mycket större beslut att köpa en fabriksny premiumbil än att bekymra sig om +-15% i värdeminskning. Det kan ju dessutom bli så att bilar utan elmotor blir eftertraktade. Laddhybrider är inte mycket att hänga i granen för de som regelbundet kör utanför elräckvidden. Det ökar bara förbrukningen med flera hundra kilo extra elmotor och batterier.

Du verkar ju redan ha beslutat dig för att ta kostnaden för en ny bil. I så fall säger jag bara, kör! Köp den bil du vill ha och njut :)
Mina 3 senaste D5:or XC70 har jag hämtat ut för ca 360.000 och efter 36 månader har de sålts för ca 260.000 , det är ju ca 2.700 kr / månad i värdeminskning. Det är ju ett rätt stort hopp upp till de 8.300 kr/månad som du nämner, i alla fall för min budget.

Har man inte pulat bilen full med lulllull så har värdeminskningen varit hanterbar tycker jag. Men den tiden är väl över nu. Med de nya skattehoten och och dieselförbuden hotandes kanska man kan drabbas av en 3-dubbling som du säger i kostnad.
volvobrasse skrev:
oykkh skrev:Ja efter 1 juli. Frågan är vad leveranstider är på. Du va sugen plug in hybrid oxå?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Enligt en kille på volvo så levereras T5orna och D4orna första kvartalet 2018. Instegsmodellerna kommer förmodligen kunna beställas i mars, lev troligen på sommaren. I mitt fall tror jag att jag satsar på en T5:a om jag nu köper. Plug in hybrid lär väl kosta runt 600 000:- minst. Ex på V60 så ökar ju priset med över 200 000:- för en pluggin.

Finns inte en chans att jag lägger dom pengarna. Får ju typ två st Tesla model 3 för samma pris nästan.
Jag tror inte hybriderna kommer bli så väldigt mkt dyrare.. Och är inte helt med på hur du räknat med 60-hybridern.

Jag fick min V60 TE D5 för 450k. (efter supermiljöbilspremien)
Summum, dragkrok, city safe, teknikpaket, vinterdäck, laminerat glas, elratt, backkamera, etc.

Byggde jag ihop en likadan vanlig D5 med samma utrustning (med lite mindre total motorstyrka) hamnade jag på kring 420-430k. Så skillnaden blev inte mer än kanske 25k (efter premien). Min bränsle räkning sjönk med 1000-1500kr per månad så på drygt två år har jag kört in den extrakostnaden, samt att restvärdet är högre på hybriden än på D5an.

En XC90 verkar dock jävligt svår att hämta hem ekonomiskt med hybriden.. XC60 och XC40 får förhoppningsvis inte så hög skillnad upp till hybridsteget, speciellt inte sen när trecyldindriga motorn kommer börja använda tillsammans med elmotor I XC40.
DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.

Laddning av recharge

Bilen laddas bara vid behov är den full ticka[…]

Extra ljus

Någon som monterat ledramp på bilen ? […]