Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Volvoismo skrev:
lennarte skrev:i halva Sverige finns ingen anledning att ha 0W olja för kylans skull
tror du fick ditt Norrlandspass indraget där :lol:
Den allra lägsta temperatur som uppmätts vid en officiell svensk väderstation är -52,6° i Vuoggatjålme
Kör inte norrlänningar med motorvärmare när det är under -50 grader på morgonen och man ska åka till jobbet? Det var manligt. :D
Volvoismo skrev:lennarte skrev:
SAE Gränsvärde pumpbarhet Viskositet....

ok men enl experterna så varierar detta hos olika tillvärkare ds
SAE, API är liksom andra standader som alla tillverkare måste hålla sig till. Står det 10W så ska oljan (som ny) vara pumpbar till -25º minst. Exemplet du har klarar ju mer än - 35º och det är ju bra, men den måste alltså klara minst -35º för att få kallas 0W
Volvoismo skrev:
lennarte skrev:Då startar nog inte bilen ändå så då kvittar oljan
SYNPOWER 0W-40 Very suitable for application in cold climate conditions up to -50ºC.
Volvoismo skrev:Nja mineraloljan blir (i slutet av sin livstid) tjockare vid låg temp och tunnare vid hög temp mens helsyntetolja får bara aningen försämrad VI
Kan kanske stämma, man (jag i alla fall) tappar aldrig ut oljan kall, men jag har tappat ut syntetolja som närmast påminde om tjära och moneralolja långt tunnare än vatten
Tjäran var frugans Passat som servades på VW i Jönköping innan vi köpte den. Den hade då rullat 4000 mil som tjänstebil på VW där och var enligt boken servad vid drygt 3500 mil. När frugan kört den till 4500 mil vågade jag inte vänta längre utan bytte oljan till Mobil 1 5W-40. Då var det aldrig bytt olja eller filter på den, dom hade bara skrivit det i boken. Den rullade på tills den gått c:a 9000 mil med frekventa byten (aldrig mer än 1500 mil) och aldrig någon smutsig olja tills oljelampan började lysa p.g.a igenkoxad motor Det tog mig 14 dagar att plocka ner ock rengöra motorn onc byta oljesil (gick inte att få rent) tack vare att föregående ägare hoppat över ett oljebyte. Den har numera rullat 17000 mil och går bättre än någonsin på Biltemas Semisyntetisk 10W-40 olja. Så aldrig mer syntetolja i mina bilar, och aldrig mer än 1000 min mellan bytena
0w20 ska ju enligt grafen inte användasvid högre utetemp än +10, men den är väl standard på alla nya volvo?
VolvoB20 skrev:Kör inte norrlänningar med motorvärmare när det är under -50 grader på morgonen och man ska åka till jobbet? Det var manligt.
Nää, dom cyklar för bilen har sommarolja.......
(förlåt, kunde inte låta bli :oops: :oops: )
frasse4 skrev:0w20 ska ju enligt grafen inte användasvid högre utetemp än +10, men den är väl standard på alla nya volvo?
Bilarna är bara avsedda att köras i Norrland. ;-)

Skämt åsido stämmer det att Volvos nya VEA-motorer skall ha 0W-20-olja men inte vilken 0W-20-olja som helst utan en som följer Volvos egen spec. kallad VCC RBS0-2AE. Vad diagrammet utelämnar är att viskositeten bara är en av flera egenskaper hos en olja och att alla motorer inte är byggda för att klara samma viskositet vid samma temperatur. Jag körde min V70 D4 -15 med VEA-motor fylld med rätt 0W-20-olja på Autobahn i skaplig fart och bortemot 40-gradig hetta i somras. Det gick alldeles utmärkt. :D
andersuw skrev:... och bortemot 40-gradig hetta i somras. Det gick alldeles utmärkt. :D
Snacka om täta spelrum lagren har i nyare motorer så de måste ha 20 olja :) Häll aldrig i 40 olja i en sån motor ds
Det går nog med lite tjockare olja också. På USA-marknaden vill jag minnas att det krävs (eller i vart fall krävdes en period) av Volvo av konkurrensskäl att de rekommenderar en annan olja än deras egen specialolja och den de då valde är 0W-30 om jag minns rätt. Men motorn rullar förstås lite lättare i värmen med 0W-20.
andersuw skrev:Jag körde min V70 D4 -15 med VEA-motor fylld med rätt 0W-20-olja på Autobahn i skaplig fart och bortemot 40-gradig hetta i somras. Det gick alldeles utmärkt. :D
Jag kör ju frekvent i uppåt 40 graders hetta, men min gamla 940 får klara sig med 15w50
Det mår den säkert gott av. Man behöver inte heller gå så långt tillbaka i tiden som till 940 för att hitta andra rekommendationer när det gäller viskositeten. Min V70 T5 -02 skall enligt Volvo ha 40 i övre änden på viskositetsskalan vid körning i 40-gradig hetta så på den håller jag mig till 5W-40 (Biltema helsyntet A3/B3/B4).

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]