Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Till TS så är det väl enklast att konstatera att om du var nöjd med systemet i Passaten så blir du inte mindre nöjd med det i Volvon. Systemen är ju identiska.
V60D5AWDPolestar skrev: Kan väl som kommentar till ovanstående diskussion säga att jag till en början var positiv till Volvos hybridlösning. Men efter att ha provat en V60 D6 var jag klart besviken då majoriteten av kraft/effekt sliter i framhjulen på ett för mej icke acceptabelt sätt, torque steer hjälper inte systemet mot. Och det är klart, av totala systemeffekten så är det väl bara ca 30% som ligger på bakaxeln och jämför men det med "riktiga" 4-hjulssysten som kan skicka betydligt mycket mer akteröver så blir resultatet på framdrivning ett annat. Själv skulle jag alltså inte våga välja dessa hybridssystem för tyngre arbete.
Kör man fullgasaccelerationer kan man ev känna att hjulparet fram har mer kraft.. Men upp till att man använder ca 140hk i V60 och 180hk i V90/XC90/XC60 är det 50/50 på bakhjulen. Men omedelbart vrid är det enligt min egen erfarenhet som husvagns och släpdragare helt underbar! Eldriften är egentligen så pass bra att jag sällan ens behöver AWD/dieselmotorn när jag kör omkring på campingar eller positionerar vagnen. Man behöver aldrig slira på några växlar och man kan smyga centimeter för centimeter.

Med AWD inkopplat känns det som att man kan ta sig an precis car som helst.

Fördelen med hybridsystemet där är ju att du om du vill kan koppla in AWDn som ständigt aktiv. Då väntar inte systemet på att det släpper som Haldex gör utan driver jämnt upp till man tar ut 140hk, vilket man nog sällan gör när man ska ta sig loss eller navigerar vagn på campingen.
Jag säger inte att Haldex är dåligt på något vis, men det finns många fördelar med elmotor på bakaxeln.
1. Haldex 4WD finns inte mer. Haldex finns kvar men gör andra produkter än AWD, nu gör man mest bromsar till tunga fordon.

2. Haldex 4WD ingår numera i Borg Warner traction systems eftersom det såldes till USA.

3. BW verkar focusera på massmarknad och att kunna leverera ett enkelt ekonomiskt(billigt) system i stora serier.

4. Många tillverkare verkar utveckla egna system för 4WD och då börjar man med sina prestandamodeller, antingen för man vill ha överlägsen funktion i sportighet med torque vectoring etc, eller överlägsen drivning i terräng eller på halt underlag, BW verkar inte vara intresserade eller ha ambitioner inom dessa områden,

5, VW-grupppen, DaimlerMercedes,BMW,Ford,Opel,Toyota,Nissan,Subaru m.f.l utvecklar ju egna 4WD lösningar

5. Sen kommer ju också konkurrensen från hybridbilarna.
av osla
enkelt sagt, ska man ha riktig 4wd så är det med mittdiff som är låsbar samt spärrar i axlarna. 4wd som tex haldex mm samt eldrift är bara något halvdant som fungerar efter större vägar
Osla: vilken test eller undersökning om AWD/4WD-driften baserar du det på? Har du ens testat 4WD I en hybrid?
Låter som att du inte har en aning om hur det fungerar.
Haldexkopplingen (för det är en sån, vem som än äger tillverkande företaget) är kanon. Tillsammans med torsenlösningen är det nästan oslagbart just eftersom den alltid finns där, otroligt snabbt tillgänglig. När man testar mot manuellt inkopplingsbara med herrejössesdiffar borde man först köra fast med de bilarna, för det är precis vad som händer. Det är ofta riktigt kaxiga attityder om att "det är minsann riktig fördelningslåda i min xxxxx bil" men alla åker runt i 2wd för att inte knäcka allt som är.
joel80 skrev:Osla: vilken test eller undersökning om AWD/4WD-driften baserar du det på? Har du ens testat 4WD I en hybrid?
Låter som att du inte har en aning om hur det fungerar.
nej inte testat. men borde sitta en elmotor på bakdiffen som kopplas in vid behov. visst, hade dom haft diffen låsbar så hade det varit bättre, men det blir ändå inte stumt mellan fram och bakaxel som jag vill ha det. har en xc70 med haldex 3 hemma, och inte är det en bil att ta sig fram med då den saknar spärrar i axlarna, alldeles för dålig fjädring (faktiskt extremt dålig fjädring på xc70II) samt att haldexen är en koppling och inte en diff, det slirar i den innan den börjar bromsa upp och driva bak.

nej det är bara ett påhitt för att lura folk att köpa dessa awd men som inte duger till mycket mer än att det slirar mindre på vintern, men ser inget problem med rwd där heller, har då än aldrig kört fast efter en väg fast jag bara har rwd och vi har riktig vinter här
Vet inte riktigt hur du menar, men i hybriden är fram och bakaxel helt frånkopplade varandra. Man kan välja att koppla in så att både fram och bak är aktiva hela tiden, alltså även när det inte slirar så har man kraft på alla fyra hjul. Är det inte så du menar att du vill ha det? Fast utan låst bakdiff.. att låsa bakdiffen skulle väl riskera att ge bilen sladd om man körde med ADWn i lite högre hastighet.

Jag har inte heller lyckats köra fast med nån RWD eller FWD, men har varit i situationer där man får kämpa mer för att komma fram än om jag haft AWD.
Den AWD som finns i Volvobilarna, både Haldex och hybridsystemen, verkar ju hålla bra i konkurrensen. När dom jämför AWD mellan bilar brukar ju Volvo ju oftast komma i topp.
osla skrev:nej inte testat. men borde sitta en elmotor på bakdiffen som kopplas in vid behov. visst, hade dom haft diffen låsbar så hade det varit bättre, men det blir ändå inte stumt mellan fram och bakaxel som jag vill ha det. har en xc70 med haldex 3 hemma, och inte är det en bil att ta sig fram med då den saknar spärrar i axlarna, alldeles för dålig fjädring (faktiskt extremt dålig fjädring på xc70II) samt att haldexen är en koppling och inte en diff, det slirar i den innan den börjar bromsa upp och driva bak.

nej det är bara ett påhitt för att lura folk att köpa dessa awd men som inte duger till mycket mer än att det slirar mindre på vintern, men ser inget problem med rwd där heller, har då än aldrig kört fast efter en väg fast jag bara har rwd och vi har riktig vinter här
Här ger du exempel på en ganska praktfull självmotsägelse. Å ena sidan duger inte XC70ns Haldex, å andra sidan har du inga problem att ta dig fram ens med RWD. Så hur skall du ha det? Om du inte ens behöver fyrhjulsdrift, varför då klaga på att Haldexen inte klarar jobbet?

Man skulle kunna förstås kunna säga att ingen behöver fyrhjulsdrift eftersom RWD eller FWD alltid funkar. Men så tänker inte jag. Själv vill jag ha FWD, särskilt för vinterbruk, eftersom RWD enligt min erfarenhet innebär en klart större risk att fastna. Där jag normalt kör behöver jag dock normalt inte fyrhjulsdrift så jag avstår från det. Men jag inbillar mig inte att alla har samma behov som jag. Förvisso finns det situationer där fyrhjulsdrift är en klar fördel och de som ofta befinner sig i sådana situationer bör förstås välja en fyrhjulsdriven bil.

Axelvis mekanisk diffspärr? Ja det kan vara en poäng under riktigt krävande terrängkörning men som andra redan påpekat är det ju inget som man kan rutinmässigt kan köra omkring med i påslaget skick. En XC70 har ju elektronisk diffbroms (via de vanliga skivbromsarna) på axlarna som går in när det behövs och jag föreställer mig att det räcker rätt långt så länge man håller sig på något som liknar en väg.

Dålig fjädring på XC70? I vilket avseende då? Tycker fjädringen på min V70 -15 är alldeles utmärkt och enligt de biltester jag sett är jag inte ensam om den uppfattningen. Har också svårt att föreställa mig att XC70 skulle vara sämre på just den punkten.
Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]