Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
#1186077
lennarte skrev:Snygg bil, men en dieselmotor i en Jaguar!!!!! Är inte det snudd på helgerån, en Jaguar ska väl ha en rak bensinsexa (eller 12-a) och inget annat. Eller har jag blivit för gammal.... :lol:
Man får nöja sig med dieselsexa :D. Bensinsexor finns,och V8:or. Vet inte om det finns 12:or längre. Det är bra drag med Dieseln. Svårt att hitta en bensinare,med rätt utrustning mm. Dieslar finns hur många som helst. Gäller alla märken.
Användarvisningsbild
av snepo
#1186078
llesrof skrev:Härligt! De är fina och de kostar inte många spänn med nu några år på nacken. Jag har alltid vart lite svag för Jaguar.
Prismässigt som Volvo. Merca och Bmw är dyrare,med liknande motor,utrustning.
Användarvisningsbild
av EjS
#1186187
Ja för fan. Det är en riktig bil det där. Kunde själv vara spekulant på en sådan om jag inte föll pladask för Cadillac CTS.
Enig i att Jag'en ska ha bensin men förstår att man för nöje sig när det också ska kunna användas i vardagen.
Ska dock säga att min Caddie enligt spec ska dra drygt 1,2 L / mil. Fast jänkar skiter ju i förbrukning och därför är uppgiven bränsleförbrukning särdeles realistisk.
Visst det går snabbt i stadstrafik men nu när jag kör mycket i tjänsten på motorväg och hållar hastigheten (110/130 kmh) drar den 0,78!!!!!
Till vardag med småturer runt litern.
Lycka till med bilen - superbra val.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av snepo
#1186335
EjS skrev:Ja för fan. Det är en riktig bil det där. Kunde själv vara spekulant på en sådan om jag inte föll pladask för Cadillac CTS.
Enig i att Jag'en ska ha bensin men förstår att man för nöje sig när det också ska kunna användas i vardagen.
Ska dock säga att min Caddie enligt spec ska dra drygt 1,2 L / mil. Fast jänkar skiter ju i förbrukning och därför är uppgiven bränsleförbrukning särdeles realistisk.
Visst det går snabbt i stadstrafik men nu när jag kör mycket i tjänsten på motorväg och hållar hastigheten (110/130 kmh) drar den 0,78!!!!!
Till vardag med småturer runt litern.
Lycka till med bilen - superbra val.
Tack supernöjd,än så länge. Drog 6,0 enl färddatorn när jag körde hem den. Mestadels 120 och 110 väg. Vet att färddatorn är en glädjemätare. Men jämfört med Mb:n. Den drog som minst 8,0. 1,2-1,4 i stadskörning. Fast det var ju bensinsexa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1188716
lennarte skrev:Snygg bil, men en dieselmotor i en Jaguar!!!!! Är inte det snudd på helgerån, en Jaguar ska väl ha en rak bensinsexa (eller 12-a) och inget annat. Eller har jag blivit för gammal.... :lol:
Rak sexa försvann efter 1997. Samma sak med 12:an.
Nu är det rak 4:a, V6:a, eller V8:a. Och som sagt, en massa Dieslar. Dom flesta Jaguarer som säljs idag är ... Dieseldrivna. :-O) :-O)
Jag håller hårt i min bensindrivna raka sexa.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1188738
EbbevonVolvo skrev:
Jag håller hårt i min bensindrivna raka sexa.
Men visst är det något speciellt med en stor rak 6-a. 8-or och V6-or i all ära.....Ljudet från en sidventil sexa med stor cylindervolym och lågt komp.föhållande är oslagbar, Jaguars dubbelkam motor i all ära 8) :lol:
Användarvisningsbild
av CabBO
#1188769
Jättefin bil du köpt. Hur är det med service- och reparationskostnader på jaguaren.
Vad har du för utrustning i den?
av DaddyTapir
#1188892
Jag hade själv två XF innan jag "tvingades" till förmånsbil.

Utöver service hade jag inga kostnader alls egentligen, en baklampa (led) gick sönder och den kostade hiskeliga 3500kr ny, jag köpte en begagnad för 1400kr istället. I övrigt var de helt problemfria, servicen kostade runt 4000-5000kr hos märkesverkstaden men då bytte jag aldrig kamrem eller gjorde något annat jobb, jag vet dock att de äter bromsar och att det är ganska dyrt att byta hos Jaguar, där kanske man kan komma billigare undan om man byter själv?

XF är en underbar bil, jag har haft flera Jaguarer men XF är den bästa.
Användarvisningsbild
av snepo
#1188893
CabBO skrev:Jättefin bil du köpt. Hur är det med service- och reparationskostnader på jaguaren.
Vad har du för utrustning i den?
Vad jag sett på kvitton,som föregående ägaren gjort. Kamremsbyte ca 6000,förra året. Service +skivor och belägg runtom 9000. Förra året det med. Har servats och reparerats på samma verkstad i flera år, (Mekonomen) av förra ägaren. Som var en kvinna. Utrustning är skinn även överdel instrumentbräda,överdel dörrsidor. p-sensorer bak. eluppvärmd ratt+vindruta. Elstolar och ratt. Det jag saknar,som jag haft i senaste två bilarna. Inbyggd Gps och p-sensorer fram. Den är nog ganska snålt utrustad,i jämförelse med många andra Jaggor. Men är mycket nöjd. Har nyligen gjort en resa till England. Blev ca 350 mil. Tankat 200 Liter,på 350 mil. Tycker det är okey för en dieselsexa på 240 hk. Ca 1950 kg. Dock är de flesta milen landsväg. Körde heller inte plattan i mattan på Autobahn. Låg på ca 140 km/h max.
Användarvisningsbild
av snepo
#1188895
[quote="DaddyTapir"]Jag hade själv två XF innan jag "tvingades" till förmånsbil.

Utöver service hade jag inga kostnader alls egentligen, en baklampa (led) gick sönder och den kostade hiskeliga 3500kr ny, jag köpte en begagnad för 1400kr istället. I övrigt var de helt problemfria, servicen kostade runt 4000-5000kr hos märkesverkstaden men då bytte jag aldrig kamrem eller gjorde något annat jobb, jag vet dock att de äter bromsar och att det är ganska dyrt att byta hos Jaguar, där kanske man kan komma billigare undan om man byter själv?

XF är en underbar bil, jag har haft flera Jaguarer men XF är den bästa.[/quote
Ungefär samma på Mb,de modeller jag haft. Beror det på tung sexa och automat?

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]