Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
GustavE skrev:Ja det är därför jag ser fram mot rena elbilar så jag slipper tanka. Även att milkostnaden sjunker ser jag fram mot. Tycker bara det är synd att det inte fanns med räckviddsförlängare bland Volvo idag presenterade 3 alternativ.

Är man lite fräck kan man säga att 2 av 3 motorlösningar i den NYA STORA ELBILSSATSNINGEN innehåller vanliga stora förbränningsmotorer.
Det är inte alls en fräck kommentar, det är Volvo som är fräcka. De är duktiga på PR och lyckas sola sig duktigt i elbilsglansen trots att vad de säger är att de kommer tillverka stora förbränningsmotorer way beyond 2019. Volvo har fått stora rubriker idag.

Ändå är jag imponerad av de satsningar Volvo lyckas göra trots att de är en liten tillverkare. 5 elbilar från 2019-2021 (vara 2 Polestar) är inget annat än imponerande.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast att säga att alla framtida modeller som nu kommer även går att få som pure electric är väl ändå att kalla en stor elbilssatsning....
av andersuw
joel80 skrev:Vad har dom för bil?

Tycker du det är tråkigt att tanka är det elbil du ska ha. Speciellt om nått år då det blir vanligare med 30-40mil räckvidd. Du har alltid "full tank" på morgonen. Endast då du kör över 30 mil på samma dag behöver du tänka på att ladda under färd.

Jag skulle spara väldigt mycket tid om jag hade en elbil som gick 30 mil. Som det är nu tankar jag minst varannan vecka.. Trots att jag oftast klarar 100mil på en tank.
Teslas supercharger laddar upp till 120kw. Alltså ca 2kwh per minut. Det ger lite drygt en mil i en Model S, lite under en mil i en Model X.. Kommande laddsationer som håller på att byggas i Sverige nu klarar 150kw. Tesla drar rätt mycket per mil då det är en högprestandabil. Andra elbilar snittar ofta 1,3-1,7kwh per mil..
Car and Driver har långtidstestat en Tesla med lång räckvidd (Model S P85D). Vid långkörning tillbringade de sammanlagt 57 timmar bakom ratten och drygt 15 timmar vid elpumpen, ofta på rätt ogästvänliga ställen, nattladdning oräknad. De konstaterade också att de hade fullt sjå att hålla jämna steg med långtradarna, både på grund av laddningstiden och därför att de höll igen fartmässigt vid körning för att spara räckvidd.

http://www.caranddriver.com/reviews/201 ... st-wrap-up

I samband med årets semesterkörning har jag hittills tillbringat ca 30 timmar bakom ratten och tankat två gånger med en sammanlagd tidsåtgång på ca 10 minuter. Räknat på årsbasis ägnar jag sammanlagt ca en timme åt tankning. Gissningsvis motsvarar det på sin höjd en månads dagligt sladdfipplande bara för att koppla i och ur batteribilen för laddning över natten.
Användarvisningsbild
av joel80
Det blir tre olika steg.

Det första är det något "mesiga" 48v-systemet som i och för sig troligen är rätt billigt att införa och ger besparingar, speciellt vid stadskörning. Det ger nog också en skönare körning, och bättre S/S där man får drivning direkt när man gasar och inte behöver vänta in att ICE-motorn startar.

Det andra är vanliga Twin Engine... alltså plugin-hybrider som går att köra på enbart el 3-5mil. Kanske ökar dom räckvidden lite eftersom batterierna går ner i både vikt per kwh och pris.

Det tredje, som de själva säger kan bli det alternativ som säljer bäst om 5-7 år är ren elbil.

Du skriver att du kört 30h men bara tankat två gånger. Din snitthastighet har då bara varit runt 60km/h om du kommit 100mil per tank.
Har du kört hela semesterkörningen i sträck? Känns som att du övernattat i allafall några gånger? Hur många av dagarna körde du över 30 mil? Hur många dagar över 50 mil? Med 25 minuters laddning i mitten klarar du 50mil med en Model S85.

Min dagliga sätta i och ta ur sladden hemma går nog på 5 sekunder. Den hänger på väggen så allt jag gör är att öppna luckan och plugga i. Så 10sek per dag, 300sek/5min per månad. Dom 5minuterna är köart värt den nära tusenlapp jag spar i soppa per månad. Skulle såklart vara ännu mer om jag hade en riktig elbil.
Tror inte minuterna man gör av med på att sätta i sladden varje månad skulle vara speciellt avgörande... Att slippa planera in tankningar i vardagskörningen är däremot en stor fördel som folk med elbil klart märker och uppskattar.

Mestmotor gjorde ett extremtest där dom körde kust till kust med så lång sträcka som möjligt per dag. (Snittade runt 150mil per dag!) Då blir det långa laddtider i slutändan.. På samma sätt skulle de resor jag gjort t.o.r till England i jobbet bli svår att göra på samma tid med en elbil (Vi kör då ca 220 mil på två dagar.) Men det är resor vi gör 2-3ggr per år, och vi kan säkert hitta en lösning på dom resorna om det är så att vi byter ut även den Caddy vi har i jobbet till elbil.

Dom höll inte heller igen när dom körde som du skriver. Det står i allafall i artikeln du länkade att "Our routine: Drive between 120 and 200 miles at roughly 5 mph over the speed limit."

Lastbilar i USA håller förresten ofta 65-75mph...
Användarvisningsbild
av joel80
Vet inte.. men dom har sagt en på den midre palltformen och en på den större under 2019.. sen säger dom idag alltså en till innan 2021, samt två polestarmodeller.
av andersuw
joel80 skrev:Du skriver att du kört 30h men bara tankat två gånger. Din snitthastighet har då bara varit runt 60km/h om du kommit 100mil per tank.
Jag kommer runt 120 mil på en tank vid Autobahnkörning. Jag hade ungefär 5/6 tank när vi startade. Snitthastigheten har väl legat på ungefär 100 km/h.
joel80 skrev:Har du kört hela semesterkörningen i sträck? Känns som att du övernattat i allafall några gånger? Hur många av dagarna körde du över 30 mil? Hur många dagar över 50 mil? Med 25 minuters laddning i mitten klarar du 50mil med en Model S85.
Hittills är det tre dagar med en körsträcka på över 50 mil per dag, varav två dagar med en körsträcka på ca 100 mil per dag.
joel80 skrev:Min dagliga sätta i och ta ur sladden hemma går nog på 5 sekunder. Den hänger på väggen så allt jag gör är att öppna luckan och plugga i. Så 10sek per dag, 300sek/5min per månad. Dom 5minuterna är köart värt den nära tusenlapp jag spar i soppa per månad. Skulle såklart vara ännu mer om jag hade en riktig elbil.
Säkert är 10 sek per dag en underskattning även i ditt fall. Om man som jag parkerar på publik plats torde ett par minuter per dag vara en rimlig uppskattning om jag inte tokstressar. Batteribilar har förvisso sina fördelar men dit hör definitivt inte den tid som går åt för att hålla dem tankade. :wink:
joel80 skrev:Tror inte minuterna man gör av med på att sätta i sladden varje månad skulle vara speciellt avgörande... Att slippa planera in tankningar i vardagskörningen är däremot en stor fördel som folk med elbil klart märker och uppskattar.
Jag planerar aldrig några tankningar. Jag stannar helt enkelt och tankar när jag passerar en mack och det är lagom tomt i tanken. Med en elbil skulle jag däremot behöva börja planera mina laddningar så snart jag skall köra en lite längre sträcka.
joel80 skrev:Dom höll inte heller igen när dom körde som du skriver. Det står i allafall i artikeln du länkade att "Our routine: Drive between 120 and 200 miles at roughly 5 mph over the speed limit."
Citat: "We typically arrived at the subsequent stop with 20 to 30 miles of remaining range, although uphill stints caused us to slash our speed or tuck in behind semis on a couple occasions. Starting with 247 miles of range and climbing a little more than 1000 feet over 190 miles into Weatherford, Oklahoma, we rolled to the plug with just two miles of indicated range."
joel80 skrev:Lastbilar i USA håller förresten ofta 65-75mph...
De siffrorna stämmer dåligt både med Car and Drivers och mina egna erfarenheter. Teslans genomsnittshastighet under långturen blev ca 50 mph (80 km/h) och det innebar i sin tur att den klarade att hålla jämna steg med långtradarna, som de ömsom körde om, ömsom blev omkörda av medan de laddade.
Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev:
joel80 skrev:Min dagliga sätta i och ta ur sladden hemma går nog på 5 sekunder. Den hänger på väggen så allt jag gör är att öppna luckan och plugga i. Så 10sek per dag, 300sek/5min per månad. Dom 5minuterna är köart värt den nära tusenlapp jag spar i soppa per månad. Skulle såklart vara ännu mer om jag hade en riktig elbil.
Säkert är 10 sek per dag en underskattning även i ditt fall. Om man som jag parkerar på publik plats torde ett par minuter per dag vara en rimlig uppskattning om jag inte tokstressar. Batteribilar har förvisso sina fördelar men dit hör definitivt inte den tid som går åt för att hålla dem tankade. :wink:
Jag var tvungen att tajma mig.. ursäkta "semesterklädseln"! :D

Anser inte att det förlänger min "sätta mig i bilen"-tid med mer än max 5 sekunder.. eller kliva ur bilen för den delen. Så jag överdrev inte.
[youtube]54Bu53Q_Lk8[/youtube]
[youtube]gRTamUh-BkE[/youtube]
Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]