Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Extremefly skrev:Här är bild efter glasbyte, här fungerar inte sensorn
? Sitter sensorn bakom "solfilmen" ?
av Extremefly
Ja sensorn sitter innanför rutan och solfilm är impregnerat i glaset original. Sen vet jag inte om färgen på filmen har betydelse tidigare hade jag en något svagare grön solfilm i överkanten nu ser den svart ut
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Extremefly skrev:Ja sensorn sitter innanför rutan och solfilm är impregnerat i glaset original. Sen vet jag inte om färgen på filmen har betydelse tidigare hade jag en något svagare grön solfilm i överkanten nu ser den svart ut
Oj,,, det är alltså inte en originalruta... det kan bli knivigt. Sensorn mäter ju med infrarött-ljus brytningsindex i ytan mellan glas-luft vs glas-vatten när det finns en droppe.

Det är ju inte ens säkert att den nya filmen är genomsläpplig för de IR våglängderna sensorn jobbar med. Det finn ju många olika typer av filter, absorberande och reflekterande som används i skyddet.

Om nu sensorn sitter på en sådan plats innanför rutan att den mäter genom solfilmen vill säga....
av Extremefly
Ja alltså han på Ryds bilglas prövade att hålla sensorn under solskyddet men inte detta heller hjälpte. Nu ska Ryds pröva o beställa en ny sensor, men jag tror ju inte felet ligger i sensorn utan i glaset. Han sa idag att glaset dom satt i ska vara avsedda för sensorer men toning kan ju spela roll tror jag men de trodde inte han :-/
av llesrof
Får du några felkoder, typ att något tyder på att sensorns mätvärden är helt åt helsike på grund av att den mäter genom en toning den inte är kalibrerad för? Du skrev ju att du har en mörkare toning nu.
av intruder1400
Spola vatten på rutan o se om svepningen startar !
Byte rutan på lastbilen o samma där ! Hände inget vid regn !
Åkte in till Volvo o dom ändra känsligheten + att dom spola med vattenkanna på sensorn o nu funkar det !
`"Ja givet på utsidan av rutan"
av Extremefly
Nä inga fel koder alls iheller. Varken jag eller Ryds fick upp felkoder. Tror ni en ny sensor hjälper? Känns ju som dom ska få pröva en ny ruta sen också isåfall. Det kostar mer än de smakar för dom. Sensor är väl inte jätte billig och sen eventuellt ett nytt glas på de. Plus arbetstid
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Extremefly skrev:Nä inga fel koder alls iheller. Varken jag eller Ryds fick upp felkoder. Tror ni en ny sensor hjälper? Känns ju som dom ska få pröva en ny ruta sen också isåfall. Det kostar mer än de smakar för dom. Sensor är väl inte jätte billig och sen eventuellt ett nytt glas på de. Plus arbetstid
Men sensorn sitter ju bakom en ny solfilm säger ni som är extremt mycket mörkare än den gamla, klart det inte fungerar och klart det inte ger några felkoder, den ser ju inte regndropparna bara.

Ni får väl skruva upp känsligheten rejält istället för att byta till en annan ruta utan solfilm.
Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]