Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har snart åk det mesta av pass i Alperna/Pyrenéerna/Karpaterna, det är ju det som är grejen ... Brennerpasset är ju bekvämt men ultratråkigt, man märker ju inte ens att man är i bergen...

Motorbroms i nedförsbackarna är det bara Svenskar som gör. Italienare/Spanjorer/Fransmän/Greker/Rumäner/Österrikare/Schweizare gasar på rejält mellan hårnålarna nedför och bromsar hårt inför varje kurva.
Alltså det är inga problem att köra i alperna. Visst de ligger närmare "röven" än hemma men sen drar de om och iväg. Ta det i din takt, de ser att du är turist och hajar att du kan köra som en kärring. =) Sluta oroa dig och lär dig istället :wink: Har nog kört tusentals mil, mest i österrikiska alperna och även om jag kan köra rätt snabbt där så tullar jag aldrig på marginalerna som de gör. Bara att låta de passera och du sköta ditt.

Tror annars att färden på autobahn är den stora faran, många ovana som kör i höga hastigheter är ingen bra kombo
Tack för alla råd. Är nu i Hannover och på väg och autobahn var inget problem, förutom att den var så dålig efter Hamburg. Den adaptiva farthållaren var guld, inga överraskningar med trafikrytmen, bara ställa in på 140 och styra. Är lite ovan vid att inte kunna motorbromsa med autolåda. Bilen är en V90 CC så visst tänker jag på hur stor den är när vägen smalnar på. Att rulla neråt och tvärnita vid kurvan låter faktiskt vettigt i mina öron. På så vis ligger man inte hela tiden och värmer på bromsarna. Det går ju att gå över till manuellt läge också.
Miccke 1980s tips ovan är bra ....

Ta det i din takt, de ser att du är turist och hajar att du kan köra som en kärring..... Bara att låta de passera och du sköta ditt.

Vad gäller bromsning så är min erfarenhet att ett pallnit från +200 km/h på autobahn hettar upp bromsarna bra mycket mer än normal nedfärd i ett bergspass.

Har nämligen varit ute och kollat tempen på bromsarna efter diverse övningar. :roll:
Robbi skrev:Att rulla neråt och tvärnita vid kurvan låter faktiskt vettigt i mina öron. På så vis ligger man inte hela tiden och värmer på bromsarna. Det går ju att gå över till manuellt läge också.
Du hettar inte upp bromsarna mindre om du tvärnitar istället för att bromsa hela vägen. Snarare tvärtom. Rätt teknik är att i huvudsak hålla rätt hastighet med hjälp av motorbroms och sedan bara hjälpa till med bromspedalen precis vid kurvan. Efter kurvan släpper man bromsen och växlar vid behov upp lite tills man når rätt hastighet på rakan. Sedan nedväxling och extra hjälp med bromspedalen före nästa kurva.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
VolvoB20 skrev:Vad gäller bromsning så är min erfarenhet att ett pallnit från +200 km/h på autobahn hettar upp bromsarna bra mycket mer än normal nedfärd i ett bergspass.

Har nämligen varit ute och kollat tempen på bromsarna efter diverse övningar. :roll:
Av någon anledning har jag aldrig kommit på tanken att gå ut och inspektera bromsarna omedelbart efter en "pallnit" på Autobahn. Möjligen kan det handla om att utomhusmiljön just där och då känns föga inbjudande. ;-)

Däremot har jag gjort en sådan inspektion efter nedfärd från Lautenthal till Seesen (i de ganska beskedliga Harzgebirge i mellersta Tyskland). Hotellet där vi övernattat var inte särskilt högt beläget (ca 800 meter) och nedförsbacken inte heller särskilt brant. Inte desto mindre kunde jag när vi kommit ner se i backspegeln att det kom rök från bakhjulen på den 245:a jag då körde. Kunde först inte förstå vad det berodde på men närmare inspektion av bakbromsarna gav snabbt besked om den saken. Sedan dess är jag rätt petig med att använda motorbroms i alla någotsånär rejäla nedförsbackar. ;-)
VolvoB20 skrev:Motorbroms i nedförsbackarna är det bara Svenskar som gör. Italienare/Spanjorer/Fransmän/Greker/Rumäner/Österrikare/Schweizare gasar på rejält mellan hårnålarna nedför och bromsar hårt inför varje kurva.
För egen del är jag vanligen alltför upptagen av mitt eget körande i nedförsbackarna för att detaljstudera andras körteknik. Det är ju också lite svårt att komma till någon klarhet om hur den tekniken egentligen ser ut genom yttre observation eftersom tända bromsljus inte alls behöver betyda att man låter fotbromsen sköta merparten av bromsandet. Men de fransmän, italienare, tyskar, österrikare och schweizare jag åkt med eller pratat körteknik med brukar klokt nog motorbromsa i ungefär samma omfattning som jag själv.
andersuw skrev:
Robbi skrev:Att rulla neråt och tvärnita vid kurvan låter faktiskt vettigt i mina öron. På så vis ligger man inte hela tiden och värmer på bromsarna. Det går ju att gå över till manuellt läge också.
Du hettar inte upp bromsarna mindre om du tvärnitar istället för att bromsa hela vägen. Snarare tvärtom. Rätt teknik är att i huvudsak hålla rätt hastighet med hjälp av motorbroms och sedan bara hjälpa till med bromspedalen precis vid kurvan. Efter kurvan släpper man bromsen och växlar vid behov upp lite tills man når rätt hastighet på rakan. Sedan nedväxling och extra hjälp med bromspedalen före nästa kurva.
Nu har jag inte mätt på en bil men på cykel är det stor skillnad mellan att mesbromsa hela vägen nedför en alp eller att punktbromsa hårt ibland. Det senare är enormt mycket skonsammare för bromsarna då. Eftersom allt är så smått på en cykels skivbroms går det fort att värma upp grejerna om man gör fel.

Men i övrigt håller jag med om motorbroms + stödbromsande med foten vid behov.
Runt Milano är också segt. Är ofta där och besöker Brembo och Ducati. Brukar undvika Milano morgon och kväll om jag kan.
Ang. broms temp så varnar bilen om broms temp innan du får fading. Om åken är rätt dimensionerad får du fading mellan belägg och skiva (reducerad bromsförmåga men inte 0) innan bromsvätskan förångrar (helt slut med broms...)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag har tex kört ned från
Cime de la Bonette 2802 m,
Stelvio Pass 2,757 m
Grossglockner 2.504 m
Transfargasan 2042 m
mfl
Brukar stanna när man är nästan nere och bromsarna är ju bara lite ljumma trots att jag kör normalt bara och inte jobbar mer med motirbroms än vid vardagskörning. Ni måste ju ha fel på bromsarna om det börjar ryka om dem. Mina luktar inte ens varmt.

Skillnad om man kör runt en bana, då kan man ju värma upp dem så de glöder.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Recharge frågor

Volvo införde en ny drivlina mitt i års[…]

Extra ljus

Ja, paketet med dongel och powerunit.

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ