Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

När jag sålde min V70N 2,5T så fick jag stå för större delen av provkörningen. Hämtade upp köparen vid Stockholms centralstation när han kom med tåget. Han ville inte köra inne i Stockholm, så jag körde ut till förorten där jag bor. Han tog ett varv runt kvarteret (med mig i bilen) och betalade.

Han måste vara hyfsat nöjd med bilen med tanke på att han ännu har kvar den -- fem år senare.
av NilsO
Om ägaren är en avspänd person är det väl egentligen rätt skönt att han/hon åker med. Då kan man som köpare ställa frågor man kanske kommer på under tiden, få förslag på bästa vägen ut på motorvägen, slippa fundera över att hitta tillbaka eller fippla med GPS. Och jag tror ingen seriös köpare skulle höja på ögonbrynen om ägaren vill åka med vid provkörningen.

Om ägaren inte är avspänd utan till exempel hela tiden måste berätta om bilens alla fördelar är det såklart jobbigare. Men icke-avspända ägare åker ändå alltid med, så dem slipper man inte oavsett.
av Lövet
Sant. Egentligen trotsar det allt förstånd att inte åka med.

Kom på att jag träffade den ultimata avspända ägaren när jag tittade på en Audi A4 för ett par år sedan. Han är inte hemma utan ber mig åka till hans flickvän och hämta nycklarna. Hon håller på och klär på sig så hon sticker i princip nycklarna genom dörrspringan och ber mig sköta allt själv. "Jag vet ändå inget om bilen". Så där står jag med nycklarna till en bil och varken ägare eller flickvän har ens sett hur jag såg ut. Då var det ändå en A4 3,0 det handlade om så den kostade några kronor i alla fall (tror det var 80 tusen eller liknande). Hade jag dragit iväg med bilen hade inte funnits en chans att koppla mig till detta. Nu var det dock inget problem eftersom bilen gick ner i felsäkert läge under provkörningen så det gick inte åka fortare än 40 km/h efter ett par mil...
Användarvisningsbild
av Vojje
glöm inte att avtala med den tilltänkta köparen hur en eventuell skada på bilen i samband med provkörning ska regleras...
Användarvisningsbild
av sthlm
Köpa och sälja bil är bland det värsta jag vet. Det finns alldeles för mycket oskönt folk där ute som handlar med bilar.
Många köpare verkar dessutom sakna körkort eller köpt det i i främmande land och lyckats byta in det mot ett Svenskt.
Så länge jag är ägare av bilen så åker jag med även om jag säljer den för 5000:-.
Kollar ALLTID körkort på köparen innan vi kör iväg och det har hänt att dom glömt det hemma men dragit fram mammas, brorsans eller mormors körkort för det var ju personen som bilen skulle stå på.

-Jag tar bilen nu och du få pengar nästa vecka, okej?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har faktiskt upplevt en av mina värre resor som bisittare så. Hämtade en kille på tåget, ut på motorväg och han undrar om han kan få dra på lite. Det gick jag med på, men med det följde också den mest mellanösterninspirerade körningen nånsin. Var en jävla fröjd att gå ur. Efter det ska de verkligen vinna förtroende som köpare, annars får de finna sej på åskådarplats.
Användarvisningsbild
av snepo
sthlm skrev:Köpa och sälja bil är bland det värsta jag vet. Det finns alldeles för mycket oskönt folk där ute som handlar med bilar.
Många köpare verkar dessutom sakna körkort eller köpt det i i främmande land och lyckats byta in det mot ett Svenskt.
Så länge jag är ägare av bilen så åker jag med även om jag säljer den för 5000:-.
Kollar ALLTID körkort på köparen innan vi kör iväg och det har hänt att dom glömt det hemma men dragit fram mammas, brorsans eller mormors körkort för det var ju personen som bilen skulle stå på.

-Jag tar bilen nu och du få pengar nästa vecka, okej?
Haha klockrent. Lägger ut bilen för 80tkr på blocket. Första mejlet,du får 50tkr,kommer och hämtar idag. Efter runt tiotal såna mejl,sålde jag bilen till viköperdinbil.se. Fick 72700kr. Utan tjafs. Obs lade inte ut tfn nr i annonsen.
Användarvisningsbild
av sthlm
Provkörning av en "kompis" 2018 :D

[youtube]YkzgYbL58qQ[/youtube]

Hjälpt ett par bekanta sälja bil senaste året men är så jävla trött på dessa människor.
Var hittar ni dessa bilköpare? Är normen av köpare så eller har jag haft tur att inte träffa på dem? Själv lägger jag ner en del tid på att skriva en bra och lättöverskådlig annons samt samt gärna åtta bilder eller så. Sen får självklart folk ringa, jag försöker ju sälja den och då får man vara lite tillgänglig :)
Användarvisningsbild
av snepo
Micce1980 skrev:Var hittar ni dessa bilköpare? Är normen av köpare så eller har jag haft tur att inte träffa på dem? Själv lägger jag ner en del tid på att skriva en bra och lättöverskådlig annons samt samt gärna åtta bilder eller så. Sen får självklart folk ringa, jag försöker ju sälja den och då får man vara lite tillgänglig :)
Sverige är ju fullt av dem. De har ju bilfirmor,så de kan sälja dem sen. Var och tittade på en bil här i stan på en sån firma. Bilen stod inte på firman utan på en privatperson. Muha..... På så vis slipper de garantier och sånt
Anliggande frambroms 740

Bromsok hållaren får skruvas bort ibla[…]

Växellådsolja

Så vad är skillnaden mellan dessa 2? Me[…]

Du får tänka på att du är en[…]

Rengör sensorer parkingshjälp

Japp, fick bytt en fram och en bak för n&arin[…]