Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Varför stoppar man inte i en växellåda då? Formel-E kör ju med det som exempel så onekligen går det att kombinera växellåda med eldrift.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kostnad/Vikt/Förluster antar jag. Men det är på väg att utvecklas nya lådor specifikt för elmotorer har jag sett
av rid54
Det är ju inte vettigt att belasta bilen med en växellåda när det inte behövs :shock:

Tänk ett vanligt järnvägslok, en Rc med likströmsmotorer. Det kan utveckla en dragkraft som är större än hjulens friktion mot underlaget från start och dra 1500 ton i minst 100 km/h med fast utväxling, vanliga persontåg på några hundra ton i 160 km/h. Skulle det då behövas en variabel utväxling för att flytta på 1,5 ton i rimliga landsvägsfarter med elmotor? Det är billigare och mer viktekonomiskt att styra motorn (ström/spänning + frekvens) än att lägga till mer mekanik. En uppväxling av motorn ger ju dessutom en sänkning av tillgängligt vridmoment i drivhjulen, så vad skulle vitsen vara?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vitsen kunde ju tex vara att få Teslan att acca 0-250 km/h på 15 sek istället för på 30 sek som den tar nu, och därmed hänga på en Ferrari,Porsche eller Lambo. Inte bara i 0-100 som nu.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev: Tesla lider väl pga detta av inte ha en växellåda, man har anpassat den enda växeln man har till att 0-100 ska gå maximalt snabbt, Men om man tex jämför mot en Aventador som inte är helt olik i vikt/effekt så går det väl lika 0-100, men 0-250 gör aventador på 15 sek medans Tesla tar det dubbla på sig runt 30 sek. Hade teslan haft en växellåda borde den ju kunnat acca dubbelt så snabbt 0-250 och gett Lambon en fight även i det registret.
Va?

Tesla gör 0-200 på 12-14 sekunder...

P100D-modellerna ska vara snabbare men hittade ingen video med det.

Edit:
Här är en.. Under 11 sekunder är han uppe i 124mph.
https://electrek.co/2016/09/15/tesla-mo ... -in-10-7s/
av NilsO
Det som begränsar Tesla vid acceleration vid höga hastigheter är effektuttaget, inte motorns vridmoment.

En växellåda hade inte alls påverkat detta. (För övrigt tror jag de har en fast utväxling 10:1 mellan motor och hjul.) Då hade man isåfall behövt en annan motor, annan styrelektronik eller kanske andra slags batterier – vet inte vilket av detta som sätter taket.
Användarvisningsbild
av joel80
För några veckor sen slogs för övrigt banrekordet på Nurburgring:

[youtube]mcepG9Twa_8[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=mcepG9Twa_8
Av en elbil...
Användarvisningsbild
av joel80
Min 6-åring såg klippet.. Undrade vad det var...

- En elektrisk racerbil, sa jag.
- Oj, då måste den vara snabb, svarar hon.

Hon har fattat... ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
NilsO skrev:Det som begränsar Tesla vid acceleration vid höga hastigheter är effektuttaget, inte motorns vridmoment. .
Tesla har ju 700 hk. Det är bättre än både Porsche, Ferrari o Lamborghini och de tappar ju inte orken över 200 km/h.

Ni har kanske bättre/nyare siffror än mig, men i spannet 200->250 KM/H så hänger inte Teslan med i de siffror och filmer jag sett. Dock är den mycket snabbare upp till 200.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
NilsO skrev:Det som begränsar Tesla vid acceleration vid höga hastigheter är effektuttaget, inte motorns vridmoment. .
Tesla har ju 700 hk. Det är bättre än både Porsche, Ferrari o Lamborghini och de tappar ju inte orken över 200 km/h.

Ni har kanske bättre/nyare siffror än mig, men i spannet 200->250 KM/H så hänger inte Teslan med i de siffror och filmer jag sett. Dock är den mycket snabbare upp till 200.

Titta här tex i slutet på filmen när man accar från stillastående

http://top10lists.in/top-10-bikes-2017- ... p+10+Bikes
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]