Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1173489
Det där sista går ju inte ihop. Om det inte var för att det är enklare och billigare att göra en 4a snål, varför skulle Volvo hoppa över de 5 och 6 cylindriga? De får ju dålig kritik i varenda test de jämförs med Audi och BMWs sexcylindriga motorer.
av Mwi
#1173509
Lövet skrev:Det där sista går ju inte ihop. Om det inte var för att det är enklare och billigare att göra en 4a snål, varför skulle Volvo hoppa över de 5 och 6 cylindriga? De får ju dålig kritik i varenda test de jämförs med Audi och BMWs sexcylindriga motorer.
Enkelt :D visa någon test där BMW eller Audi har bättre resultat i en krocktest än Volvo.
av Lövet
#1173532
De senast testade generationerna har vad jag vet samma resultat. http://m.iihs.org/mobile/ratings/mobile ... uxury-cars Vart vill du komma? Det sitter fyror i senaste generationerna av 5-serien och E-klass också i instegsversionerna. Skillnaden är att det finns bättre motorer där för de som vill betala.
av Mwi
#1173538
Lövet skrev:De senast testade generationerna har vad jag vet samma resultat. http://m.iihs.org/mobile/ratings/mobile ... uxury-cars Vart vill du komma? Det sitter fyror i senaste generationerna av 5-serien och E-klass också i instegsversionerna. Skillnaden är att det finns bättre motorer där för de som vill betala.
Tja du kan väl titta här, så vart jag vill jag komma kan du ju tänka ut själv och om du inte orkar tänka själv så ligger Volvo i topp på totalen. Du kan ju återkomma om du hittar någon bil med bättre totalresultat i någon krocktest...
http://www.euroncap.com/sv/betyg-utmaer ... hnologies=
#1173543
Mwi skrev:Det finns ju krav på biltillverkarna inom EU på en genomsnittlig utsläppsnivå på bilarna som tillverkaren säljer, volymen för Volvo är stora bilar och då finns det inte plats för också stora motorer med 6 eller 8 cylindrar. Exempelvis VAG som som säljer ganska många VW Polo har ju möjligheten att att sälja några Lamborghini eller Bentley och ändå få ett bra snittutsläpp som tillverkare. Och att tillverka en bil med en fyrcylindrig motor ger större möjligheter att få en krocksäker bil, och där är Volvo nummer 1. Men att utveckla en fyrcylindrig bil med bra prestanda och låga utsläpp samt bra/komfortabla egenskaper är inte billigt, så jag tror inte det är en ekonomisk fråga för Volvo.
Nej regelverket funkar inte så. Vilka utsläppskrav en viss biltillverkare måste uppfylla beror på vilken genomsnittlig vikt de sålda bilarna har.
Användarvisningsbild
av Derank
#1173545
Nu har ni både den nya skattechocken + att volvo kommer lägga av att sälja dieselbilar, lika bra att ni byter in bilen nu och tar smällen direkt, det kanske kostar er en sisådär 150-200k att byta bil men det är det väl värt el?
av Mwi
#1173546
andersuw skrev:[Nej regelverket funkar inte så. Vilka utsläppskrav en viss biltillverkare måste uppfylla beror på vilken genomsnittlig vikt de sålda bilarna har.
95 gram koldioxid per kilometer blir utsläppsmålet för europeiska bilar för år 2020. Det kom förhandlare för EU-parlamentet och medlemsländerna överens om sent på måndagskvällen, i ett beslut som formellt ska godkännas i höst, skriver Financial Times.
Målet innebär att alla bilmodeller från varje tillverkare tillsammans får släppa ut maximalt 95 gram koldioxid per kilometer i genomsnitt.
Jag har inte lyckats hitta något om vikten, utan bara om genomsnittligt utsläpp, visa gärna något som hänvisar till vikten.
https://www.svd.se/eu-uppgorelse-om-har ... lindustrin
av Mwi
#1173551
Derank skrev:Nu har ni både den nya skattechocken + att volvo kommer lägga av att sälja dieselbilar, lika bra att ni byter in bilen nu och tar smällen direkt, det kanske kostar er en sisådär 150-200k att byta bil men det är det väl värt el?
Skattechock? Vad är problemet, det kommer förhoppningsvis bli mindre bilar på vägarna som är i vägen för mig :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Lika bra de får företräde på[…]

En liten uppdatering efter service och reparation […]

Bra tips att trycka ner och släppa upp 👍, det[…]

@dh82 , Haft volvos glasögonhållare se[…]