Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
#1171246
Hastigheten regleras enklast med spänningen. Men om man använder en resistor, får man en spänning över motorn, som sjunker allteftersom den belastas i och med att den drar mer ström när den bromsas. Det som enklast ger önskad verkan, är att mata med ett spänningsaggregat som ger stabil utspänning som man väljer själv. En enkel metod är att koppla in ett antal dioder i serie, dessa ger ett "framspänningsfall" på typ 0,7 V per styck oavsett ström och med rätt antal i serie får man önskad utspänning till motorn. Den spänningen är då närmast konstant inom ett stort strömuttagsintervall.
#1171254
Precis. Man styr spänningen över motorn antingen via själva strömkällan, med resistorer eller en potentiometer i serie med motorn, eller med en PWM-regulator. I samtliga fall varierar man spänningen på ett sätt som gör att önskvärd strömstyrka och önskvärd effekt uppnås. Att variera strömstyrkan genom motorn på annat sätt än via spänningen över motorn är däremot omöjligt eftersom motorn har den resistans den har.
av rid54
#1171366
andersuw skrev:Precis. Man styr spänningen över motorn antingen via själva strömkällan, med resistorer eller en potentiometer i serie med motorn, eller med en PWM-regulator. I samtliga fall varierar man spänningen på ett sätt som gör att önskvärd strömstyrka och önskvärd effekt uppnås. Att variera strömstyrkan genom motorn på annat sätt än via spänningen över motorn är däremot omöjligt eftersom motorn har den resistans den har.
Strömmen genom en klassisk DC-motor beror av lindningsresistansen och mot-EMK. Vid stillastående är det resistansen som bestämmer, men när motorn börjar rotera, växer mot-EMK och strömmen sjunker. Större motorer kan regleras exempelvis genom att man shuntar statorlindningen med nån lämplig resistans, så det finns en del tricks. Motorer med permanentmagnet i statorn är inte så flexibla. PWM borde funka, annars är det en strömkälla med lämplig spänning och låg inre resistans som funkar bäst. Att mata med en serieresistor ger en mycket "vek" motor; den får dåligt vridmoment.
#1171389
Ja PWM är förstås bättre än en resistor i serie med tanke på vridmomentet. Men om det spelar någon roll beror ju på tillämpningen. Om den hobbytapplikation TS tänker sig inte innebär att motorn behöver dra särskilt tunga lass bör det inom rimliga gränsar gå bra att reglera med hjälp av en vanlig potentiometer också. Välkända exempel för de flesta av oss torde vara fartreglage till bilbanor och modelljärnvägar. :D
av rid54
#1171400
Jo det är bekanta saker :D

Jag snöade nog in på just att det var en torkarmotor. Ibland skulle man vilja att torkarna gick långsammare, men de får ju inte bli svagare så de stannar och där har man ett klassiskt reglerproblem. Men, som sagt, vad motorn i fråga faktiskt ska göra vet jag ju inte...
#1171494
rid54 skrev:Men, som sagt, vad motorn i fråga faktiskt ska göra vet jag ju inte...
Jag har sett på youtube (där finns nog allt) en kille som byggde en "hundrastare" av en trälåda, lite plattjärn, en fjäder, ett bilbatteri och en torkarmotor. Den skickade iväg bollar en ganska bra bit..... Hunden sprang som en galning på åkern. Vågar man sig på en gissning??? :lol:
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]