Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1154189
Jag är imponerad, S/V-90 säljs väl i förkrossande majoritet som "tjänstebilar" såg någon siffra på 74% med ganska hårda budgetramar på basbelopp, Man har lyckats prisa in dem i alla fall.
av Mwi
#1154252
andersuw skrev:Bakluckan bidrog säkert till det tapp i försäljningsstatistiken som övergången från V70 till V90 innebar. Normalt skulle man ha väntat att V90 gått som tåget redan från scratch. Istället var det uppenbarligen många som passade på att köpa V70 innan det var för sent att få en kombi med fullgod lastkapacitet.
Försäljningsstatistiken redovisar ju levererade bilar inte beställda bilar, så orsaken till tappet är säker produktionskapacitet inte att kunderna köpte V70 för att få en rak bakdel. Tittar man i forumdelen för S/V90 och XC90 så är det många som har gått från Audi och BMW till Volvo enligt sina signaturer, så Volvo har säkert fattat rätt beslut angående design och når nya målgrupper. Och de som har behov rak bakdel och lastkapacitet når väl Volvo med XC90, medan V90 är mer åt livsstils kombi.
Användarvisningsbild
av Derank
#1154275
Om, jag gick från 740 till 850 1997, jag var och provkörde och blev såld direkt. 9år hade jag kärran.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#1154284
Mwi skrev:
andersuw skrev:Bakluckan bidrog säkert till det tapp i försäljningsstatistiken som övergången från V70 till V90 innebar. Normalt skulle man ha väntat att V90 gått som tåget redan från scratch. Istället var det uppenbarligen många som passade på att köpa V70 innan det var för sent att få en kombi med fullgod lastkapacitet.
Försäljningsstatistiken redovisar ju levererade bilar inte beställda bilar, så orsaken till tappet är säker produktionskapacitet inte att kunderna köpte V70 för att få en rak bakdel. Tittar man i forumdelen för S/V90 och XC90 så är det många som har gått från Audi och BMW till Volvo enligt sina signaturer, så Volvo har säkert fattat rätt beslut angående design och når nya målgrupper. Och de som har behov rak bakdel och lastkapacitet når väl Volvo med XC90, medan V90 är mer åt livsstils kombi.
Volvo fick ett tapp och det är dom väl medvetna om, bilen visades ju på våren och leveranserna började innan semestern 2016 och det skulle dröja ända tills nu då dom kommit ikapp, dom som fått sina bilar nu har beställt omkring sep-oktober. Men det beställdes för lite i Augusti Juli Juni Maj April de har dom förlorat & inte sålt som tänkt, för där var det VW golf som vann, man kan inte bara skylla ifrån sig så som Volvo gjort att snart kommer vi ikapp osv.

Det fanns en intervju från i våras 2016 där person från Volvo sa Jag är ganska övertygad över att vi har marknadsledaren här. Men där fick dom fel, det är först nu trenden vänt. Enskilda månader 2016 backade försäljningen minus 40 procent för v90 jämfört med V70 och det beror på att det var inte så många som beställde vid introduktionen när orderböckerna öppnades och lite längre fram på året.

I gengäld har säkert en hel del gått till Xc60,V60,passat m.m Tjänstebilsförarna är vana att få ca 190hk 4wd auto för 7,5bb idag och det får man knappt på v90. De hade väl tänkt att de kunde sålt mer D4 manuell fwd till tjänstebilsförarna men det har inte funkat.

Dessutom verkar de på Volvo ha lobbyverksamhet och fuskat sig till och kalla s/v90 V70 för samma bil och fått dom hopslagna hos Bil Sweden för att dom på så vis vara säkra för att komma på förstaplats men där fick Volvo som dom teg & VW golf blev mest sålda bil 2016. ;)
av andersuw
#1154291
Mwi skrev:Försäljningsstatistiken redovisar ju levererade bilar inte beställda bilar, så orsaken till tappet är säker produktionskapacitet inte att kunderna köpte V70 för att få en rak bakdel.
Vad får dig att tro det? Även om man jämför månad för månad ett bra tag efter det att produktionen av S/V90 kommit igång tappade bilen mark jämfört med V70 året innan. Och den gjorde trots att det handlade om en helt ny modell, trots mycket förmånlig prissättning, trots växande totalmarknad och trots att man jämför två modeller (S/V90) mot en (V70). Exempelvis nyregistrerades bara 1322 S/V90 i december 2016 jämfört med 3591 V70 samma månad året innan. Se sid 6 i dokumentet jag länkar till.

http://www.bilsweden.se/storage/cms/cbb ... lueIndex=0
Mwi skrev:Tittar man i forumdelen för S/V90 och XC90 så är det många som har gått från Audi och BMW till Volvo enligt sina signaturer, så Volvo har säkert fattat rätt beslut angående design och når nya målgrupper. Och de som har behov rak bakdel och lastkapacitet når väl Volvo med XC90, medan V90 är mer åt livsstils kombi.
Säkert har Volvo fått en och annan ny kund genom att låta form gå före funktion. Men alla de som valt att köpa en V70 istället eller lämnar Volvo lär ju inte synas i den forumavdelning du hänvisar till. Och opinionen bland den bilintresserade allmänhet som deltog i Aftonbladets opinionsundersökning visade sig vara synnerligen kluven. Ganska precis hälften av de svarande tyckte det var ett svek att Volvo valde form före funktion trots att den alternativa design på V90 som visas när frågan ställs är allt annat än optimal. Det hade utan tvekan gått att göra bilen mycket vackrare så med bibehållen lastkapacitet.

http://www.aftonbladet.se/bil/article22295341.ab

Vad beträffar XC90 är det ju alls inget alternativ till en vanlig kombi med fullvärdig lastkapacitet. Bilen är mycket större och dyrare, både i inköp och drift. Visst, även Volvos stora kombi är numera tyvärr en "livsstilskombi". De som köper den säger att de aldrig lastar över den nivå som insynsskyddet täcker. Men i så fall kan man ju lika gärna köpa en sedan, t.ex. S90. Så vad är poängen med V90? Att den i likhet med XC-modellerna ger en "bruksigare" image åt sin ägare än en sedan eller vad?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Mwi
#1154307
Det här citatet från Teknikens värd ger ett ganska bra svar till några i den här tråden.
Volvo fortsätter att skörda försäljningsframgångar vilket påverkar trycket vid fabriken i Torslanda. Våren 2015 påbörjades ett tredje arbetsskift och i samband med det anställdes uppemot 1 500 nya personer.
I och med förra årets försäljningsrekord och ännu högre försäljningssiffror i januari i år måste man nu nyanställa ännu fler. Enligt Sveriges Radio P4 Väst rör det sig om runt 700, kanske till och med uppemot 800 tjänster som måste tillsättas. Det handlar om tillsvidareanställningar som påbörjas under våren.
– Som en del i vår globala expansion utökar vi nu antalet anställda i Göteborg. Vi kommer att anställa 700 upp till 800 personer, säger Volvo Cars personaldirektör Hanna Fager till SR P4 Väst.
När nya personalen är på plats ska produktionstakten ha skruvats upp tio procent jämfört med i dag.
De nya anställningarna kommer att ske på flera olika ställen i fabriken.
– Det är över hela fabriken och i alla tre skiften. Oavsett om det är i kaross, måleri, slutmontering eller på logistik så behövs det folk överallt, säger Mikael Sällström, ordförande för verkstadsklubben på Volvo, till SR P4 Göteborg.
I dag har personbilstillverkaren Volvo omkring 17 000 anställda i Sverige varav absoluta merparten finns i Göteborg. Globalt närmar sig Volvo 30 000 anställda.

Mattias Rabe 7 FEBRUARI 2017
http://teknikensvarld.se/volvo-okar-pro ... er-395375/

Tydligen har Volvo haft problem med produktionskapacitet eftersom man behöver nyanställa, eller finns det någon annan anledning till att man ökar personalen?
Volvo som så många andra företag har ganska bra koll på vad marknaden efterfrågar och betydligt bättre kunnande än kvällstidningar i de frågorna, kompetensen hos läsarna av kvällstidningarna sträcker sig till om det var rätt låt som vann...
Och det är ju bara att titta på Volvos produktionssiffror den globala försäljningen ökade med 6,2 procent, vilket innebär ett globalt försäljningsrekord med 534.332 sålda bilar. Tillväxten i Kina visar 11,5 procent och upp 18,1 procent i USA, Volvo Cars två största marknader, tror inte att Aftonbladet har så många läsare i Kina eller USA...
Så Volvo verkar veta vad de gör.
av andersuw
#1154312
Mwi skrev:Det här citatet från Teknikens värd ger ett ganska bra svar till några i den här tråden.
Det gör det förvisso inte alls. Vad vi kan konstatera är att Volvo säljer och bygger fler bilar än någonsin. Ändå lyckas man med konststycket att sälja väsentligt färre bilar av den nya dubbelmodellen S/V90 än man tidigare gjort av den gamla och utgående V70 på en marknad där V90 är en nyckelbil som ersättare till marknadsledaren, en marknad som växer totalt sett, som tillmäts särskild betydelse av Volvo och där man därför pressat priset till det yttersta.

Som simonhalmstad redan påpekat är det inte bristande produktionskapacitet som varit problemet utan bristande orderingång. Hade Volvo haft svårigheter att möta efterfrågan hade vi sett långa väntetider, såsom när XC90 var ny. Men så har inte varit fallet med S/V90.
Mwi skrev:Volvo som så många andra företag har ganska bra koll på vad marknaden efterfrågar och betydligt bättre kunnande än kvällstidningar i de frågorna, kompetensen hos läsarna av kvällstidningarna sträcker sig till om det var rätt låt som vann...
Kvällstidningsläsare vet precis som andra bäst vad de ogillar och gillar ifråga om bilar. Otvivelaktigt har de bättre koll på den saken än Volvo.
Mwi skrev:Och det är ju bara att titta på Volvos produktionssiffror den globala försäljningen ökade med 6,2 procent, vilket innebär ett globalt försäljningsrekord med 534.332 sålda bilar. Tillväxten i Kina visar 11,5 procent och upp 18,1 procent i USA, Volvo Cars två största marknader, tror inte att Aftonbladet har så många läsare i Kina eller USA...
Här glömmer du uppenbarligen bort att det är en specifik modell (S/V90) och en specifik marknad (den svenska) som diskuteras i den här tråden, inte Volvos utveckling tvärs alla modeller och marknader. Av detta såväl som andra skäl saknar frågan om hur många läsare AB har i Kina eller USA all relevans.

Även globalt säljer V90/V90CC för övrigt sämre än V70/XC70 gjorde trots det överläge som en ny modell normalt sett har jämfört med en gammal och utgående. I februari 2017 kontra februari 2016 var siffrorna 3714 kontra 4591.

https://www.media.volvocars.com/global/ ... es-volumes
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Mwi
#1154319
andersuw skrev:Som simonhalmstad redan påpekat är det inte bristande produktionskapacitet som varit problemet utan bristande orderingång. Hade Volvo haft svårigheter att möta efterfrågan hade vi sett långa väntetider, såsom när XC90 var ny. Men så har inte varit fallet med S/V90.
Varför anställer man då mer personal nu när produktionen av V70 är avslutad?
andersuw skrev: Kvällstidningsläsare vet precis som andra bäst vad de ogillar och gillar ifråga om bilar. Otvivelaktigt har de bättre koll på den saken än Volvo.
Nu är det ju inte så intressant för Volvo att veta vad en kvällstidningsläsare tycker, det viktiga för Volvo är att veta vad målgruppen som köper en bil för 400,000+ tycker och anpassa sig till det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]