Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jo men även med motorn fram ligger viktfördelningen på BMW väldigt nära 50/50. Så det är ingen stor grej.
av linnnet
Malmstroem skrev: Jag körde min 520 på ett par rätt snöiga skogsvägar. Gick bra så länge jag slapp stanna -- hade nog varit svårt att komma igång igen.
Det är just det där jag är rätt för i våra villa kvarter. Isiga gator med backar. Och ofta behöver du stanna precis innan krönet på backarna för att där finns korsningar. Tror risken är finns att man blir stående där...

Får väl se till att alltid ha färska dubbdäck helt enkelt =)
av Lövet
Så länge det inte är drivor av snö så är skillnaden rwd fwd ganska liten. Som sagt, viktfördelningar i moderna bilar är väldigt nära 50/50 ändå. Om det är djupsnö så måste dock drivhjulven ploga de icke drivande hjulen vilket inte behövs på en fwd bil (eftersom de då bara åker i hjulspåren). Men det är sällan det är ett praktiskt problem. På bara hal väg skiljer nästan ingenting. I backar är rwd en fördel eftersom vikten förskjuts bakåt när bilen lutar.
av Waizguy
Håller med Lövet angående nyare bakhjulsdrivna bilar. Jag lånade en BMW 120 för något år sedan och de gick typ att hålla fullgas i rondeller vintertid tack vare att antisladd och antispinn drog ned både fart och bromsade ned hjul. En AWD är ju bra för den som ska bestiga berg, men man klarar sig lätt utan i vanliga backar. Ska man köra som svin så håller sig en AWD bättre på vägen men när gränsen är nådd kommer den antingen att åka rakt fram i diket eller kasta ut bakändan den med :)
En tvåhjulsdriven oavsett fram eller bak väger mindre och drar mindre bränsle om man är en sån som tänker på det.
Men vill man ha AWD så ska man givietvis satsa på det, men tänk på att de flesta AWD är framhjulsdrivna bilar i grunden.
av BennyL
Om det skall vara en hybrid och ingen prio på storlek och användas i stan, varför inte en Golf GTE? Har för mig att den ligger riktigt bra till i förmånsvärde eftersom den räknas mot en Golf GT 1,4TSi som ju är rätt mycket billigare än GTE:n
av Lövet
Ja men den är bara ~30 tusen billigare än Passat GTE. Med tanke på att "vanliga" golf snarare är 100.000kr billigare per modell så är den i jämförelsen inte så prisvärd. Men visst har du rätt i att förmånsvärdet blir väldigt lågt.
av BennyL
Lövet, att köpa den är ingen större skillnad, men förmånsvärdet baserar sig ju utifrån motsvarande bil utan hybridtekniken samt ett ytterligare avdrag och mellan en 1,4TSi Passat och en 1,4TSi Golf är det stor skillnad, vilket gör förmånsvärdet intressant för föraren, men kanske inte lika intressant för företaget...
av linnnet
Tack för feedbacken hur som haver - känns ju redan lite bättre med era erfarenheter kring bakhjulsdrivna bilar.
Frun ringde för övrigt och berättade att det räckte för henne att titta på 225xe och 330e för att veta att det var 330e hon skulle ha. Utseende som sagt =)

Så nu lutar det väl åt att vi får lära oss hantera en bakhjulsdriven kärra...
av Lövet
BennyL: Förmånsvärde för Passat GTE baseras också på betydligt billigare bil. Vid 50% marginalskatt är förmånen på Passat GTE 1346kr/mån.
Men om den inte finns bland valbara bilar ändå så spelar det mindre roll.
"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]

Räckvidd T6 Recharge

Hej, jag har precis fått hem min v60 T6 Rech[…]

Anliggande frambroms 740

Har beställt två satser med glidbultar […]

Vänster bakfälg blir varm

Troligen ett ok som kärvar eller så r&o[…]