Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hetsgunnar
Jag är 22, tog körkort lite sent :) Men skaffade en V70 GLT nyligen. Den är stor, lyxig och skön inuti, billigt köp pris och säker. Nackdelen är att den drar en del bensin men jag kan ändå rekommendera den. För runt 5-7000 kan du få en i ok skick, jag tycker inte att man behöver vara så kräsen.
Jag hade dock extrem tur och fick grannes mot avhämtning och en whisky. :)
av Mikeys
Jag köpte min första bil när jag var 19 (hade inget behov innan dess) vilket blev en Audi 100, modellen som såg ut som en tegelsten. Som förstabil ville jag ha något som var rätt stabilt, bekvämt och driftsäkert. Trots att bilen var 23 år gammal vid inköp hade den bara gått 24000 mil och var hur välskött som helst, med i princip allt som gick att byta nyligen bytt. Det var då blockets dyraste Audi 100 (kostade 12000:- ) men det var det värt. Jag hade kunnat få en något billigare, men då hade den knappast gått lika bra. Jag körde min under 1.5 år och 3000 mil, och den behövde inget annat än oljebyte. Krävdes dock väldigt mycket omvårdnad för att hålla den lika rostfri och fin som den var vid inköp.

Den var inte direkt uppmanande till buskörning, så jag klarade mig undan alla diken. Dock tappade jag kontrollen över bilen en vinterdag när jag närmade mig en korsning. Med varken ABS eller ESP samt dubbfria vinterdäck på blankis så var det kört när jag kom farandes i 80km/h och skulle bromsa in. Det slutade med ett fint hopp över en hyfsat hög refug i drygt 60km/h inför en skaplig åskådarmassa som stod och väntade på grönt ljus i de andra riktningarna. Jag hade dock turen att missa alla stolpar, och bilen klarade sig också mirakulöst nog utan att behöva något annat än en ny fyrhjulsinställning. Dock skämdes man ju så man rodnade när man sakta körde iväg därifrån igen, och lite skärrad blev jag också. Jag skulle dock faktiskt rekommendera en billigare bil än 50-70000:- som förstabil, just för att risken är stor att man kvaddar den.

I samma veva som nämnda händelse utspelades ändrades mina bilbehov lite och jag behövde köra mer, och på den där Audin var bensinräkningarna inte roliga längre när man närmade sig 2500-3000 mil om året. Så Audin såldes för 11000:- (rullar idag som sommarbil hos en farbror på landet) och i stället införskaffades min nuvarande Volvo S40. Lite tråkig att köra, man ack så säker och jag kompenserade tråkigheten med mycket utrustning i stället.

Efter två år och många tusen mil i Volvon förändras nu mitt bilbehov återigen till mest kortare körningar. Så nu ska Volvon ut och något annat in. Jag har dock inte lyckats bestämma mig för vad ännu, men något som är lite roligare att köra ska det bli! :D
Användarvisningsbild
av Derank
Idag finns det ju inga enkla bilar, jag köpte en 142a 73a som första bil och den bytte jag och en polare motor i hemma på gräsmattan med en planka och ett rep, vi lyfte ut motorn för hand. Det fanns ingenting man inet kunde göra själv.

Då köpte man 1000 kronors bilar som var bessade över sommaren och åka runt på festivaler med, sedan skrotade man dom el lämnade dom efter vägen då man ledsnat.

Det är inet lika enkelt idag.
av osla
min första bil då jag var 18 var en 245, och ska jag vara ärlig var det en lagom första bil, för så som man härjade då under den första sommaren och vintern då man var ute och sladdade och burnade och allmänt bara lekte så var det e lagom bil. inte heller abs vilket också var bra så man får lära sig från grunden och man kanske får lite förståelse hur det fungerar en halkig vinterdag. fyller snart 23 och nu har man börjat lungna ner sig med körningen, kan hända för att man började köra mercedes dieslar från slutet av 80 talet/början av 90, som är helt utan effekt. men ack så sköna bilar att köra och åka
Användarvisningsbild
av snepo
osla skrev:min första bil då jag var 18 var en 245, och ska jag vara ärlig var det en lagom första bil, för så som man härjade då under den första sommaren och vintern då man var ute och sladdade och burnade och allmänt bara lekte så var det e lagom bil. inte heller abs vilket också var bra så man får lära sig från grunden och man kanske får lite förståelse hur det fungerar en halkig vinterdag. fyller snart 23 och nu har man börjat lungna ner sig med körningen, kan hända för att man började köra mercedes dieslar från slutet av 80 talet/början av 90, som är helt utan effekt. men ack så sköna bilar att köra och åka
Finns inget som slår mb
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om grabben har jobbat ihop stålarna själv så ska han så klart få köpa den bil han själv vill ha.

Min första bil var en opel rekord för någon tusenlapp.
av Lövet
Mycket nostalgi nu men om han har 50-70 tusen att lägga och väljer mellan S40T5 och Saab 9-3 kan jag lova att han inte är intresserad av att köpa vare sig en Volvo 240 eller Audi 100.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
För de pengarna känns ju en 2.0T rätt tråkigt å andra sidan.. :-)

Annars håller jag med övriga som säger att är det hans pengar är det väl fritt fram. Själv har jag varit rätt nöjd med att misshandla ett par billiga bilar som förstabilar. Gör jag iofs fortfarande.
av ljungis
Klart grabben ska köpa Saab, har själv stor erfarenhet av Saab 6 st 9-5.samt 9-3 Aero å 56000 mil under 15 år ,inga större problem ,2 dagar verkstad för byte bakre p -Box vevaxel. 2.5 år med Volvo / v60 d5 awd samt V40 cc t5 /21 verkstadsdagar under drygt 6000 mil service dagar inte inräknat.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ett tips om du så att säga fäst dej vid grabben; mycket plåt och lite motor. En s40 t5 är aaaaalldeles för stark imo, köp typ 1,8F eller nåt.
Min hobby de första 2 åren var att varvstoppa en 850 GLT -97 och kolla hur fort den kunde gå. Hade jag haft en T5 hade det varit nattsvart.
Perra83 har även en poäng med att börja på hög nivå, kanske inte det bästa.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]