Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

En sak som jag tycker nya bilar borde ha, och som Saab hade, är frihjul. Att det fanns på tvåtakts-Saab berodde vad jag begripit på att motorerna inte klarar motorbromsning. Men det behölls ett tag efter att bilarna fått fyrtaktsmotor.

Otroligt bekvämt att slippa använda kopplngspedalen för växling (och dessutom rattväxel). Nåja, nu har jag bara kört Saab med frihjul ett par gånger, men det känns som det borde inbjuda till en avspänd, planerande körstil. Och det finns en spak vid golvet där man kan koppla ur frihjulet, dvs få vanlig motorbroms, om man kör i bergiga trakter, på bilar med fyrtaktsmotorn.
Jag var inte ute efter att vara viktigpetter. Men ofta har det ju varit så i bilbranschen att något som betraktas som nyhet är en lösning som redan finns men den sista pusselbiten saknas för att det skall slå igenom. Den här gången satte Saab dit den med utvecklingen av wastegaten och då kom succén.

Saaben är riktigt fin att köra, inget tvivel om den saken.

Några exempel på egensinniga lösningar som jag tycker är:

Dörrarna utan trösklar är väl ett exempel som Saab 99/900 är ganska ensam om. Det skulle ju ge ett bättre insteg och det gör det ju på sätt och vis också. De gånger jag åkt 900 har jag dock alltid varit lite rädd att den tjocka dörren skall ramla igen innan man kommit in och kapa benen i höjd med smalbenen. :D

Den stora motorhuven som går ner över framskärmarna kan jag inte påminna mig om att ha sett på så många andra bilar (9-5 har en mildare variant av denna lösningen). Dock ger det väldigt bra åtkomlighet från sidan när man skall meka.

Motorlutningen på Saaben är anmärkningsvärd. Åtminstone ser det ut så. Kanske är skillnaden mot andra bilar inte så stor i grader räknat men det ser så ut när man ser den uppifrån. Saaben har ju dock väldigt låg front så kanske var man tvungen att göra så för att få plats med 2-litersmotorn.

Med hemslöjd menar jag mer detaljer. Handtaget på insidan av bakluckan för att dra igen den är som hämtat från en lådbil och håller väl inte riktigt samma klass som köregenskaperna om man säger så. En annan rolig detalj som man inte undgår att lägga märke till är markeringen för 50 km/h på hastighetsmätaren. Många andra bilar har ju en diskret märkning med ett streck i avvikande färg eller så men på 900 är det en stor gul plupp som känns ditklistrad i sista sekund.
Hmm. Jag märker att jag har vissa svårigheter att erinra mig hur min gamla 99:a såg ut i alla avseenden. Inga trösklar. Hmm. ??:-/ Men det stämmer säkert som du säger. Något handtag på insidan av bakluckan minns jag inte heller att det fanns, än mindre hur det såg ut. Däremot minns jag att vertygsluckan i botten av bagageutrymmet var en helt obehandlad plywoodskiva så där var det lite hemslöjd trots allt. ;-)

Motorhuven (som öppnades framåt i bakkant) och den lutande motorn minns jag bättre. Motorn var ju också, originellt nog för en framhjuldriven bil, längsmonterad men med växellådan framför sig istället för bakom sig. Elektrisk kylfläkt var det också minns jag. Min 71:a hade vanliga glödlampor i strålkastarna från början men jag minns att jag uppgraderade till de då helt nya och märkvärdiga strålkastarna från Hella med H4-lampor i. :-)

Ytterligare en nyhet var för övrigt det fällbara baksätet, början till det som så småningom kallades "combi coupé". Det var ju inte vanligt att sedaner hade det så vitt jag vet. Med sätet fällt gick det bra att lasta in en cykel där bak, vilket var behändigt när bilen skulle lämnas på verkstad.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
NilsO skrev:En sak som jag tycker nya bilar borde ha, och som Saab hade, är frihjul. Att det fanns på tvåtakts-Saab berodde vad jag begripit på att motorerna inte klarar motorbromsning.
Ja det ser ut att stämma. Man oroade sig för att motorn inte skulle få tillräcklig smörjning vid långvarig motorbroms eftersom smörjningen skedde via oljeinblandning i bränslet. "Oljetrumpet" var ju öknamnet på tvåtaktarna.
NilsO skrev:Men det behölls ett tag efter att bilarna fått fyrtaktsmotor. Otroligt bekvämt att slippa använda kopplngspedalen för växling (och dessutom rattväxel). Nåja, nu har jag bara kört Saab med frihjul ett par gånger, men det känns som det borde inbjuda till en avspänd, planerande körstil. Och det finns en spak vid golvet där man kan koppla ur frihjulet, dvs få vanlig motorbroms, om man kör i bergiga trakter, på bilar med fyrtaktsmotorn.
Ja min gamla 99:a hade frihjul och det gillade jag. Växla utan koppling gick hur fint som helst. Men man fick vara lite försiktig vid gaspådraget efter växling eftersom man först måste hitta "dragläget".

Sedan fanns det precis som du påpekar möjlighet att spärra frihjulet via en spak mellan stolarna. Det spärrade läget var vad jag så småningom tvingades använda eftersom frihjulet började slira lite. Att det gjorde det var inte så svårt att förstå eftersom det förstås blev en påkänning varje gång motorn "kom ifatt" växellådan även om man försökte vara försiktig.

Frihjulet försvann vid årsmodell -72 samtidigt med den ursprungliga 1,7-litersmotorn från Triumph. Troligen var ett skäl till att man tog bort frihjulet att det inte längre riktigt klarade den momentpåkänning som de nyare och starkare motorerna innebar. Man hade i så fall troligen behövt utveckla ett nytt och starkare frihjul.
Tilly skrev: Dörrarna utan trösklar är väl ett exempel som Saab 99/900 är ganska ensam om. Det skulle ju ge ett bättre insteg och det gör det ju på sätt och vis också. De gånger jag åkt 900 har jag dock alltid varit lite rädd att den tjocka dörren skall ramla igen innan man kommit in och kapa benen i höjd med smalbenen. :D
Så här års finns det en fördel med den konstruktionen, man slipper smutsa ner byxbenen mot trösklarna :D
Saab hade ganska många unika idéer exempelvis APC elektroniken som kände av bränslekvaliten, kom på tidigt 80-tal tyvärr var väl Saabs problem att man inte lyckades kommersialisera idéerna det räcker inte med att ta fram dem.
Ja lite upp och ned var det väl när det gäller länken mellan idésprutande och verkställighet, tekniskt och kommersiellt. Saabs växellådor var väl exempelvis aldrig riktigt vad de borde vara och sedan hade man ju problem med hållbarheten på turbomotorerna i början liksom problem med vevhusventilationen och oil sludge i ett senare skede. Men jag tror det hade kunnat sluta annorlunda och bättre för Saab om inte Wallenbergarna hade sålt till GM. GM misskötte ju företaget som jag ser det och drev det till sist i graven.
Ägde aldrig någon själv men minns då polarn köpte en 9000 1988 jag hade inte fått lappen än så man fick bara åka med, 170HK om jag inte mins helt fel, satan vad den gick, tyckte man iaf då.
andersuw skrev:Motorn var ju också, originellt nog för en framhjuldriven bil, längsmonterad men med växellådan framför sig istället för bakom sig.
Växellådan satt inte framför motorn utan under. Däremot satt kopplingen framför, vilket gjorde det väldigt enkelt att byta den (speciellt på bilarna med Triumph-motorn som inte hade hydraulisk koppling). Har själv gjort ett sånt byte när jag gick på gymnasiet på strax under halvtimmen. Då inkluderade det även att plocka av och på motorhuven för bättre åtkomlighet.

/Håkan
andersuw skrev: Frihjulet försvann vid årsmodell -72
På Saab 99 då? För Saab 95 och 96 hade nog kvar det så länge de tillverkades, tror jag?

Motorn på 900 sitter längsmonterad bak och fram, alltså med kraftuttaget från vevaxeln framåt i bilens färdriktning. Och på tidiga Saab 93 sitter kylaren bakom motorn, alltså mellan motorn och kupén (motorn sitter bakochfram även där). Men sådant hör väl mer till kategorin okonventionella lösningar än innovationer.
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]