Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Hade valt V60in. Kan inte komma på nåt riktigt bra argument för V40in annat än om man har trångt i garaget. V60 är väl så kul att köra och bekvämare.
av Mikeys
Din beskrivning låter ungefär som mitt behov vad gäller storlek på bil, och jag hade tagit V40 alla dagar. Jag tycker man får lite mer körglädje i en mindre, smidigare bil. Sen är V40 också väldigt "fullvuxen" i det att komforten är väldigt nära storasyskonen.

Jag har faktiskt kört en sväng i just den där V40'n medan den gick som demobil hos Upplands Motor, och jag tyckte att den gick som tusan! Dock kör jag själv mest på landsvägar av varierande kvalitet, så då blir R-design med sportchassi lite för hårt min smak. Sen är jag lite tveksamt inställd till glastak på V40, jag tycker att det sitter lite för långt bak så som förare märker man aldrig av det annat än att den hjälper till att koka bilen sommartid. Vissa andra tillverkare har dragit glastaket nästan enda ner till vindrutan, och då blir det mycket häftigare bakom ratten.

Jag är själv ute och letar ny bil och hittade denna V40CC D3 Auto med alla paket och VOC vilket i mitt tycke ger all utrustning som behövs till rena stöldpriset på nästan 100k under listpris. Skulle vara den perfekta bilen för mig, men pga lite plötsliga ändringar i arbetspendling mm nu under våren så vette jag fasen vad jag ska skaffa längre...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Mikeys skrev:Sen är V40 också väldigt "fullvuxen" i det att komforten är väldigt nära storasyskonen.
Jag tycker komforten är rätt långt ifrån iaf V70 som jag har erfarenhet av. Inte dålig, bara inte alls lika bra som någon V70 sedan P2:orna kom åtminstone.
Mikeys skrev:Vissa andra tillverkare har dragit glastaket nästan enda ner till vindrutan, och då blir det mycket häftigare bakom ratten.
Hemskt är det :roll:
Jag saknar den breda mörka solremsan varje gång jag kör en någorlunda ny bil. Kör alltid med solskyddet halvvägs nere då..
av Linqid
När det skiljer så lite i pris hade jag valt V60 med D4. V40:n såg jättefin ut och säkert en väldigt bra bil med fullt tillräcklig motor, men i jämförelse känns den för högt prissatt.

Med ett annat pris hade jag, givet samma förutsättningar som för dig, kanske valt V40 istället.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tack för all input, tankar och idéer! :D

Jag tror att V40 utrymmesmässigt räcker i de flesta fall. Dock är jag 190 och glastaket känns som att det gör förarplatsen trängre. Dessutom är min nuvarande bil lastad till bredden i skuffen när det bär av ner på kontinenten. Det talar också mot V40, när jag tänker mer på det.
På jobbet har vi en V70 Bi-fuel MY14 som snart ska ersättas, så den modellen har jag erfarenhet av. Bekväm, men ack så tråkig, oinspirerande och ryckig att åka i. Då är min D2 roligare... :roll:
Var och kikade på V60n idag igen, känns så svenskt lagom efter mer eftertanke. Lappen som låg i framsätet på den skvallrade om att den tidigare hade varit ute för 379'...

Sportstolarna upplever jag att de klämmer lite, att man sitter allt för fast. Den upplevelsen har jag inte av stolarna i R-design. Det ska vara bekvämt, har flera gånger sträckkört till Berlin från Stockholm. Då vill man inte behöva pausa i Norrköping...
Parkering har jag i ett eget garage. En S80 är lite trångt, men V40 och V60 ska få plats bra.

Bilar, bilar, bilar...
Användarvisningsbild
av MartinS
V40 är en kul bil, mycket roligare att köra än V60 tycker jag. Jag håller med om att det är en stor bil i liten förpackning, och det är just utrymmet som är dess akilleshäl. Stolarna är lite smalare, bagaget är litet, det är små dörröppningar. Däremot är förarutrymmet rätt stort i övrigt när man väl är på plats, om man nu skippar glastaket som gör det riktigt lågt i tak.

Jag är 202cm och sitter bra i vår V40 utan glastak. Klart man kanske skulle önskat mer utrymmet på några ställen, men det gör jag å andra sidan i vår XC60 också.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det är just det är med utrymmet. Jag upplever den som ganska trång. Även att stiga i/ur är mindre utrymme än min V50 (eller bara inbillning?). Sen bagaget de gånger det ska lastas. Två resväskor och en kylväska...
Nej jag lägget nog V40 åt sidan. Surt att köpa en bil som visar sig vara för liten, även om den säkert fungerar bra 9 gånger av 10.
Användarvisningsbild
av MartinS
V50 är nog större än v60 också, avseende i och urstigning.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Förmodligen ja...
Tog en tur med V60n idag. Gick hur bra som helst, men den var ganska tungstyrd för att vara så pass ny. Vet inte om det berodde på 18" sommardäck eller om den hade stått still en tid, för jag kunde inte se att den hade inställbar servo. Däcktrycksnivån visade på normal nivå.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag upplevde min gamla V60 R-Design -13 med standard servo som riktigt bra. Nu har jag ställbart och om servot är bra i stan så är det inte lika bra i högre hastighet och tvärtom.

Kan tänka mig att V40 är lite roligare att köra men ibland får man se lite praktiskt. V60 -16 som jag har nu är bättre i kurvorna än gamla. Kanske bara är däcken eller nån hjulinställning.
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]