Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Ja, när det gäller främst äldre bilar så finns det ju huuuur många som helst som fuskar sig igenom besiktningen på ett eller annat sätt. Dom mest populära tricken är ju fulkopplad ABS och SRS lampa,
Besiktningen borde istället släppa igenom bilar med lysande SRS-lampa. För det första tillhör det enbart passiv säkerhet och för det andra så är det bättre för nästa ägare att veta om srs är bortkopplad eller inte. Visserligen kan man inte lura systemet på samma sätt med nya bilar då det sätts en felkod, men besiktningen kör väl inte felkoder som inte har med avgas att göra?

Sen ABS, tja, ja kör en bil utan ABS (orginal) och det går ju bra, så länge man är medveten om det :)
Waizguy skrev:
Lucif3r skrev:Ja, när det gäller främst äldre bilar så finns det ju huuuur många som helst som fuskar sig igenom besiktningen på ett eller annat sätt. Dom mest populära tricken är ju fulkopplad ABS och SRS lampa,
Besiktningen borde istället släppa igenom bilar med lysande SRS-lampa. För det första tillhör det passiv säkerhet och för det andra så är det bättre för nästa ägare att veta om srs är bortkopplad eller inte. Visserligen kan man inte lura systemet på samma sätt med nya bilar då det sätts en felkod, men besiktningen kör väl inte felkoder som inte har med avgas att göra?

Det finns en stor skillnad mellan bilar med urkopplad ABS och bilar utan ABS. Det är bromskraftbegränsaren till bakhjulen, den saknas på bilar med ABS. Kör du då en bil med ej fungerande ABS kan bromskraften på bakhjulen vid vissa tillfällen och väglag bli helt fel. Sedan håller jag med att ej fungerande SRS inte är lika allvarligt fel. Det är ju som ovan skrivit "passiv säkerhet", men därmed inte sagt att den inte är viktig
Waizguy skrev:Sen ABS, tja, ja kör en bil utan ABS (orginal) och det går ju bra, så länge man är medveten om det :)
Absolut är det så. Men för varje år som går så kommer det fler och fler förare som aldrig någonsin kört utan ABS, och har därmed inte en susning om hur det ska hanteras i en krissituation... Men, det är ju mycket billigare att fulkoppla ABS-lampan än att fixa ABS'en så nämnd person kanske kan klara av att stanna inför ett hinder :roll:

Det farligaste är ju dock helt klart om man säljer bilen med fulkopplad ABS, utan att informera köparen om det, och köparen antar att ABS'en fungerar... Det kan gå illa det :|
lennarte skrev: Det finns en stor skillnad mellan bilar med urkopplad ABS och bilar utan ABS. Det är bromskraftbegränsaren till bakhjulen, den saknas på bilar med ABS. Kör du då en bil med ej fungerande ABS kan bromskraften på bakhjulen vid vissa tillfällen och väglag bli helt fel. Sedan håller jag med att ej fungerande SRS inte är lika allvarligt fel. Det är ju som ovan skrivit "passiv säkerhet", men därmed inte sagt att den inte är viktig

Det sitter väl en reduceringsventil på bilarna utan ABS? Kanske går att eftermontera? :) skämt åsido, tänkte mest på att besiktningen slår ned på att dessa säkerhetssystem varnar för fel eller visar att de är urkopplade pga fel. Sedan"fullagar" folk och säljer kärran utan att upplysa nästkommande ägare, vilket kan resultera i massa otrevligheter. Men besiktningen har kanske börjat kolla sådana felkoder nuförtiden.
Annars låter bakhjulslåsning rätt otrevligt. Jag hade en kärra som glappa i en ABS-givare, vilket resulterade i att ABS-lampan tändes titt som tätt. Vid vissa inbromsningar i lägre hastigheter på asfalt (20km-30km/h) brukade ABS'en slå in så att man nästan dunka pannan i ratten.
Lucif3r skrev: Det farligaste är ju dock helt klart om man säljer bilen med fulkopplad ABS, utan att informera köparen om det, och köparen antar att ABS'en fungerar... Det kan gå illa det :|
Man vet aldrig vad folk tidigare har sysslat med, fulkopplat hit och dit. En rejäl genomgång krävs alltid vid begagnat köp.
Lucif3r skrev: Men, det är ju mycket billigare att fulkoppla ABS-lampan än att fixa ABS'en så nämnd person kanske kan klara av att stanna inför ett hinder
Stanna snabbare vette sjutton, ABS-bilar kan t.o.m ha längre bromssträcka på ren asfalt än bilar utan, dock får de med ABS möjligheten att stampa allt de kan på bromspedalen och samtidigt väja. Det kan vara smidigt när älgen lurar bakom krönet.
Waizguy skrev: Sedan"fullagar" folk och säljer kärran utan att upplysa nästkommande ägare, vilket kan resultera i massa otrevligheter. Men besiktningen har kanske börjat kolla sådana felkoder nuförtiden.
Min 745-a var "fullagad" ABS-lampa på när jag fick den, men det visste jag om för jag hade hjälpt min svåger (förre ägare) att koppla om den :oops: :oops: :roll:
Det tog ett tag att lära sig hur ABS-en fungerar och sedan tog det ett tag till innan allt fungerade som det skulle (båda främre givarna kass och kabeln till givaren i bakaxeln av). Då kollade dom "bara" att lampan fungerade som den skulle, numera vet jag inte hur dom gör. Om någon har en "fulkopplad" varningslampa till ABS-n så koppla in den ordentligt först innan felsökning, annars går det inte att få det att fungera, den är trots allt ett "fönster" in i ABS-en.
TommyP86 skrev:T-ford?
Mer aktuellt med alla äckliga raggarbilar runt 60-70. Dom borde snarare ha månadsbesiktning, så som det ser ut häromkring iallafall.
I praktiken läggs alltså besiktningsansvaret på polisen. Som om dom inte har nog att göra Bild
"äckliga raggarbilar", hm, glöm inte alla ännu äckligare utlandsregistrerade bilar som tycks ha carte blanche på de svenska vägarna, vissa så rostiga att de knappt hänger ihop, och hur övriga system ser ut kan vi bara gissa.

Fram för mera flygande besiktningar, men de ska förstås utföras av kunnigt folk som kan regelverket och inte bara är ute efter att sätta dit en viss grupp, vilket skedde vid ett flertal tillfällen i somras då ägare av främst gamla amerikanare hamnade i skottgluggen och fick godtyckliga böter, hot om indragning av körkort och krav på ombesiktning av redan godkända fordon.

Dock är denna person åtalad för tjänstefel :D , böter återbetalda och bättre regelverk på G.

Mike
mikethebik skrev:Fram för mera flygande besiktningar, men de ska förstås utföras av kunnigt folk som kan regelverket och inte bara är ute efter att sätta dit en viss grupp, vilket skedde vid ett flertal tillfällen i somras då ägare av främst gamla amerikanare hamnade i skottgluggen och fick godtyckliga böter, hot om indragning av körkort och krav på ombesiktning av redan godkända fordon.
Detta var inte i eller i närheten av Halmstad väl?? Han kan i.f.s varit utlånad till annan ort. Vi har en sådan "myndighetsperson" i denna landsända som i många år ställt till det och orsakat onödiga rättegångar under många år. Han ska (enligt uppgift) numera vara omplacerad till fisketillsyningsman!!! Bäva månde alla torskar :roll: Ni som bor i Halmstad med omnejd vet vem jag menar....
lennarte skrev:
mikethebik skrev:Fram för mera flygande besiktningar, men de ska förstås utföras av kunnigt folk som kan regelverket och inte bara är ute efter att sätta dit en viss grupp, vilket skedde vid ett flertal tillfällen i somras då ägare av främst gamla amerikanare hamnade i skottgluggen och fick godtyckliga böter, hot om indragning av körkort och krav på ombesiktning av redan godkända fordon.
Detta var inte i eller i närheten av Halmstad väl?? Han kan i.f.s varit utlånad till annan ort. Vi har en sådan "myndighetsperson" i denna landsända som i många år ställt till det och orsakat onödiga rättegångar under många år. Han ska (enligt uppgift) numera vara omplacerad till fisketillsyningsman!!! Bäva månde alla torskar :roll: Ni som bor i Halmstad med omnejd vet vem jag menar....
Denna person tillhörde tydligen trafikgruppen i Värmland, och bestämde sig för att jäklas så mycket han kunde under Classic Car Week i Rättvik ock Älvdals-cruisingen, bötfällde t.ex. en amerikansk Peterbilt för att kofångaren var för blank!, andra fick böter för allehanda påhittade skitsaker med krav på ombesiktning eller regbesiktning.
De som vägrade skriva på blev hotade med indragning av körkortet :evil:
Denna gången gick han för långt och hamnade själv på de anklagades bänk i Mora tingsrätt :D :D

Vet ej om en sådan person ens duger till att jaga torskar, med eller utan fenor!

Mike
Annars tycker jag det är rätt intressant angående besiktningsregler och regler gällande äldre fordon, att en bil som fyller 30 (likt min kärra strax) blir vinterdäcksbefriad. Helt plötsligt kan ja köra med sommardäck året om, lagligt 8)
Kommer givetvis inte göra det, men är en "lustig" regel.

http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]