Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Fast det är lätt att vara miljömedveten om det inte påverkar ens levnadsstandard. "Om jag byter till en snålare bil kan jag fortsätta köra lika mycket bil som tidigare" eller "Om jag installerar bergvärme kan jag rättfärdiga att bo i min 250 kvm villa, jag har ju också köpt en prius också". Att bara energieffektivisera kommer ju inte att räcka till för framtida generationer. Vi kommer ju i framtiden bli omnämnda som generationen som var erkände miljöpåverkan men inte var beredd på att tumma på sin personilga komfort. Det överlåter vi glatt till våra barn och barnbarn med kassa bortförklaringar som att vi gör vad vi kan för att minska påverkan...

Tro mig jag är inte bättre än någon annan, jag försöker minska mitt energianvändande så ofta jag kan, men jag vet också att det är för lite.
Användarvisningsbild
av lennarte
andersuw skrev:xyzäta skrev:
andersuw skrev:
@Exyzäta

Har du några barn eller barnbarn och kan du i så fall se dem i ögonen?

Ja, ja och ja på alla tre frågorna. Det jag åstadkommer är en piss i Mississippi vid jämförelse med de som gör de stora utsläppen och deras miljöpåverkan.

Det var ju tråkigt att höra. Det är för att du och en del andra gör misstaget att resonera på det sättet som livsbetingelserna för dina barn och barnbarn riskerar att bli sämre än för dig själv. För att så inte skall bli fallet krävs att vi alla försöker bidra. Men varför skall andra bidra om du själv inte är beredd att göra det och visar i praktisk handling att så är fallet?
Jag har också både barn och barnbarn och kan se dom i ögonen när jag värmer mitt hus med riktigt torr och fin ved i min miljö och typgodkända Kedddy Ultrafire. Alla har "tjötat" i flera år om att montera värmepump för miljöns skull.... Det gjorde jag för 2 år sedan, då ökade min elförbrukning med 1000 kr i månaden under vinterhalvåret. Vad är det då för vits med värmepump???
andersuw skrev:Exyzäta skrev:
att nytillverka bilar är ett exempel på att förbruka jordens resurser på ett negativt sätt. Hur ofta byter du bil?

Om det är negativt eller inte att nytillverka bilar beror både på hur det görs och vad de ersätter. För egen del brukar jag byta bil ungefär vart åttonde år och hittills alltid till en begagnad sådan.
Nytillverkning av bilar ""tär" väldigt mycket mer på jordens resurser och det känns väldigt skönt att köra omkring i en 29 år gammal bil på etanol som är nybesiktigad och i mycket gott skick vad gäller allt (utom utseendet)...... Till och med AC-n är det miljövänlig gas i.
Diskussioner och åsikter som rör miljö blir oftast bara en diskussion utan annat resultat än att vi tycker olika..
Sverige har drygt en (1) promille av jordens befolkning, om samtliga vi boende i Sverige lade oss ner och dog idag skulle en eventuell positiv påverkan på det framtida globala klimatet inte ens vara mätbart.
Sverige har sedan lång tid tillbaka årligen minskat sina utsläpp högst markant, som en jämförelse ökar t.ex. Kina sina årliga utsläpp mera än Sveriges totala årliga emissioner.
Vad vi gör i vår lilla sandlåda spelar egentligen ingen roll, är nog bara Mp som tror det..
Däremot finns det goda skäl att tänka sig för hur man lever och påverkar vår närmiljö, men gå (eller åka :D ) omkring och ha dåligt samvete för att man gör just det, nej tack!
De flesta som ger andra pekpinnar är själv minst lika goda kålsupare, det som den ene avstår men den andre glatt ägnar sig åt blir i slutänden samma resultat.
Själv kör jag med stort nöje mina gamla orenade veteranbilar men flyger aldrig på utlandsresor, redan där har jag pluspoäng :wink: , eldar med ved när jag känner för det men röker inte och köper inte en massa onödiga prylar bara för att att ha dem.

Mike
Användarvisningsbild
av lennarte
mikethebik skrev:Diskussioner och åsikter som rör miljö blir oftast bara en diskussion utan annat resultat än att vi tycker olika..
Sverige har drygt en (1) promille av jordens befolkning, om samtliga vi boende i Sverige lade oss ner och dog idag skulle en eventuell positiv påverkan på det framtida globala klimatet inte ens vara mätbart.
Sverige har sedan lång tid tillbaka årligen minskat sina utsläpp högst markant, som en jämförelse ökar t.ex. Kina sina årliga utsläpp mera än Sveriges totala årliga emissioner.
Vad vi gör i vår lilla sandlåda spelar egentligen ingen roll, är nog bara Mp som tror det..
Däremot finns det goda skäl att tänka sig för hur man lever och påverkar vår närmiljö, men gå (eller åka :D ) omkring och ha dåligt samvete för att man gör just det, nej tack!
De flesta som ger andra pekpinnar är själv minst lika goda kålsupare, det som den ene avstår men den andre glatt ägnar sig åt blir i slutänden samma resultat.
Själv kör jag med stort nöje mina gamla orenade veteranbilar men flyger aldrig på utlandsresor, redan där har jag pluspoäng :wink: , eldar med ved när jag känner för det men röker inte och köper inte en massa onödiga prylar bara för att att ha dem.

Mike
Detta var det bästa som skrivits här på länge... :lol: :lol: :-)-)
av andersuw
mikethebik skrev:Sverige har drygt en (1) promille av jordens befolkning, om samtliga vi boende i Sverige lade oss ner och dog idag skulle en eventuell positiv påverkan på det framtida globala klimatet inte ens vara mätbart.
Varför skall vi nödvändigtvis tänka i ett svenskt perspektiv? Mycket av miljöpolitiken avgörs i praktiken idag inom EU snarare än inom Sverige. Och vi har som bekant dessbättre avtal på global nivå också.
mikethebik skrev:Sverige har sedan lång tid tillbaka årligen minskat sina utsläpp högst markant, som en jämförelse ökar t.ex. Kina sina årliga utsläpp mera än Sveriges totala årliga emissioner.
Specifikt vilka utsläpp avser du och vilken trovärdig källa kan du länka till? Om Kina just nu ökar sina utsläpp på vissa områden så beror det i huvudsak på att de genomgår en hastig ekonomisk utveckling med åtföljande strukturomvandling, inte på att det saknas medvetenhet om miljöproblemen.
mikethebik skrev:Vad vi gör i vår lilla sandlåda spelar egentligen ingen roll, är nog bara Mp som tror det..
Dessbättre är det inte bara mp som tror det. Någon måste gå före och visa vägen genom att anstränga sig lite även om andra inte gör det. Det gäller både när vi pratar om enskilda människor och enskilda länder. Väldigt mycket av de positiva utvecklingsdrag vi kan se i mänsklighetens historia handlar om att vissa tagit initiativ och gått före för att visa vägen. Därigenom kan man klargöra att det som vissa trodde var omöjligt faktiskt är möjligt och sätta press på andra att följa efter.
av Exyzäta
lennarte skrev:
mikethebik skrev:Diskussioner och åsikter som rör miljö blir oftast bara en diskussion utan annat resultat än att vi tycker olika..

Mike
Detta var det bästa som skrivits här på länge... :lol: :lol: :-)-)
Kan inte annat än att hålla med. Själv så flög jag på en resa till Teneriffa förra året och resan dessförinnan var 1997 till Gran Canaria. Så min delaktighet till den globala nedsmutsningen är försumbar.

Att införa flygskatter är ett sätt att försöka minska folks resande med flyg, att sedan komma med påståenden att flygbränslet utslaget per resenär är extremt liten är ingen bra bortförklaring då det ändå tillför negativ påverkan.

Att byta bil vart tredje år är lika illa det när man tar av jordens resurser i form av olja (plasttillverkningen) eller metallutvinningen.

Tyvärr handlar det mesta idag om en köp-slit-släng mentalitet där få bryr sig om hur mycket det ändå påverkar i slutändan.
Men jag anser mig ha ett gott samvete på min egen förbrukning.
av andersuw
Nyligen påstod du att det inte spelade någon roll vad man gjorde efterom jorden skulle gå åt h-e ändå. Nu låter det inte riktigt så längre och det är ju trevligt. :-)
av Exyzäta
andersuw skrev:Nyligen påstod du att det inte spelade någon roll vad man gjorde efterom jorden skulle gå åt h-e ändå. Nu låter det inte riktigt så längre och det är ju trevligt. :-)
Vad jag skrev var ju att i princip vad vi gör här i vårt lilla land inte på något sätt påverkar i det stora ändå. Så elda på så blir det som det blir ändå. Som någon annan antydde spelar det ingen roll om alla invånare i Sverige la sig ner för att dö så på verkar det inte så att det märks. I och med att jordens befolkning hela tiden ökar och så gör även utsläppen så skulle det innebära att varje levande individ skulle behöva minska sina förstörande påverkan mångfaldigt för att det totalt skulle minska. Vi har redan nått till "tipping point" där det redan är för sent med dagens accelereration. Civilisationen där människan är högsta hönset kommer att dö ut och ersättas av något annat. Det är en del av evolutionen oavsett om vi vill det eller inte.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]