Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag hade nog kikar på en S60.

Denna T3an tex. Har stått till salu sen i september, så där finns med all sannolikhet utrymme till prut och kanske en dragkrok till ett bra pris. Eller kanke rent av att de slänger med en på köpet...
http://www.bytbil.com/stockholms-lan/pe ... 8-10038607
av Mikeys
Det första jag tänkte på när jag såg milen var också "sunfleet"... Men klart, visst blir det mycket bekvämare med egen bil. Jag hade dock inte lagt 150k på en bil som ska rulla 700 mil om året. Vad sägs annars om V50 Classic med D2-motorn (Bensin är konstigt nog dyrare på dem...)? Dom har mycket i form av utrustning (skinn, bekväma stolar, bluetooth med musikstreaming etc.) och det finns ett stort utbud av exemplar med dragkrok för runt 110k med 10000 mil på mätaren. Kamremmen ska bytas vid 14000, men med 700 mil om året är det många år kvar. Billiga i drift och försäkring är de också, så kan ni lägga resten av pengarna på något annat roligt :D

Exempel: https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=3
eller: https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V5 ... ?ca=11&w=2
av Malmstroem
Om man väljer att lägga så pass mycket pengar på en bil som används så pass lite så vill man nog inte ha ett gammalt härke som börjar strula. Jag har full förståelse för de som vill ha den flexibilitet som en egen bil ger -- det är rätt skönt att veta att man alltid har tillgång till en bil, även om den inte utnyttjas så mycket.

Jag skulle tittat på en hyfsat ny S60/V60 med den utrustning och motor du vill ha (T4?). För krasst sett så talar vi inte om behov här, utan mer "vill ha".

Provkör ordentligt innan du väljer någonting med D2. Steget från en T6:a är stort. Mycket stort.
Användarvisningsbild
av Nexus
Rep kostnaderna på hans s80 lär inte vara dyrare än på tex en v50. Klart är det automatlåda som strular drar det ju iväg men tex generator byte på v50 kostar ju över 5000 och är inget ovanligt fel sen har de handbromsen på oket som garanterat kärvar efter några år så jag anser inte en nyare bil behöver vara billigare i rep kostnad.
av andersuw
JohnPaul skrev:Det är inga stora kända fel på min gamla S80 men den är så gammal som 99'a och därmed blir alla kommande ev. större reparationer tunga beslut. Som lax på sillen så kom nyligen att den satte igång och felsignalerar "Airbag!", känns inte så bra, och samtidigt falskt att bromsljusen är ur funktion, fick lite känsla av att elektroniken kanske havererar snart och överreagerar troligen.
Elektronikfel är inget jag för egen del skulle oroa mig särskilt mycket över. Visst, det kan hända, särskilt på tidiga P2-bilar (första gen. S60/S80 och V70N) som hade en del bristfälliga komponenter på den sidan. Men numera finns det bra lösningar på sådant i form av firmor som reparerar grejerna istället för att byta ut dem samt gott om begagnade delar till rimligt pris. Dock gör man i många fall klokt i att lösa det hela på annat sätt än via Volvo ÅF, där man i vissa fall får räkna med att det kan bli väldigt dyrt. Forumet brukar kunna ge bra tips om det skulle hända.

De fel du nu har måste förstås åtgärdas men spontant låter det inte som saker som behöver bli särskilt dyra ens om de görs hos auktoriserad Volvoverkstad. Felet på SRS-systemet handlar gissningsvis om glappkontakt/kabelfel någonstans och bromsljusen behöver inte vara värre än en trasig pedalkontakt. Om S80n är i bra skick ifråga om drivlina, kaross, klimatanläggning och chassikomponenter kan det bästa alternativet mycket väl vara att behålla den ett tag till.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En tanke dock... Om bilen nu används så lite, varför inte börja skruva lite själv? Det finns tiotusentals kronor att spara in där :) Och när bilen knappt används så har du ju ingen tidspress på dig heller.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]