Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mikeys
DaddyTapir skrev:De Outlander vi har på jobbet drar, när man kör dem enbart på bensin, enligt uppgift som mest runt 0.8, ingen kunde påstå att de någonsin dragit över litern eller ens nära. De som har 2-3 mil enkel resa kör i princip all sin körning på el, om jag förstår saken rätt.

Däremot är det nog så att en begagnad V70 är betydligt mer ekonomisk, eller om du behåller XC60:n, om man ser till totalkostnaden. Man kapar ju en del på sin bränslenota men elen är ju inte helt gratis den heller.
Jag skulle vara rätt imponerad om en bensindriven SUV med tjänstevikt på drygt 2 ton och automatlåda drog "som mest 0.8" faktiskt... Det är ju inte det lättaste att uppnå ens i vanliga kombibilar. Jag provade att slå upp en outlander med ren bensinmotor (årsmodell 2011) och den hade en deklarerad förbrukning på pappret på 0.9, samt ca 250kg lägre tjänstevikt än hybriden...
av DaddyTapir
Jag kollade på Spritmonitor och den anger Outlander PHEV till 0,4l/mil i sitt, det är kanske där man hamnar? Men har man bara ett par mil till jobbet, och kan ladda där, så kan man ju köra snudd på uteslutande på el.

Troligen har väl de som kör en sådan bil också ett intresse av att köra den snålt, jag tycker inte att 0.8 är speciellt låg förbrukning om man håller hyfsat jämn fart. Volvo XC60 har en angiven förbrukning på 0,55 vid landsväg, och det är ju en "vanlig" bil, PHEV är ju byggd för att vara snål.

Men visst, om du konsekvent kör som en galning, alltid har full värme och dessutom aldrig orkar förvärma så lär den ju dra en hel del, men det är ju inte jätteintressant heller, samma körning med en XC60 skulle ju också bli jättehög.
av DaddyTapir
Jo, T5:an har en förbrukning enligt Volvos hemsida om 0,55 på landsväg, T6 ligger på 0.64 men den har ju fyrhjulsdrift.

PHEV är förvisso fyrhjulsdriven, men med el och inte på "det vanliga sättet" så den extra förbrukningen på grund av detta bör vara försumbar, eller i vart fall mindre än på en vanlig bil.
Användarvisningsbild
av joel80
Mikeys skrev:
DaddyTapir skrev:De Outlander vi har på jobbet drar, när man kör dem enbart på bensin, enligt uppgift som mest runt 0.8, ingen kunde påstå att de någonsin dragit över litern eller ens nära. De som har 2-3 mil enkel resa kör i princip all sin körning på el, om jag förstår saken rätt.

Däremot är det nog så att en begagnad V70 är betydligt mer ekonomisk, eller om du behåller XC60:n, om man ser till totalkostnaden. Man kapar ju en del på sin bränslenota men elen är ju inte helt gratis den heller.
Jag skulle vara rätt imponerad om en bensindriven SUV med tjänstevikt på drygt 2 ton och automatlåda drog "som mest 0.8" faktiskt... Det är ju inte det lättaste att uppnå ens i vanliga kombibilar. Jag provade att slå upp en outlander med ren bensinmotor (årsmodell 2011) och den hade en deklarerad förbrukning på pappret på 0.9, samt ca 250kg lägre tjänstevikt än hybriden...
Även om du inte laddar en PHEV så får du tillbaka en del energi vid inbromsningar och sånt. En hybrid går oftast snålare än motsvarande bil, även utan extern laddning.
Endast vid långresor i jämn fart med tomt batteri upplever jag att min drar mer än min tidigare V70. (Som hade betydligt mindre motor...)
Användarvisningsbild
av frasse4
PHEVen har ju ett lite annat system än volvos hybrider. Den har ju möjlighet att ladda batteriet direkt med bensinmotorn mha en generator. Typ som ett gammalt diesellokomotiv ;). Detta vid ett varvtal och effektuttag som är optimalt för bensinmotorn får man anta. Jag har kört en V60 D6 endel och har man ett körmönster där man kan köra mycket eller uteslutande på el funkar det ju kanon, men på långresor inser man att volvo skulle valt en liten snåldiesel eller bensinare istället för D5:an.
Användarvisningsbild
av joel80
Volvos hybrider kan också ladda via ICE-motorn.. Finns en knapp i bilen som heter "save" som laddar upp batteriet till ca 40% om det är under det. Fast det i PHEVen kanske är annorlunda? Kan den ladda samtidigt som man kör med elmotorn? Alltså du skriver "via varvtal och effektuttag som är optimalt för bensinmotorn". Jag tror snarare att den också använder sin "vanliga" motor och kan ladda batteriet under färd.. Alltså inget fast varvtal utan bara lite högre varvtal än om man bara kört utan att ladda.

I BMW i3 REX däremot har du en liten bensinmotor som inte har någon som helst driving till hjulen utan bara laddar batteriet. Den kan användas under färd för att förlänga räckvidden.

Jag körde 2x23 mil i förra veckan med min V60 TE, och hamnade på en totalförbrukning på 0,53l/mil. Då kunde jag ladda på destinationen så hade 30-35km på el åt båda hållen. Blir rätt bra totalförbrukning.. Hade inte klarat det med nån annan volvo som har över 200kh...
Användarvisningsbild
av frasse4
Volvos hybrider kan bara ladda batteriet genom att låta dieselmotorn driva hjulen och använda elmotorn i bakaxeln som generator, då kommer momentanförbrukningen att stiga till ca 0,9 l/mil. PHEV:en har en separat generator och kan ladda batteriet utan att vara kopplad till drivhjulen. Systemet förklaras här

På (för icke hybrider) gynnsamma långkörningar får man med D6:an som du skriver 30 km på el därefter ren dieseldrift. Då har jag landat på strax under 0,6 med D6:an och samma sträcka strax över 0,7 med min 10 år gamla V70 2,5T bensin automat (på över 200 hästar ;)). Därav menar jag att man skulle kombinerat med en mindre dieselmotor på runt 100 hästar, det hade ju i alla fall funnits 180 hästar vid behov.
av superpin
Du har fel, V60 hybriden laddar batteriet via ISG (Integrated starter/generator) på dieselmotorn, förutom regen via bakaxeln.

Att en mindre fossilmotor hade varit att föredra säger jag däremot inte emot, trots att 285 hästar kan vara kul någon gång per år... ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Min V60 D5 TE har en mindre diesel (Samma som tidigare års D4, den 5-cylindriga), det skulle funka med än ännu mindre också.. Synd att dom inte tryckt i VEA-motorn i den.. man borde egentligen göra elmotorn starkare och dieseln betydligt svagare.

När man står på tomgång med SAVE-knappen intryckt går varvtalet upp och den laddar batteriet, så det är precis som superpin säger inte så att den bara laddar med regen.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]