Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av chrisf
Jo men precis, det där är väl en bra lösning men som sagt det förtar ju lite av funktionen. Men egentligen, vad gör man inte för att hålla bilen säker?

Först när jag läste "beväpnat mig" tänkte jag.. :roll: :lol: ooh, ett baseballträ? :lol: :lol: :lol: Men det var lite enklare :P

Ah, tråkigt om de inte säljer oslipade nyckelämnen längre.. Visserligen är jag ju inte intresserad av själva nyckelämnet förrän ett sådant går sönder iofs.. Vilket det förhoppningsvis aldrig gör! Men själva nyckeldelen, allt i plast utan nyckelämnet, det skulle ju va kul om det gick att få tag på.

Får ta mig till en Volvo återförsäljare och se, det gäller ju att hitta rätt person också förstås. Och gärna ha ett art.nr.. Som jag förmodar att du inte längre har? :P Frågade du bara om nyckeldelen med nyckelämnet eller hur gick du till väga? Länge sen iofs, men du kanske kommer ihåg :D

Jo, själva tanken när jag tar foton är att jag ska skriva utförliga beskrivningar och guider, how-to, gärna filma.. Men det blir aldrig av.. Det blir bara "bra att ha" bilder istället :P Tack själv! :D
av andersuw
Visst har jag artikelnumret kvar. Finns förstås en kvittopärm till bilen. ;-) Det är 31253386. Och när jag kikar i min VIDA 2014D finns det kvar i reservdelsförteckningen där i vart fall. Så verkar inte helt omöjligt att det fortfarande säljs.

Det här med bilder är ju alltid trevligt och en KIR öppnar förstås för vissa artistiska möjligheter. Se här: ;-)

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=40&t=12453

Som kuriosum kan nämnas att det finns ytterligare en möjlighet att gå om man vill skaffa sig en KIR. Istället för att i vanlig ordning anpassa nyckelbladet till låset kan man anpassa låset till nyckelbladet hos en befintlig begagnad KIR som man hittat någonstans. Man kan nämligen "omprogrammera" Volvos låscylindrar. Och det är heller inte alltför svårt att göra, åtminstone inte på den låscylinder som sitter på förardörren (och i vissa fall bakluckan där jag nu satt dit en på min V70N). Jag har inte tittat efter hur det ser ut på tändningslåset men det är troligen samma sak där. Här är en tråd som delvis handlar om just detta. Se inlägg med bilder mot slutet av den sida jag länkar till.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... 6&start=20
av chrisf
Oj där ser man, tack för det andersuw! :D Jo klart, kvitton :P Finns väl sisådär.. servicebok finns ju åtminstone, så det är ju trevligt :)

Förresten, är nyckeldelen limmad redan när du köpte den? I sådant fall måste man ju programmera in den i bilen och då tillkommer ju extra kostnader redan där. Men skulle den inte vara limmad så kan man ju förstås plocka isär den, men jag förmodar att den redan är limmad från Volvo..? hmm..

Hehe, ja artistiskt blev det :P

Den senare tråden har jag sett, förhoppningsvis kommer man till det läget då jag kan montera en liten spak/pinne på insidan av luckan för att öppna den innan den går i baklås, eftersom vi likt många andra inte har nyckelcylinder på bakluckan.. Riktigt dumt! Har ju heller inte handtag på insidan, som jag har för mig står i den tråden att det bara är för de med säten i bagaget?

Hur som, en modifiering för att ha en liten pinne och dra i om låset skulle gå i baklås eller om batteriet helt dör, det skulle ju inte skada förstås.

Tack för infon! :D
av andersuw
Ja den plast som sitter runt nyckelämnet är ihoplimmad när man köper den vilket innebär att man måste programmera in nyckeln om man inte vill sprätta upp alltihopa.

Och ja, det är en god idé att sätta dit en nödöppnare i form av en tåt på låskistan så att man vid behov kan öppna inifrån om det blir elstrul med låset till bakluckan, vilket det ju ofta blir med tiden. Var man kan fästa den framgår av tråden jag länkade till. Låscylinder och inre handtag på luckan monteras normalt bara om man sätter dit extrasäte där bak. I det fallet är det förstås en rätt viktig säkerhetsdetalj. Men inget hindrar att man sätter dit detta även om man inte har extrasäte, vilket jag nu sent omsider gjort. :D

Både låscylindern och det inre handtaget var ju standard så sent som på 850 (och troligen även S/V70). Men sedan rationaliserade Volvo bort dem. Och på V70 II finns det inte längre något som man ens kan sätta dit om man vill. Å andra sidan skall det där visst finnas någon form av inbyggd nödöppnare i form av ett hål på låsbygeln som man skall kunna komma åt inifrån med en skruvmejsel.
av chrisf
Jo precis, det är riktigt bra att kunna öppna där bak :D Av alla möjliga olika anledningar.. som igår exempelvis när jag blev "inlåst" i bakluckan frivilligt när vi monterade dashkamera bakåt :P hehe.. Nämen, givetvis.. med tiden blir det ju fel på det mesta med en bil, bättre att vara där före det händer :P

Sätta dit ett handtag hade ju varit gött, men då måste man antingen köpa via Volvo = dyrt eller hitta på skroten med alla delarna, plus sen kapa upp hål i sin egen inredning.. Men jo, de visar rätt bra i den tråden, så man får ju lite självförtroende att man kanske kan lyckas själv också :D

En tåt är det minsta vi ska fixa iaf, sen kanske det blir ett handtag ändå :P

Synd att den är limmad.. då blir det ju programmering och slipning av nyckel.. Fast å andra sidan blir det ju perfekt på det sättet :P Bara själva fjärrdelen är i schysst skick och inte helt utsliten är det ju en bra lösning helt klart!

Så om priserna inte ändrat sig alltför mycket så borde det bli runt en 700kr.. Men olika återförsäljare tar väl olika mycket också förstås.. Får fundera på om det blir en sådan lösning eller ytterligare en kinakopia för nyckel nr 2.

Det är verkligen inte roligt att sprätta upp nyckeldelen.. speciellt inte om den är helt ny :P Och så skiljer det runt 300kr.. alltså om man ska köpa nyckeldelen, sprätta upp och sätta dit egen nyckel och RFID ampull.. sen sätta ihop det igen.. USCH! :P hehe

Vi får se :P

Många tack för hjälpen med info och allt! :D
av andersuw
Väl bekomme och lycka till. Hoppas det löser sig på bästa sätt med både det ena och det andra.
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]