Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1140609
Vi hade volvo i familjen när jag växte upp(240 är den jag minns mest :P), morsan körde taxi där det var uteslutande volvo som gällde, dom flesta inom närmaste bekanta hade volvo... Min mormor och morfar hade dock mest ford, en taunus dom hade i massvis med år tills det bokstavligen blev flinta-bil utav den, då köpte dom en ny ford, en escort tror jag det var, den hade dom typ några månader innan min morbror totalkvaddade den, tror det var efter det som köpte en hyundai accident(:D)

Så för mig var det tämligen självklart att jag skulle ha volvo. Första bilen var min 945a GL -92 som jag hade typ 8år eller något sånt, såldes enbart för att jag hade noll behov av bil under en tid, och den stod bara och tickade pengar... Nästa år blev det impulsköp av min nuvarande V70T5, samt en 855T5 med kass toppackning som jag aldrig orkade laga, så den skickades till skroten.

Så ja, jag har inte många egna bilar under bältet direkt, jag kan för mitt liv inte förstå vitsen med att byta bil stup i kvarten när den man har fungerar hur bra som helst och är överlag i fint skick.
För min del är det mest 80- och 90-tals volvos som ligger närmast hjärtat, den nyaste volvo jag skulle kunna tänka mig är en XC70 03-05. Nyare än så? Nej tack, då byter jag hellre märke!

Min "drömbil" är en S eller V90(dom riktiga, inte dom nya missfostren) med en T6a under huven 8) Tyvärr är S/V90 både för ny och T6an för stark för att reggas rakt av, så det krävs rätt rejäla ombyggnader för att kunna regga ett sånt bygge, och tyvärr har jag inte den platsen eller möjligheten att utföra en sån operation :| Men nångång så....
Något annat som vore väldigt fränt skulle vara en 900-serie med 4-kraffs 8) Finns en på garaget som stoppat ner en quattro-drivlina i en 740, så det är ju fullt utförbart :D
Användarvisningsbild
av Nexus
#1140662
Min första volvo var en 360 Gl -85. Sen blev det japanare och någon tysk men fick tillbaka förnuftet och köpte min V70 2,5T-99 som jag ägt i 11 år . Köpte sen även en 740 gl som jag ägt några år. Nästa bil blir garanterat en volvo.
Volvo har aldrig funnits i familjen när jag var liten. Pappa var såld på saab sen blev det ett gång opel ascona sen vände han helt riktning och körde toyota många år, han kör fortfarande japanare. En klipp ny Suzuki vitara. Min bror är svarta fåret i familjen som har 2 Saabar :wink:
Användarvisningsbild
av wissel
#1140707
Många bilar har det blivit under 50 års bilinnehav. Har haft Chevor, MB S-modellerna, PV444, PV544, Amason, 740, 765, V70 och just nu XC90. Men många bilar däremellan förstås, men landar alltid förr eller senare i Volvo !! Troligen för att det är många som kan skruva i dom, lätt med reservdelar, hyfsad kvalitet (nåja) men personligen tycker jag nog att kvaliteten var något högre förr, dvs 70,80 o 90talet.
Tänker då på framvagnar, bromsar förstås. Motorerna har det aldrig varit problem med efter B18 inträde. Menföre detta så var motorerna "mindre bra". B16 o bakåt i tiden. Men då fanns ju Chevrolet o MB-S med V8 motorer som bara gick o gick....men vilken sort nästa bil blir står skrivet i stjärnorna förstås...
av Icebear
#1140738
Jag kan säga så här att alla volvosar som har tillverkats så är inte alla av god kvalitet tex Daf som sedan blev volvo66 ,440,340,760 med fransk motor mm.
Dom bästa modellerna är tillverkade i Torslanda och motorer i skövde.
Det var sådär att volvo fick ford motorer under huven.Jag har själv sett till att dom volvo som jag har haft så har det alltid suttit en skövde spis under huven.Skönt att volvo blev av med ford tillslut.MADE BY SWEDEN :-)-)
#1140758
Är det inte Bilia i Skövde som typ har en lapp på salubilarna att de har Skövdetillverkad motor. Tyckte det var lite kul ihop med ekologi-trenden som gäller... "välj närodlad motor" :)
Användarvisningsbild
av SRT
#1140772
1 st 144 -73, 1 st 242 -75, 1 st 244 -82, 1 st 740 -85, 1 st 760 -88, 2 st 850 GLT -92 -97, 1 st S70 -97, 2 st S80 -01 -04 av vad jag kommer ihåg för stunden.Och mellan dessa en hel del andra bilmärken som sällan höll ihop någon längre tid trots service mm däribland några Saab som jag fortfarande inte blev riktigt klok på varför de hade tändningslåset mellan stolarna samt några Japsare som Honda och Mazda på åttiotalet när de sålde som bäst och kom med 12 och 16 ventilare.Fordarna var nog däremot absolut sämst med allmänt dålig kvalitet.Skönt att Volvo blev befriad från detta tragiska bilmärke innan de blev körda i botten.Henry Ford hade väl fällt en tår i ren ledsamhet om han visste hur de skulle missbruka hans bilmärke i denna framtid.

Växte för övrigt upp i baksätet på en PV och Amazon som brukad ta oss runt Sverige på diverse resor ibland med en liten husvagn kopplad efter Amazonen.Kommer ihåg fassan som var mäkta stolt över Amazonens instrumentbräda som var stoppad för att undvika svårare skador vid en kollision för de som åkte med samt så hade denna bil ej rullbara bilbäten som ofta hängde som lianer på fel ställe när man skulle stänga dörren.Amazonen hade också en form av stenålders farthållare där man med en röd eller orange lite plastpil på hastighetsmätaren satte denna pil på vald hastighet så att man sedan lättare kunde anpassa den vågrätta hastighetsmätaren efter denna pil naturligtvis.Vilka tider långt innan någon kunde stava till airbag mm.Men visst, ibland dog ju också folk som kanske hade kunnat räddas med dagens teknik däribland min egen bror.

När jag första gången i detta liv satte mig i en Volvo så hade den inte ens en överliggande kamaxel i motorn och nu så ska denna Volvo många år senare snart kunna hämta mig utanför affärsingången utan att någon sitter bakom ratten.LOL. :D
Senast redigerad av 8 SRT, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1140796
När jag föddes hade mina föräldrar en Amazon -70 med B20. Den bestämde min far skulle bytas mot en 900 -84 när jag var 4 år. Jag kommer ihåg när vi var hos bilhandlaren och jag ville istället att vi skulle välja en blåmetallic 240. Blev väl inte bättre av att handlaren klämde mitt finger i dörren på saaben, men det var den vi tog hem... Sedan blev det en till saab till innan jag fick köpa min första egna bil. Då jobbade jag ihop pengar till en 240 -89. Efter det en 960 -94, en V70 -05 och nu är jag tillbaka till en 940 -93. Så nu försöker jag ta med min son (6 år) ut och skruva när jag kan.

Ja och farsan då? Jo han kör numer en V50 -10 ;)
#1140798
Min första Volvo var en 145 DL -72 med B20D-motor och manuell låda. Att det just då blev en Volvo var mest en slump. Bilen tillhörde en studentkamrat och det hampade sig så att jag krockade den hemma på mammas gata i en sväng jag gjort hur många gånger som helst utan problem. Men den här gången var det halare än jag anade och bilen behagade svänga bara halvvägs tills det tog stopp mot en lyktstolpe. Det blev ett präktigt avtryck av stolpen i stötfångare, grill och huv men inget kom till skada utom plåten och huven gick efter lite kofotsarbete att öppna och stänga på korrekt sätt.

Ägaren hade hur som helst tänkt sälja bilen eftersom den var i bedrövligt skick. Den påminde lite om en mustang och då menar jag vildhästen, inte Fordmodellen: vit med bruna fläckar. ;-) Jag löste problemet åt honom genom att köpa den för ett par tusenlappar. Jag behövde i det här läget bil på nytt efter ett antal billösa år som student eftersom jag var på väg att bli familjefar. Och en 145:a var förstås inte helt fel i det läget. Men någon kärlek vid första ögonkastet var det definitivt inte tal om och det berodde inte bara på bilens bedrövliga skick. Jag tänker tillbaka med viss nostalgi på mina första tre bilar (Saab 99 -71, Volkswagenbuss -66, Cadillac Coupe de Ville -75) men inte på denna första Volvo.

Visst hade 145:an sina företräden men något charmtroll var den ju inte och antalet minuspunkter var rätt många i mina ögon. Så här skulle jag beskriva plus och minus:

Plus
God passiv säkerhet
Praktisk design
Rymlig
Bra stolar
Slitstark drivlina
Lättmekad
God tillgång på reservdelar och verkstadskompetens

Minus
Rostbenägen
Törstig
Trögstyrd
Trögväxlad
Trögtrampad koppling
Rätt dålig väghållning och därmed även rätt dålig aktiv säkerhet
Rätt dålig framkomlighet
Rätt måttliga fartresurser
Rätt bullrig
Stekhet på sommaren
Måttligt bra fjädringskomfort
Rätt trist invändigt
Rätt trist utvändigt

I ärlighetens namn delade den förstås en hel del av minusposterna med andra bilar i samma generation. Men inte alla. Dessbättre har det ju gått framåt sedan dess. Annars hade det nog inte blivit sex Volvo på raken för min del. Och när jag betraktar min V70 D4 -15 är jag nog benägen att stryka alla minusposterna med vissa reservationer när det gäller den första och den sista punkten.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Bildelsbasen.se har faktiskt lite stötfå[…]

Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]