Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Köplagen gäller när privatperson säljer lös egendom till näringsidkare. Såtillvida att du upplyser om de ev fel och brister du känner till per dagens datum, och upprättar en köpehandling skulle jag nog säga att du står tämligen säker. Åberopa inte "befintligt skick-klausulen" bara, det går nämligen inte att friskriva sig till följd av en sådan. Vad man än säljer så är det ju i befintligt skick och köparen måste ju kunna vänta sig att objektet funkar - om det inte är uttalat att det är fråga om ett ras. Summa summarum: undersök vad köplagen säger i fråga om risk vid försäljning från dig privat till näringsidkare.
Någonting skrev:Var också uppmärksam på så kallade bilförmedlare som är privatpersoner med ett häftigt "företagsnamn" (enskild företagsamhet). Jag skulle rekommendera att man undviker dem som pesten, både när man köper och när man säljer.
Vad kan de göra?
Bolaget i fråga här är ett AB.
Joem skrev:Köplagen gäller när privatperson säljer lös egendom till näringsidkare. Såtillvida att du upplyser om de ev fel och brister du känner till per dagens datum, och upprättar en köpehandling skulle jag nog säga att du står tämligen säker. Åberopa inte "befintligt skick-klausulen" bara, det går nämligen inte att friskriva sig till följd av en sådan. Vad man än säljer så är det ju i befintligt skick och köparen måste ju kunna vänta sig att objektet funkar - om det inte är uttalat att det är fråga om ett ras. Summa summarum: undersök vad köplagen säger i fråga om risk vid försäljning från dig privat till näringsidkare.
Tack!!
Favazza skrev:
Någonting skrev:Var också uppmärksam på så kallade bilförmedlare som är privatpersoner med ett häftigt "företagsnamn" (enskild företagsamhet). Jag skulle rekommendera att man undviker dem som pesten, både när man köper och när man säljer.
Vad kan de göra?
Bolaget i fråga här är ett AB.
Få dig att skriva över bilen innan du fått betalt. Sedan försvinner de med både bilen och pengarna. Har hänt förr så att säga.

Vilket företag är det? Det går ganska snabbt att se om det är ett seriöst företag eller inte.
Favazza skrev:http://www.allabolag.se/5590857511/autosolid-sweden-ab
3 bolag, samtliga olika associationsformer - detta säger ingenting. Samtliga bolag är relativt nystartade och anledningen till att det ser ut som det gör kan ha många förklaringar. Kör bara kör :) Jag tror inte du behöver oroa dig, det finns större utmaningar i världen än att bli av med en V70 i normalt bruksskick (te x har jag upptäckt att partiella fissioner är rätt utmanande). Skulle du ändå vara orolig hade jag i ditt ställe lagt ut den på blocket - och till på köpet förmodligen fått några extra kronor på fickan.

Lycka till!
Over and out!
Favazza skrev:http://www.allabolag.se/5590857511/autosolid-sweden-ab
Aldrig hört talas om dem. Jag skulle varit mycket försiktig.
Jag undrar varför en bilfirma skulle vilja köpa en begagnad bil rakt av. Dessutom en V70 som väl är sveriges vanligaste bil. Om en bilfirma köper en bil av in privatperson får de ju betala mer för bilen än om den är en dellikvid vid ett byte. Då blir ju bilfirmans försäljningsvinst låg på den bilen. Men de kanske vill försöka köpa för en spottstyver. Jag tycker att det osar katt här.
Ja de kommer förstås inte betala lika mycket som en privatperson hade gjort. Dock så är det så att ibland har privatpersoner en förmåga att lägga ut saker på Blocket för rena önskepriser så sanningen kanske är att de aldrig skulle fått så mycket betalt ändå.
Jo så är det ju. Men en bilfirma måste ju betala mindre än vad bilens värde är för att de ska tjäna på försäljningen sedan. De har ju hanteringskostnader. Och de står även en risk om det skulle behöva åtgärda bilen under reklamationstiden, om bilfirman nu är seriös och bryr sig om konsumentköplagen.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]