Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
En -02 D5 har väl inte ens partikelfilter? Klart det luktar då.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
NilsO skrev: Det som luktar illa är kväveföreningar, som bildas eftersom dieselmotorn förbränner bränslet vid hög temperatur med gott om tillgång på syre.
Men det händer ju bara när man har plattan i mattan på en diesel, då är det varmt och massor med tryck i cylindern och NOX skenar. Allra värst blir det om du turboladdar en liten motor hårt. På tomgång är det ju varken någon högre temp eller tryck i cylindern på en diesel, avgaserna är ju bara fesjumma.
av NilsO
Nja :) Avgaserna från motorn är inte så varma när motorn går på tomgång, det stämmer. Det beror på att de tillåts expandera när kolven rör sig neråt, och på att cylindern från början är fylld av luft under atmosfärstryck och normal temperatur, och på att det är väldigt lite bränsle som förbränns per cykel på tomgång. Förbränningstemperaturen kan ändå bli hög, bland annat för att det finns överskott på syre. Sniffa lite bakom en äldre Mercedesdiesel om du undrar om det bildas kväveföreningar på tomgång! Modernare motorer försöker komma tillrätta med det med hjälp av EGR och att påverka insprutningstider etc.

Frågan för trådskaparen är egentligen om bilen luktar värre än andra av samma årsmodell med samma motor. Isåfall är antagligen något fel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tryck och temperatur i cylindern på tomgång är ju bara en bråkdel av under last. EGR drar väl tillverkarna på just under de delar av körcykeln där man har del-last och man mäter NOX. Temperaturen på flamman ska väl upp i 1600 grader innan det börjar bildas mycket NOX.

Eller är jag ute och cycklar?
av NilsO
Men det är genomsnittstemperaturen och -trycket i cylindern som är låga vid låg belastning. Förbränningstemperaturen kan ändå bli hög "lokalt", i molnet av bränsledimma som sprutas in. (Bland annat på äldre Mercedes, tror jag...). Det är också därför man kan få ner kväveföreningarna ganska mycket bara genom att påverka spridartider, använda "pilot injection", etc.
Användarvisningsbild
av Magnet182
NilsO skrev:Dieselmotorer luktar inte illa för att diesel är ett "skitigt" bränsle (att det skulle vara mer "skitigt" än t ex bensin kan ifrågasättas). Det som luktar illa är kväveföreningar, som bildas eftersom dieselmotorn förbränner bränslet vid hög temperatur med gott om tillgång på syre. Egentligen kan man säga att ju bättre bränslet förbränns, desto värre luktar avgaserna från en dieselmotor.

På motorn från 2002 har motorstyrningen två trix för att få ner förbränningstemperaturen och kväveutsläppen. Dels EGR och dels styrning av insprutningstiderna. Så om den luktar mycket värre än andra bilar med samma motor så lär det vara något med EGR eller motorstyrningen som inte riktigt fungerar.

Kolla också avgassystemet. Det är "optimerat" för att ge så lite lukt kring främre delen av bilen som möjligt. Om t ex slutröret är utbytt mot något som har en olycklig form, eller det finns en läcka, så brukar det märkas på dieselbilar.
Jag har redan funderat kring egr/agr
Och tänkt mig att ta loss och rengöra och ev byta den ventilen samt avgas kylen. Antar att det är dags att "ta mig tid" för en heldag i verkstaden.
Och även om det inte finns något partikelfilter, så finns det någonting som sitter på röret, en katalysator?
Kan den vara dålig/kass?
Lika bra att köra en förbesiktning när man ändå är på gång...

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Magnet182
NilsO skrev:
Frågan för trådskaparen är egentligen om bilen luktar värre än andra av samma årsmodell med samma motor. Isåfall är antagligen något fel.
Får leta upp någon med samma motor och kolla ;)

av Lövet
Samma sak om den plötsligt börjat lukta värre än innan.
Men en diesel utan dpf luktar alltid.
av osla
någon spridare som inte hänger med riktigt?, då den verkar knacka också. är ju alltid ide att provtrycka spridare och se hur dom mår
Användarvisningsbild
av Magnet182
osla skrev:någon spridare som inte hänger med riktigt?, då den verkar knacka också. är ju alltid ide att provtrycka spridare och se hur dom mår
Jo, jag har 5 st inne på renovering, då jag faktiskt redan tänkt på det.
Och hoppas att det iallafall skall ta bort knacket.
Hade en VW innan som jag fick bort det överdrivna knacket genom att byta spridare, men den luktade aldrig illa varken innan eller efter...

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]