Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Tesla tar ut 3950kr extra i nått dom kallar "dokumentavgift" om man beställer en bil av dem.. Så förutom dom 800-1500k man ska betala för bilen ska man hosta upp ca 4k mer för en sån avgift...
av Mikeys
Det är klart att man kan tycka det är lite fult av dem att inte skriva ut det i annonser på t.ex. Blocket, men på prisskyltarna i butikerna samt i produktbladen till varje bil på sin egen hemsida skriver de ut det i alla fall. Det känns dock som något som borde vara lätt att "pruta bort", jag tror inte dom skulle vilja missa en försäljning för 400:-

Jag upptäckte det själv när jag var inne på Rejmes hemsida och grävde igenom produktblad och varudeklaration mm. på en bil som jag är väldigt sugen på. Surt? Jovisst, men i mitt fall inget som skulle stjälpa en affär. Det enda problemet jag haft med dem hittills har varit att komma i kontakt med en säljare på telefon. Tre försök idag och alla gånger blivit kopplad till säljare som inte svarar. De verkar ha fullt upp i den butiken...
Användarvisningsbild
av frasse4
Ganska intressant. Såklart är tanken från deras sida att kunna annonsera ett lägre pris än konkurrenter, men den här tråden är ju ett levande bevis på att det kan kosta betydligt mer i badwill när det sprids på sätt som handlaren inte räknat med...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om man hårddrar det skulle ju bilförsöljaren kunna annonsera ut bilarna till "inköpspris från volvocars eller tidigare ägare"

Sen specar man upp allt från dokumentavgifter, säljarlöner, lokalkostnader, värme i bilhallen till företagets vinst till aktieäögarna och lägger det uppepå annonserat pris.
av llesrof
Inget är gratis. Det vet vi alla. Inte ens kaffet i bilhallen är gratis. Egentligen. Men man kan göra saker snyggt och man kan göra saker mindre snyggt.

Det snygga sättet är att sätta ett pris på bilen där man tagit höjd för kostnader för kaffeautomaten i bilhallen, toner i laserskrivare de skriver ut kontraktet med, avskrivning av datorer och säljarens skrivbord etc etc. Som kund är jag totalt ointresserad av vad de har för runtomkringkostnader för att sälja bilen och driva sin verksamhet Jag bara utgår från att bilens pris täcker den kostnaden och att jag som kund inte slipper bli besvärad med detta.

Det mindre snygga sättet är att sätta ett marginellt lägre pris på bilen och sedan lägga på en eller ett par mindre kostnader och specificera dessa noggrant. Detta är enbart småaktigt, löjligt, irriterande och fullständigt onödigt. Jag vet att vinsten de gör på bilaffären skall täcka diverse kostnader men hur de distribuerar vinsten skiter jag fullständigt i. Jag vill inte ens veta det.
Användarvisningsbild
av Derank
Mikeys skrev:Det är klart att man kan tycka det är lite fult av dem att inte skriva ut det i annonser på t.ex. Blocket, men på prisskyltarna i butikerna samt i produktbladen till varje bil på sin egen hemsida skriver de ut det i alla fall. Det känns dock som något som borde vara lätt att "pruta bort", jag tror inte dom skulle vilja missa en försäljning för 400:-

Jag upptäckte det själv när jag var inne på Rejmes hemsida och grävde igenom produktblad och varudeklaration mm. på en bil som jag är väldigt sugen på. Surt? Jovisst, men i mitt fall inget som skulle stjälpa en affär. Det enda problemet jag haft med dem hittills har varit att komma i kontakt med en säljare på telefon. Tre försök idag och alla gånger blivit kopplad till säljare som inte svarar. De verkar ha fullt upp i den butiken...
Sammtidigt kan man ju undrar hur man orkar bry sig om 400sek vid ett bilköp, hade det varit en cyckel för 1000sek hade jag inte sagt nåt.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det drar Rejmes in skapligt med pengar på ett år.

På tre års bilägande blir det typ 30öre om dagen. Värre är det med TV avgiften. Fakturaavgifter som en del företag ska ha. Att betala mycket i avgifter där slår elbolagen på stort :shock: Så 400kr eftra vid köp av en bil är inte det värsta.
av Buck666
Jo, det är väl just därför de kommer undan med det. Folk tycker inte att det gör så stor skillnad när man pratar om flera 100k. Men jag tycker ändå att det är fult att lägga en dold avgift som inte står med i annonsen. 400:- är ju pengar det också, oavsett om jag köper nåt för 5000:- eller 250.000:-

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lövet
llesrof skrev:Det mindre snygga sättet är att sätta ett marginellt lägre pris på bilen och sedan lägga på en eller ett par mindre kostnader och specificera dessa noggrant. Detta är enbart småaktigt, löjligt, irriterande och fullständigt onödigt. Jag vet att vinsten de gör på bilaffären skall täcka diverse kostnader men hur de distribuerar vinsten skiter jag fullständigt i. Jag vill inte ens veta det.
+1
Helt obegripligt att man väljer att synliggöra en så liten avgift som bara skapar irritation
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]