Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Waterlily
Att ljus klädsel skulle störa mörkerkörningen tror jag inte är någon nämnvärd risk. Dock har jag varit noga med att se till att överdelen av instrumentbrädan är mörk då jag har konfigurerat mina blivande bilar. Nuvarande bil och de två före den hade ljus klädsel.

Jag minns att på 90-talet kunde man få sin blivande Volvo 850 med ljus instrumentbräda vilket jag såg som en risk att den skulle kunna reflekteras i vindrutan.

Vänligen Näckrosen.
av rid54
SBergdahl skrev:Nya Passat har någon sorts "mood light" i dörrar och vid fötter som är tänt under körning. Jag hade stört mig rejält på det.

Men ljus klädsel blir lika mörk som något annat i mörker. Det har aldrig stört mig. Lappar i vindrutan syns på ett helt annat sätt.

Saabs "night panel"-funktion är annars något helt i min smak som borde finnas i fler bilar.
Just "Night panel" var en sak jag uppskattade väldigt mycket med en företagsbil (Saab) jag rattade ibland. Precis lagom info på diskretast möjliga sätt!
av llesrof
Waterlily skrev:Att ljus klädsel skulle störa mörkerkörningen tror jag inte är någon nämnvärd risk. Dock har jag varit noga med att se till att överdelen av instrumentbrädan är mörk då jag har konfigurerat mina blivande bilar. Nuvarande bil och de två före den hade ljus klädsel.

Jag minns att på 90-talet kunde man få sin blivande Volvo 850 med ljus instrumentbräda vilket jag såg som en risk att den skulle kunna reflekteras i vindrutan.

Vänligen Näckrosen.
Jag hade ljus inredning i min gamla Volvo S70. Enda gången det irriterade mig var dagtid i starkt solljus när instrumentpanelens ovansida reflekterade sig i vindrutan. I mörker märktes inget. Sedan bytte jag till en XC70 -06 med ungefär samma inredningsfärg. Den var kanske något ljusare till och med. S70:n hade inte den vanliga ljusa, beiga äckliga inredningen utan en något mörkare. Hur som helst så var det inget jag tänkte på i XC70:n.

I min nuvarande Skoda Superb Alldrive -13 har jag svart inredning och där är instrumentbelysningen irriterande stark även att jag dragit ned reostaten i botten. Och till på köpet är belysningen vit. Det kunde vart värre. Det kunde vart blå belysning. Gud vad jag saknar Volvos mysiga gröna instrumentbelysning. Eller sådan där röd/orange som BMW hade. Ljust orange/röd belysning är den som påverkar mörkerseendet minst. Nere vid fötterna är det någon slags mysbelysning som går att ställa i flera steg. Jag har på lägsta och det är faktiskt inte så dumt som det låter. Golvbelysningen är inget som normalt märks vid mörkerkörning men skulle jag råka titta ned så är det inte kolsvart och ögonen behöver inte ställa om sig på grund av kontrasten. Det är väldigt behagligt. I taket sitter det två små LED-lampor som ger en indirekt spöklikt sken som egentligen bara märks om man håller upp något som reflekterar ljuset. De sitter så långt in så man ser inte själva ljuskällorna. Men som sagt, vit instrumentbelysning som inte går att dra ned tillräckligt mycket för min smak är ingen höjdare. Dessutom drar färddatordisplayen på med full kraft om det dyker upp ett meddelande. Sitter man och kör i mörker så plingar det till och så är det som att en supernova tänds mellan instrumentrundlarna.
av svedan
Ljus klädsel vid mörker... jag har alltid haft mörk "klädsel" dvs instrumentpanel etc för att inte bländas när det är ljust ute. Mötande sol på en ljus panel eller mörk (grå) panel är stor skillnad.
Det kanske blir värre i dagsljus än i mörker, vet inte riktigt hur jag tänkte där. Turligt nog är ju inte själva instrumentpanelen ljus om man väljer Marble White, t.ex. Tack för alla svar. :)
av svedan
Sedan har jag alltid mörk klädsel/läder (mörkgrå). Kör 4' mil/år. Tidigare ungar i bilen och nu ibland smutsiga jobbarbyxor. Mörkt i tak, väggar och stolar anser jag alltid ger ett fräscht intryck.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
svedan skrev:Sedan har jag alltid mörk klädsel/läder (mörkgrå). Kör 4' mil/år. Tidigare ungar i bilen och nu ibland smutsiga jobbarbyxor. Mörkt i tak, väggar och stolar anser jag alltid ger ett fräscht intryck.
Jag tycker tvärt om att mörk klädsel nästan alltid ser dammig och skitig ut medan ljus (lagom ljus då förstås, inte vitt) är mer förlåtande mot damm. Jag tycker att ljus klädsel känns mer exklusivt också men det är ju helt subjektivt.

Tur valmöjligheten finns :)

Eventuella skillnader det gör på hur bilen är att köra i olika ljus tycker jag oavsett är helt försumbara.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]