Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
#87950
Audis sjuka framvagn ja... 4 spindelleder per sida som glappar, konstigt att den är vinglig? Samma på VW Passat bl a.
Användarvisningsbild
av DJ
#87952
Jaha, skönt att höra att det inte bara är jag som är knäpp. (Det där med nerven)

Men seriöst, vilka bilar är genuint bra, då?

Jag har aldrig haft några stora bekymmer med VAG-bilarna. Två bärarmar bytte VAG kostnadsfritt på A4:an efter 15000 mil. Passaten var årsmodell 2000 (hade då de förbättrade bussningarna) och visade inga behov av att bytas innan bilen såldes vid 18000 mil.
LMM bytte jag på båda bilarna, men det var ENDA reservdelen jag köpte!
(räknar såklart då inte med filter och tändstift)

Då köpte jag Volvon som var två år nyare och som bara gått 8000 mil vid inköpet. Jag tänkte att det inte behövdes några reservdelar på flera år till den, men icke...

Bärarmsbussningar, k-stag och övre fjäderbenslagring efter 2 månader. Bagageluckslåset har pajat och bytts, nu börjar förardörrslåset strula och "hoppar upp" när man låser med fjärren. Kostar 270 Euro att laga enligt lokala verkstaden. :x
Det har också börjat regna in i bagaget! Det blir liksom blött genom luckans klädsel och jag fattar bara inte varifrån det kommer! :*O/

Men full tank för 10 Euro är BRA!!! :D
Visst vill jag köpa nytt, men törs inte riktigt med tanke på miljöutvecklingen och osäkerheten på bränslefronten. Kommer det bli biodiesel, biogas eller vätgas som ska gälla?
Så jag fortsätter gasa ( :lol: ) runt med den här ett litet tag till.

Ska komplettera med en annan Lotus (den i avataren är såld) som trivselbil, då ska jag väl stå ut.
av Daddan
#87990
Vi tittade på en Passat V6 4M innan vi köpte vår V70. Den har drivlina och motor från Audi. Sen slutar likheterna. Jag sitter helt enkelt illa i Passat, samtidigt som den bullrar ordentligt både från motor och väg (även om V6 låter mysigt är det tröttsamt i längden). Så till reservdelspriserna. Den behövde byta bärarm. Skulle kosta 8000:- för en sida. Sen var det snart dags för kammremsbyte. 16.000:- till för den servicen, de måste ju riva halva fronten för att byta en "slitdel". Jag skulle alltså slanta upp 24.000:- för detta, bilen kostade väl sisådär 140 loppor. Plus dessa sköna slantar då. På min gamla Opel Vectra kostade ett drivknutsbyte 4200:- med arbete och material.

Nej, säg vad ni vill men Volvo har relativt humana priser i verkstaden och tillräcklig komfort och "premiumkänsla".
Användarvisningsbild
av DJ
#88026
Ojoj, var frågade du efter de priserna?

När jag bytte kamrem på min A4 (i stort sett identisk bil med passaten jag hade senare) skulle VAG-verkstaden ha 4000 för själva bytet. Det tyckte jag var dyrt och lät en oberoende verkstad (en rallysnubbe som hade verkstad ett stenkast från där vi bodde) byta för 2500 inkl. moms och material.

Och de river inte alls hela fronten. Det enda man river bort från fronten är stötfångaren, skruvar in två 200 mm M8 stänger i, lossar hållaren till kylare m.m. och skjuter hela paketet 200 m.m. framåt på stängerna utan att koppla bort något. Då finns det gott om plats.

Fast erfarna mekar lossar inte ens det. De mekar i den decimetern som finns mellan kylare och motor. Man ser sämre, men har de gjort det X gånger förut så kan man inte göra så mycket fel.
av Daddan
#88030
Hade du en A4 med 2,8 liters V6 motor och fyrhjulsdrift? Jag ringde tre olika verkstäder i Stockholmstrakten... Sen ringde jag till en icke märkesverkstad, vw/audispecialist, i Karlstad och där kostade det 10.000:- för kammremsbytet och service.
Användarvisningsbild
av DJ
#88033
Nix, hade ingen V6. 1.8T

Men vad jag minns från verkstadsmanualen så rivs inte fronten mer på en V6. Lite längre rem och ett par rullar extra drar säkert upp kostnaden. Fyrhjulsdriften borde inte öka kostnaden, om det inte är oljebyte i diffarna på den servicen, kanske.

Obs, att mina priser var enbart rembytet med rullar osv. Resten (olja, filter, stift, felkodsläsning m.m. gjorde jag själv.
av linnar
#88068
Jag har i 6 år klagat på sevicekostnaden på S80. Den har legat kring 3000 och 6000kr.
Jag klagar inte längre. har fått en arbetskompis med en Tyskbyggd bil, hans servicekostnader ligger på mellan 2 och 4 ggr priset jag betalt.

Numera har jag hittat en firma som servar min S80 för 2600kr och då ingår en lånebil på köpet.

Min förra S80, en 99:a, den gick felfritt i 20500mil sedan fick yttre styrstag bytas och en bromsslang. Styrstaget gick på 180kr och slangen 150kr. Byte gjordes hemavid på 30min.

Nu verkar det som om generatorn behöver ses över för den börjar visa felmeddelanden som tydligen blir när den inte får tillräckligt med ström.

Jag tycke att några hundringar och max 6000 för en generator (troligtvis 3000kr)
är billigt under 20500mils körning.

Sossekorgen är ändå allt bäst!
av linnar
#88070
Statsminister skrev:Folk klankar ju ner på Volvo och säger att dom inte kan mäta sig med tex Audi och Mb.
Det kan den inte!
MB och Audi är överlägsna....i ägarkostnader. Då räknar jag ändå inte med inlöpskostnaden.

Jag lovade min fru att testa alla märken av samma storleksklass inna vi bestämmer oss för vilken bil det skall bli.
Vi provkörde MB, Audi, BMW och Volvo S80.

Vi började med S80 sedan gick vi över till de andra en efter en. Egentligen behövde vi inte provköra för vi bestämde oss för S80 efter att sett de andras prislappar. Det skillde mellan 50 och 120 tusingar.
För de pengarna kunde vi gå upp i årsmodell på S80'in.
Användarvisningsbild
av DJ
#88133
Ska jag vara riktigt ärlig är nog den bästa bilen jag haft en Toyota Camry. Dock inte den roligaste, och definitivt inte med bästa "kvalitetskänslan" i inredning m.m.


Hade den i fem år och bytte ett bromsrör bak under den tiden. Det var ALLT!

Storservicen, 10000 mil, på Toyota, komplett inkl. kamremsbyte och ventiljustering kostade mindre än 4000 kr.

På en sjuveckors jobbresa till rivieran (lastad med hela familjen, barnvagn, dator m.m. ) gick den på mindre än 0.9 liter/mil. Takbox hade jag med på. Då hade jag dagsetapper på över 100 mil och låg aldrig under 160 någon gång. Höll fullt i varje uppförsbacke för att inte tappa fart.
Den förbrukningen är inte dålig för en koloss lastad till över två ton totalvikt och framförd med rimlig marschfart.

Törs jag säga att den toppade över 200 mätarfart med den lasten? Men då gick den helt på genomslagsgummina bak.

Den var helt standard 2.2 men väl inkörd :lol: och försedd med ett STOORT öppet sportluftfilter som verkligen gjorde susen på den bilen.

Volvon (med ungefär lika stark motor) drar ju hur mycket som helst när man lastar tungt och åker fort.

Så om Toyota skulle lansera nån ny bil med lite vettigare stolar, driven av lämpligt miljöbränsle så skulle det definitivt kunna vara en kandidat till ny familjebil.
av Daddan
#88185
Köp Lexus då så har du komfort och premiumkänsla i en Toyota. Du vill ju ha en Toyota och ingen Volvo. Nya hybridmotorerna verkar intressanta, trots kritiken att de är ganska törstiga när det är kallt. Holland har inte vårt kalla klimat...
Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]

Ja det kan hända, men jag tror mer att packbo[…]