Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kom inte haldexen först 04? Eller var det 03 den kom?

Ang. vilnkelväxeln... Är det verkligen växeln som rasat och inte den berömda hylsan? Det är ju väldigt vanligt att hylsan tappar greppet och tar med sig alla splines både i hylsan och ingående axel till v-växeln.
Det näst vanligaste är att växel går torr, pga. idiotiskt dålig smörjning("splash"-baserad).

Finns ju några metoder för att förbättra det hela, speciellt på hyls-fronten...
Användarvisningsbild
av sthlm
Samma visa varje år med min -04 awd jag ägde
Nu är det ett tag tills jag skall besiktiga nya bilen men det lär vara samma kamp igen.

Jag: Den skall provas med tändningen avstängd. Och helst inte alls på era automatiska rullar.
Opus: Nää det är inget sånt på en sån här bil.
Jag: Jo, gå in och kika. Händer något så får ni stå för det.
Opus: ..... går in och kikar, kör med tändningen avstängd och sur min.

Kommer inte åka tillbaka dit med nuvarande bilen om jag inte får svar att dom utför "alternativ metod".
Jag vill inte ha upp min bil på deras autostartande rullar och det är bra många kunder dom förlorat pga dessa.
Användarvisningsbild
av wissel
Lucif3r skrev:Kom inte haldexen först 04? Eller var det 03 den kom?

Ang. vilnkelväxeln... Är det verkligen växeln som rasat och inte den berömda hylsan? Det är ju väldigt vanligt att hylsan tappar greppet och tar med sig alla splines både i hylsan och ingående axel till v-växeln.
I mitt fall Hylsan och ingående axeln.
Det näst vanligaste är att växel går torr, pga. idiotiskt dålig smörjning("splash"-baserad).
Själva växeldreven såg OK ut enligt mitt se att se det.

Finns ju några metoder för att förbättra det hela, speciellt på hyls-fronten...
Ja, jag har nu bytt o förstärkt hylsa +axel (svetsat) men om det skiter sig än en gång så ryker väl rubbet.
:-O)
av Alexas
Jag hänger inte alls med på vad din oro grundar sig i Wissel. Har din vinkelväxel pajat på just bromsprov tidigare? Det händer absolut ingenting med tändningen av. Min XC70 besiktigades för 4 veckor sedan med tändningen av på bilprovningen. Jag sa ingenting till inspektören, han visste att det är så det görs.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av wissel
Min "oro" är att ytterligare en V-växel skall ryka, det blir i så fall den TREDJE. Jag är inte tekniker så några
exakta detaljer kan jag inte ge men OM nu Haldexen inte släpper taget i samma ögonblick dom vrider av tändningen
och behåller kanske 5-15% av bakhjulsdriften vad händer då? Sedan förstår jag inte ens vitsen med dessa valsar,
gör alternativt bromsprov och känn efter hur dom tar vore ett trevligare alternativ. Haldexen har väl som
grundkonfiguration att alltid ha ett antal % bakhjulsdrift, kommer då en inbromsning då på enbart bakhjulen så
kan jag inbilla mig vilket "tryck" det blir på hylsan o splinesen i v-växeln.
Hur kollar ni övriga att 4wd funkar som den skall göra? Just nu är det ju lätt förstås....:-)
I alla händelser så ogillar jag detta sätt att kolla bromsar.
av rid54
Detta är ju intressant lite generellt... Om Haldexen "släpar", dvs inte släpper helt, så borde detta genast synas som att frambromsarna ligger an, dvs utrustningen borde direkt visa att framhjulen gör motstånd även utan att man ansätter bromsarna. Detta bör väl Haldex (eller vad det nu är för koppling) klara i 10 sekunder om det är måttligt, men som bromsprov måste det vara misslyckat, eftersom det inte går att se att bromsarna faktiskt släpper ordentligt. Likaså tycker man att en splineskoppling borde hålla, eftersom den ju rimligen bör vara dimensionerad för att hantera rejält med vridmoment från bilens motor+växellåda i de fall framhjulen står på slirigt underlag och endast bakhjulen har grepp. Eller tänker jag fel här?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Men vänta nu här... är det så att dom rullar den bes. du brukar vara på endast är enkel-rullar, dvs dom måste köra på framhjulen först(=bakhjulen på marken), bromsa, sen köra fram så bakhjulen hamnar på rullarna(=framhjulen på marken), och bromsa igen(+ testa handbroms antar jag)?
av rid54
Lucif3r skrev:Men vänta nu här... är det så att dom rullar den bes. du brukar vara på endast är enkel-rullar, dvs dom måste köra på framhjulen först(=bakhjulen på marken), bromsa, sen köra fram så bakhjulen hamnar på rullarna(=framhjulen på marken), och bromsa igen(+ testa handbroms antar jag)?
Finns det nån annan variant för personbilar?
Användarvisningsbild
av wissel
rid54 skrev:Detta är ju intressant lite generellt... Om Haldexen "släpar", dvs inte släpper helt, så borde detta genast synas som att frambromsarna ligger an, dvs utrustningen borde direkt visa att framhjulen gör motstånd även utan att man ansätter bromsarna. Detta bör väl Haldex (eller vad det nu är för koppling) klara i 10 sekunder om det är måttligt, men som bromsprov måste det vara misslyckat, eftersom det inte går att se att bromsarna faktiskt släpper ordentligt. Likaså tycker man att en splineskoppling borde hålla, eftersom den ju rimligen bör vara dimensionerad för att hantera rejält med vridmoment från bilens motor+växellåda i de fall framhjulen står på slirigt underlag och endast bakhjulen har grepp. Eller tänker jag fel här?
Jag tänker vart fall som du i detta. jag vet inte hur många v-växlar som pajjar per år men vid fråga om antalet
renoverade o bytta så får jag svaret...100 tals. Av en enda verkstad. Hur många som kör 2wd i tron att dom har 4wd vågar jag inte ens
gissa! Men kombinationen svag konstruktion i hylsa o splines och besiktning på valsar så kanske det händer saker som inte dom vill prata om ö h t.
Vi lär ju inte få svar på hur många växlar som Bilprovningen har betalat ens.
av llesrof
Min XC70 -06 hade rullat 19700 mil när jag bytte bort den. Den var besiktigat otaliga gånger och varje gång körde de den på rullar med tändningen avstängt. Vinkelväxel har inte behövt bytas en enda gång och fyrhjulsdriften funkade finfint även när jag bytte in den. Behöver man byta den två gånger på 17000 mil så verkar något vara väldigt fel.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]