Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är ett bra beslut, jag kör själv en 30+ bil året om (för att de är roligare att köra än ett dataspel ) och tycker att endast sådana som passerar besiktningen helt utan anmärkning ska kunna få 2 års intervall, alla andra ska ha besiktning minst varje år. (Det drabbar vanligtvis även mig)
Bra beslut, fram för fler flygande på främst östeuropeiska fordon som kommer hit och är rena skrotet med körförbud i många fall och inte sett en riktig besiktning på 5-10år.
Med 2års intervall skulle priset skjutit ännu mera i höjden för att det är ju vi som får betala detta oavsett och då hellre "delbetala" 1ggr år med möjlighet att välja en billigare men minst lika bra kontrollant då jag inte haft problem med någon som tillåtits spana på åkena man glidit in med.
Dessutom hade det varit ett rejält skott i foten av staten att först lite lockosamt sälja ut stora delar av SBP med villkor att volymen ser ut som den gör, för att sedan när allt är etablerat välja att ändra förutsättningarna för aktörerna, att volymen bli typ hälften per år.
Huruvida det behövs eller inte kan man väl tvista om, men för mig är det OK och jag tycker att det idag är enkelt att få en bra besiktningstid när det är dax så det fungerar för mig...
Det blir ju inte dubbelt dyrare för oss för att besiktningen sker dubbelt så sällan, det blir bara så gissningsvis att besiktningsföretagen får anpassa verksamheten efter mängden besiktningar.
Annars så är det väl bra att de kan fånga upp större fel varje år. Å andra sidan hittar de fel ett år som sen inte finns året efter så man undrar lite ibland.
jag tycker detta beslut är helt OK oavsett hur det kom till.
Nästa problem att ta itu med är nu mörklagda bilar i baken, dom är måånga numera.
Kan man i ena fallet gå emot EU så borde det även kunna ske i detta fallet.
semmelman skrev:Det blir ju inte dubbelt dyrare för oss för att besiktningen sker dubbelt så sällan, det blir bara så gissningsvis att besiktningsföretagen får anpassa verksamheten efter mängden besiktningar.
Annars så är det väl bra att de kan fånga upp större fel varje år. Å andra sidan hittar de fel ett år som sen inte finns året efter så man undrar lite ibland.
Detta är en bedömningssport så att det ena året kan vara nitisk/korrekt kontrollant och året efter lat/släpphänt/ej noggrann/jag struntar i småfel så blir det ju anmärkning tidigare vilket är bra för alla och det åtgärdas i tidigt skede. Har hellre en som slår ner på småsaker/bra att veta än släpper elefanter genom fingrarna och i slutändan kan orsaka större olyckor/skador pga brister.
Vi med gamla bilar vet ju egentligen, vänster spindelled ena året o nästa år höger Spindelled, för att året efter vänster igen.... :P :P
Vart fjärde år byte av skivor o P-bromsbeläggen.
:wink:
wissel skrev:Vi med gamla bilar vet ju egentligen, vänster spindelled ena året o nästa år höger Spindelled, för att året efter vänster igen.... :P :P

Jasså det tycker du. Böt höger inre styrled på min när den köptes, 4½år sedan, och har inte bytt någon ytterligare styrled sen dess :P Inga spindelleder(länkarmar), yttre leder, krängarstag eller något sånt öht. :roll:
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]