Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1131478
Philips ligger år efter Osram i utvecklingen.
Alla % och "bättre" är försäljningsknep, oavsett vad man själv tror.
Det är ECE-reglerna som gäller, max 3200 lumen per strålkastare.
Osram hanterar gasbågsljus på en helt annan nivå än philips, t ex Cool blue intense som har en högre färgtemp än standardlamporna genom att modifiera gas/metallblandningens innehåll, medan philips väljer att färga glaset blått.

Dessutom har philips ett obehagligt ljus för ögonen, det drar åt gröngult och det är inte vilsamt för ögonen under långkörningar.
#1131500
Lumen är ganska ointressant egentligen när det gäller riktat ljus. Antalet candela (ljusstyrka) är mer intressant. Du kan ha xenonlampor på 3200 lumen som har en ljusstyrka på 120.000 cd och en annan på 3200 lumen som ligger på 60.000 cd. När det gäller riktat ljus, som xenon-strålkastare i detta fallet, är alltså standarden på 2800 lumen (D2R) ganska ointressant för vad som är möjligt. Tillverkare kan med hjälp av ny teknik som högre tryck i lampan, bättre gas/metallblandning och mer exakt brännpunkt ge mer ljus som träffar marken och samtidigt hålla sig inom standarden på 2800 lumen.

Jag skulle säga att Philips och Osram turas om att vara bäst på xenon-fronten. Osram har legat på topp med sin Nightbreaker ett tag och jag tror att det är den Philips attackerar med sin nya XtremeVision serie. När det gäller Coolblue så är även dem lamptypen utbytt hos Philips mot WhiteVision som inte är tintad blå och ger +120% mer sikt.

Men som jag skrev i första inlägget ska alla sådana här siffror tas med en nypa salt. Som konsument bör man inte förvänta sig en skillnad som natt och dag. Men skillnad är det med största sannolikhet.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
#1131583
Alexas skrev:Lumen är ganska ointressant egentligen när det gäller riktat ljus. Antalet candela (ljusstyrka) är mer intressant. Du kan ha xenonlampor på 3200 lumen som har en ljusstyrka på 120.000 cd och en annan på 3200 lumen som ligger på 60.000 cd. När det gäller riktat ljus, som xenon-strålkastare i detta fallet, är alltså standarden på 2800 lumen (D2R) ganska ointressant för vad som är möjligt. Tillverkare kan med hjälp av ny teknik som högre tryck i lampan, bättre gas/metallblandning och mer exakt brännpunkt ge mer ljus som träffar marken och samtidigt hålla sig inom standarden på 2800 lumen.

Jag skulle säga att Philips och Osram turas om att vara bäst på xenon-fronten. Osram har legat på topp med sin Nightbreaker ett tag och jag tror att det är den Philips attackerar med sin nya XtremeVision serie. När det gäller Coolblue så är även dem lamptypen utbytt hos Philips mot WhiteVision som inte är tintad blå och ger +120% mer sikt.

Men som jag skrev i första inlägget ska alla sådana här siffror tas med en nypa salt. Som konsument bör man inte förvänta sig en skillnad som natt och dag. Men skillnad är det med största sannolikhet.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Candela är ljusstyrka, dvs hur starkt en ljuskälla lyser.
Det står därför i direkt förbindelse med antalet lumen när vi pratar samma ljuskälletyp, gasurladdningslampor.
Det du beskriver går inte åstadkomma ur en lamptyp med samma steradian och rymdvinkel, eftersom ljuskällan inte är avskärmad och ljusspridningen är 360 grader åt alla håll.
#1131586
Dem teorin stämmer inte för riktat ljus. Alltså när ljuskällan sitter i en reflektor.

Här har du två exempel. Två olika lampor sitter i exakt samma strålkastare. Inställningarna är exakt densamma. Testet är utfört av TüV.

GE Electric Xensation uppmättes till 3389 lumen och 105.500 cd

Philips XtremeVision (gen1) uppmättes till 3371 lumen och 118.875 cd.

Ljusstyrkan va alltså markant bättre hos xtremevision trotts att lumen va något mindre.

Den teorin du presenterar stämmer om xenonlampan hänger fritt i luften. Inte när ljuset måste reflekteras åt ett visst håll.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
#1131599
om ljuset måste reflekteras åt ett visst håll så är det reflektorn som det mesta hänger på, olika material reflekterar olika bra.
Det som faktiskt är intressant är själva produkten som hamnar utanför strålkastaren, dvs lux som blir i bilens halvljusfält.
Sekundärt är det även färgtemp som är intressant eftersom en färgtemp kring 3000-4000K fungerar optimalt på blöt omgivning
#1131681
ECE-reglementet standardiserar ljuskällornas utformning som tillverkarna slaviskt följer.
Samma längd, mått, dimension, glödtrådsplacering osv.
Skillnaden är allstå mindre än 1/10 mm, dvs alla lampor är i princip stöpta ur samma form.
Så det där påståendet är bara snack
#1131706
Milktrucker, du skriver som om ECE-reglementena vore en exakt siffra. Om vi bara pratar om D2R-lampan och lumen så säger ECE-reglementet 2800 lumen med en tolerans på +-450. Det innebär alltså att två olika tillverkare skulle kunna tillverka två godkända lampor där den ena har ett ljusflöde på 2350 lumen och den andre 3250. Samma sak gäller alltifrån ljusbåge till watt och volt. Så, olika tillverkare kan med olika finslipade tillverkningsmetoder kunna skapa en lampa som är helt enligt ECE-reglementet men med olika ljusstyrkor (candela).

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
#1131729
Nej, reglementet säger inte 2800 lumen, utan det är en D2S med avskärmning vilket minskar ljusflödet.
Varför skulle en tillverkare tillverka en lampa med sämre ljusutbyte/ljusmängd än vad som är standard`?
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]