- tor 08 dec 2016, 11:25
#1131039
Bara för å få full förståelse, om nu motorn ska andas kunde man väl lika gärna bara hålla spjället öppet å minska bränsletillförseln istället?
Moderator: Moderatorer
semmelman skrev:Bara för å få full förståelse, om nu motorn ska andas kunde man väl lika gärna bara hålla spjället öppet å minska bränsletillförseln istället?Nja, då lär inte bränsleblandningen brinna. Det är ett ganska litet blandningsintervall bensin/luft som faktiskt tänder på rätt sätt. Att släppa in "inerta" gaser (som avgser, utan syre i) är en sak, men om det blir för mycket syreöverskott blir blandningen helt fel.
Lucif3r skrev:EGR'en är väl till för att återanvända det syre som blir över i avgaserna, och på så sätt minska både utsläpp(miljötrams) och ge lite "gratis" energi som annars bara hade gått till spillo.Tvärs om, man använder avgaserna för det finns inget syre kvar i dessa som kan reagera med kväve och bilda kväveoxid.
Tyvärr är det väl ofta så att själva EGR systemet kräver mer energi än vad man vinner på återanvändningen, vilket då i slutändan innebär att EGR mer eller mindre enbart är miljötrams :)
semmelman skrev:Bara för å få full förståelse, om nu motorn ska andas kunde man väl lika gärna bara hålla spjället öppet å minska bränsletillförseln istället?Nej som rid54 redan påpekat funkar det inte på en bensinmotor. Där måste blandningsförhållandet mellan bensin och syre vara det rätta för att motorn skall gå som den skall. Minskar man bränsletillförseln måste man också minska syretillförseln genom att minska flödet av frisk luft. Däremot kan man släppa in nästintill syrefria avgaser istället för luft.
semmelman skrev:Första sidan på min sökning säger de här två att det ökar prestandan, bara för att visa vad jag fick påståendet ifrån:I den andra av de källor du länkar till bordet det ha stått "bränsleeffektivitet" eller "verkningsgrad" istället för "effekt". Man ökar inte max effekt (som mäts i hk) med hjälp av EGR men kan däremot i vissa fall öka bränsleeffektiviteten/verkningsgraden (som mäts i procent). Närmare bestämt är bränsleeffektiviteten/verkningsgraden den effekt man faktiskt får ut vid en viss bränslemängd dividerat med den effekt man skulle kunna få ut om man hade en helt perfekt motor (en ideal konstruktion som inte finns i praktiken). För att EGR skall kunna höja bränsleeffektiviteten/verkningsgraden måste det också handla om bränslemängder mindre än den som motorn maximalt kan utnyttja och som ger motorns maximala effekt. Motorn måste alltså gå på delgas snarare än fullgas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Avgas%C3%A5terledning (på bensinmotor)
https://bilpassion.wordpress.com/2014/0 ... n-bra-for/ (andra meningen i ingressen redan, motorns effekt och senare förbättrad effekt minskar bränsleförbrukningen)
semmelman skrev:Jag är fortfarande tveksam men vad vet jag. Man skickar alltså in 20% död gas, då om det ska bli nån vinst överhuvudtaget så måste ju fördelarna överstiga 20% bara för att kompensera bortfallet och sen ytterligare plusskompensera för att det ska va nån idé, typ 25-30%. Det känns lite som att det är för bra för att va sant att man kan öka prestanda/effekt/whatever med en fjärdedel genom att skicka in en femtedel skit. För bra för att va sant. Känns det som, som att peta in två tegelstenar i en brasa så brinner den 25% bättre om man ska dra till en jämförelse, men vad vet jag. Dock så kanske det blir mindre utsläpp av de två tegelstenarna som inte brinner men värmeeffekten bör ju sjunka. ...Om det är så bra varför för man inte in avgaserna både på halvgas som fullgas då?Om du tänker på bränsleeffektivitet/verkningsgrad istället för på max effekt förstår du bättre.