Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1131040
En släkting som jobbat med motorutveckling på en av Sveriges största fordonstillverkare sade att om man skippar miljön är det enkelt.

1. Man vill ha in så mycket kall och ren luft det går i cylinder så man har så mycket syre som möjligt.

2. Sen vill man ha så högt tryck/kompression/temperatur som det bara går för att förbränna så effektivt som möjligt och få ut så mycket som möjligt i rörelseenergi/verkningsgrad/effekt.
#1131045
semmelman skrev:Bara för å få full förståelse, om nu motorn ska andas kunde man väl lika gärna bara hålla spjället öppet å minska bränsletillförseln istället?
Nja, då lär inte bränsleblandningen brinna. Det är ett ganska litet blandningsintervall bensin/luft som faktiskt tänder på rätt sätt. Att släppa in "inerta" gaser (som avgser, utan syre i) är en sak, men om det blir för mycket syreöverskott blir blandningen helt fel.
#1131046
Prestanda = Effekt. Hästkrafter, kilowatt, vridmoment
Verkningsgrad = Procent, mäter bränslets förbränning och hur stor verkningsgraden är beror på hur mycket av förbränningen som går till "spillo" det vill säga hur mycket av förbränningen går förlorad till kylning, friktion och värme.

EGR, åtminstone den gamla varianten har sin ventil stängd vid fullgas, tomgång samt under motorns uppvärmingstid vid varmkörning, därför lär det inte spela någon roll om man mäter i prestanda.
Verkningsgraden, gissningsvis samma utan som med EGR. Utan EGR ev. något bättre förbränning, med EGR lägre förbränningstemperatur och därmed mindre av verkningsgraden måste gå till att kyla.
#1131099
EGR'en är väl till för att återanvända det syre som blir över i avgaserna, och på så sätt minska både utsläpp(miljötrams) och ge lite "gratis" energi som annars bara hade gått till spillo.
Tyvärr är det väl ofta så att själva EGR systemet kräver mer energi än vad man vinner på återanvändningen, vilket då i slutändan innebär att EGR mer eller mindre enbart är miljötrams :)
#1131111
Nja man återanvänder eller återcirkulerar en del av avgaserna pga att avgaserna är så syrefattigt så det sänker förbränningstemperaturen. Antagligen gör man så för att kunna ha en magrare blandning och samtidigt kunna sänka temperaturen = mindre nox, annars går det ju att "feta på" för att få ned tempen men då ökar ju andra utsläpp så som HC.
En kompromiss helt enkelt :)
#1131159
Lucif3r skrev:EGR'en är väl till för att återanvända det syre som blir över i avgaserna, och på så sätt minska både utsläpp(miljötrams) och ge lite "gratis" energi som annars bara hade gått till spillo.
Tyvärr är det väl ofta så att själva EGR systemet kräver mer energi än vad man vinner på återanvändningen, vilket då i slutändan innebär att EGR mer eller mindre enbart är miljötrams :)
Tvärs om, man använder avgaserna för det finns inget syre kvar i dessa som kan reagera med kväve och bilda kväveoxid.
#1131174
Första sidan på min sökning säger de här två att det ökar prestandan, bara för att visa vad jag fick påståendet ifrån:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Avgas%C3%A5terledning (på bensinmotor)
https://bilpassion.wordpress.com/2014/0 ... n-bra-for/ (andra meningen i ingressen redan, motorns effekt och senare förbättrad effekt minskar bränsleförbrukningen)

Jag är fortfarande tveksam men vad vet jag. Man skickar alltså in 20% död gas, då om det ska bli nån vinst överhuvudtaget så måste ju fördelarna överstiga 20% bara för att kompensera bortfallet och sen ytterligare plusskompensera för att det ska va nån idé, typ 25-30%. Det känns lite som att det är för bra för att va sant att man kan öka prestanda/effekt/whatever med en fjärdedel genom att skicka in en femtedel skit. För bra för att va sant. Känns det som, som att peta in två tegelstenar i en brasa så brinner den 25% bättre om man ska dra till en jämförelse, men vad vet jag. Dock så kanske det blir mindre utsläpp av de två tegelstenarna som inte brinner men värmeeffekten bör ju sjunka. ...Om det är så bra varför för man inte in avgaserna både på halvgas som fullgas då?
#1131177
semmelman skrev:Bara för å få full förståelse, om nu motorn ska andas kunde man väl lika gärna bara hålla spjället öppet å minska bränsletillförseln istället?
Nej som rid54 redan påpekat funkar det inte på en bensinmotor. Där måste blandningsförhållandet mellan bensin och syre vara det rätta för att motorn skall gå som den skall. Minskar man bränsletillförseln måste man också minska syretillförseln genom att minska flödet av frisk luft. Däremot kan man släppa in nästintill syrefria avgaser istället för luft.

En dieselmotor kan i motsats till en bensinmotor fungera med olika grad av luftöverskott. På en sådan motor ändrar man därför i huvudsak "gaspådraget" genom att bara ändra bränslemängden utan att strypa lufttillförseln. Äldre dieselmotorer har av det skälet inget "gasspjäll" som reglerar lufttillförseln. Nyare dieslar, t.ex. den VEA-motor som sitter i min V70 D4 -15, har ändå ett sådant spjäll för att kunna styra blandningen mellan frisk luft å ena sidan och avgaser via EGR å den andra. På en diesel är huvudpoängen med att tillföra avgaser istället för frisk luft att förbränningen då kan bli renare, t.ex. genom att det produceras mindre NOX.
#1131184
semmelman skrev:Första sidan på min sökning säger de här två att det ökar prestandan, bara för att visa vad jag fick påståendet ifrån:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Avgas%C3%A5terledning (på bensinmotor)
https://bilpassion.wordpress.com/2014/0 ... n-bra-for/ (andra meningen i ingressen redan, motorns effekt och senare förbättrad effekt minskar bränsleförbrukningen)
I den andra av de källor du länkar till bordet det ha stått "bränsleeffektivitet" eller "verkningsgrad" istället för "effekt". Man ökar inte max effekt (som mäts i hk) med hjälp av EGR men kan däremot i vissa fall öka bränsleeffektiviteten/verkningsgraden (som mäts i procent). Närmare bestämt är bränsleeffektiviteten/verkningsgraden den effekt man faktiskt får ut vid en viss bränslemängd dividerat med den effekt man skulle kunna få ut om man hade en helt perfekt motor (en ideal konstruktion som inte finns i praktiken). För att EGR skall kunna höja bränsleeffektiviteten/verkningsgraden måste det också handla om bränslemängder mindre än den som motorn maximalt kan utnyttja och som ger motorns maximala effekt. Motorn måste alltså gå på delgas snarare än fullgas.
semmelman skrev:Jag är fortfarande tveksam men vad vet jag. Man skickar alltså in 20% död gas, då om det ska bli nån vinst överhuvudtaget så måste ju fördelarna överstiga 20% bara för att kompensera bortfallet och sen ytterligare plusskompensera för att det ska va nån idé, typ 25-30%. Det känns lite som att det är för bra för att va sant att man kan öka prestanda/effekt/whatever med en fjärdedel genom att skicka in en femtedel skit. För bra för att va sant. Känns det som, som att peta in två tegelstenar i en brasa så brinner den 25% bättre om man ska dra till en jämförelse, men vad vet jag. Dock så kanske det blir mindre utsläpp av de två tegelstenarna som inte brinner men värmeeffekten bör ju sjunka. ...Om det är så bra varför för man inte in avgaserna både på halvgas som fullgas då?
Om du tänker på bränsleeffektivitet/verkningsgrad istället för på max effekt förstår du bättre.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]