Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1130070
Även om det tar emot att skriva detta så är det nog rätt väg att gå, dvs att införa förbud succesivt mot fossila fordonsbränslen.
Varför kan man fråga sig, jo för då är bilindustrin tvingad att skynda/driva på utvecklingen av andra drivkällor. Man ser redan idag att det går framåt med eldrift dock på tok för långsamt.
Skulle dock tro att det finns en enorm hord av lobbyister vilka springer oljeindustrins ärenden och då försöker hindra den utvecklingen.
#1130084
Fast nu är det ju inte fossila bränslen man vill förbjuda, utan dieselbilar, vilka kan köras på ickefossila bränslen. Det är väl främst nox man vill undvika i städerna?
#1130111
MartinS skrev:Fast nu är det ju inte fossila bränslen man vill förbjuda, utan dieselbilar, vilka kan köras på ickefossila bränslen. Det är väl främst nox man vill undvika i städerna?
Japp, det blir förjudet att köra en dieselbil som går på biodiesel men het ok att köra en elbil som går på polsk brunkolsel.
#1130202
MartinS skrev:Använder volvo LNT i vea motorerna? För scr använder de ju inte och Euro6 klarar dom ju av.
Yep, det är LNT i VEA.
#1130203
MartinS skrev:Fast nu är det ju inte fossila bränslen man vill förbjuda, utan dieselbilar, vilka kan köras på ickefossila bränslen. Det är väl främst nox man vill undvika i städerna?
Ja det är NOX det handlar om. Sedan man väl kommit till rätta med partiklarna är det bara NOX-utsläppen som skiljer till dieselns nackdel. Och i Euro 6 skiljer det knappast där heller. Gränsen är 0,08 g/km för diesel och 0,06 g/km för bensin. Båda siffrorna är nu så låga att den lilla skillnad som fortfarande finns kvar är av helt marginell betydelse. Går man däremot tillbaka till Euro 3 och 4 var båda siffrorna en bra bit högre och dieseln fick släppa ut runt tre gånger mer.

Sedan har ju flertalet nyare bilar start/stop oavsett om de går på bensin eller diesel vilket gör det än mer befängt att skjuta in sig på bränsletypen istället för på de faktiska utsläppen. Start/stop lär ju vara en särskild poäng för att hålla utsläppen nere i just storstadsmiljö.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1130213
99% av de svenska dieselfordonen lär aldrig ens besöka dessa storstäder så för oss i Sverige är det strunt samma, personligen orkar jag definitvt inet ens tänka 10år framåt. När jag byte bil nästa gång blir det den bilen och motorn jag trivs med, om den sedan drivs av ånga, bensin, el , dielsel el kaffe återståär att se
#1130218
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev:Fast nu är det ju inte fossila bränslen man vill förbjuda, utan dieselbilar, vilka kan köras på ickefossila bränslen. Det är väl främst nox man vill undvika i städerna?
Japp, det blir förjudet att köra en dieselbil som går på biodiesel men het ok att köra en elbil som går på polsk brunkolsel.

Ja - Det där är helt magiskt, just elen till en elbil kommer bara från sol eller vatten, inte från den vanliga EU elmixen
Elbilen uppstår, med sitt batteri ur en jungfrulig renhet, utan påverkan på miljön, den kommer inte heller att skapa några restprodukter då den är uttjänt, då bara upplöses den till intet
#1130244
Det är lite meningslöst att kritisera att det inte i första hand bidrar till att få ner koldioxidutsläppen. Det handlar om lokala problem med luftföroreningar. Orsakade av sådant som främst dieselmotorer släpper ut.
#1130259
Sant! Å andra sidan är det ju rätt störande att se hur man genom att fokusera på bränslet snarare än utsläppen riskerar att kasta ut barnet med badvattnet. Varför förbjuda snåla och också relativt rena dieslar men tillåta törstigare och smutsigare bensinbilar?
#1130268
Den styrande röd/grön/rosa majoriteten i Stockholms stadshus är också inne på att sätta dit dieselbilar. Återstår att se hur det går med den saken...
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]