Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

kicken skrev:Ja alltså kunskap / plats / verktyg och sånt har jag koll på. Mer värdeminskning och så.. Är det dumt liksom.
Nej, jag tycker du tänker helt rätt. Bilen är redan nere i såpass låga värden att det inte är så värst många kronor att vinna på att visa upp en fullstämplad servicebok. Och färre blir det om du tänker dig att ha bilen kvar ett bra tag till. Dessutom tror jag faktiskt inte det är många köpare av en så här pass gammal bil som stirrar sig blind på serviceboken om du kan visa upp kvitton som styrker att bilen fått regelbunden service. Du lär ju också sälja privat när det blir dags, knappast via handlare eftersom det normalt inte lönar sig. Och varken maskinskadeförsäkring eller fri Volvo Assistans är ju längre aktuellt på din bil.
Det har diskuterats innan och många har en avikande mening, men jag har (dom sista typ 6 - 8 åren) pumpat upp min olja i hålet för oljestickan på både min 745-a -88B och frugans VW Passat 1,8T -04 på samma sätt som man har gjort på marinmotorer i alla år. Inget "bök" med domkraft, bockar eller ramp. Inte heller riskera oljepluggen läcker efteråt. På Passaten får man skruva bort plastskyddet under motorn för att "tappa ut" oljan. På Volvon är där bara lite rester kvar i kanterna :wink: av skyddet. Har även (efter några år) fått börja serva döttrarnas bilar igen, och det funkar utmärkt på dom också (Toyota Yaris -08 och Mazda 6 -07). Himla smidigt att slippa ligga och krypa på backen och jag får spilloljan direkt i en 5l dunk
kicken skrev:Nån som vet hur man kan ta reda på vad för service bilen ska in på, alltså se på miltal ifall bromsoljan ska bytas eller luftfilter m.m finns detta i vida 2014d?
Det bästa är att köpa en reparationshanbok för just "din" bil och läsa på lite. Biltema säljer Haynes för en "rimlig peng". Jag har till både bilarna, VW-n på engelska. Det står mycker om servicen i den. Annars är väl det normala 2 år på bromsvätska och 4000 mil på luftfilter. Jag byter alltid bromsvätska när jag gör något annat med bromsarna (typ klossar), då suger jag upp all gammal bromsvätska, häller på ny, öppnar alla luftnipplar och låter det stå en stund (upp till en timma) och "droppa ut". Man får "ha koll" på nivå i behållaren, det får inte bli tomt där. Då får man lufta bromsarna och det är lite mer jobb
lennarte skrev:Det har diskuterats innan och många har en avikande mening, men jag har (dom sista typ 6 - 8 åren) pumpat upp min olja i hålet för oljestickan på både min 745-a -88B och frugans VW Passat 1,8T -04 på samma sätt som man har gjort på marinmotorer i alla år. Inget "bök" med domkraft, bockar eller ramp. Inte heller riskera oljepluggen läcker efteråt. Har även (efter några år) fått börja serva döttrarnas bilar igen, och det funkar utmärkt på dom också (Toyota Yaris -08 och Mazda 6 -07). Himla smidigt att slippa ligga och krypa på backen och jag får spilloljan direkt i en 5l dunk
Du måste ju ändå in under för att byta oljefiltret på en volvo vitblock. Då är merjobbet för att ta ut oljan den vägen typ noll. Uppsamlingskärlet måste ändå dit för decilitern i filtret.
lennarte skrev:
kicken skrev:Nån som vet hur man kan ta reda på vad för service bilen ska in på, alltså se på miltal ifall bromsoljan ska bytas eller luftfilter m.m finns detta i vida 2014d?
Det bästa är att köpa en reparationshanbok för just "din" bil och läsa på lite. Biltema säljer Haynes för en "rimlig peng". Jag har till både bilarna, VW-n på engelska. Det står mycker om servicen i den. Annars är väl det normala 2 år på bromsvätska och 4000 mil på luftfilter. Jag byter alltid bromsvätska när jag gör något annat med bromsarna (typ klossar), då suger jag upp all gammal bromsvätska, häller på ny, öppnar alla luftnipplar och låter det stå en stund (upp till en timma) och "droppa ut". Man får "ha koll" på nivå i behållaren, det får inte bli tomt där. Då får man lufta bromsarna och det är lite mer jobb
Eller så läser man i VIDA och ser vad som faktiskt gäller för ens egen bil. Det är en guldgruva av annan information också så det är ändå värt besväret att fixa. Det gjordes en del förändringar i serviceschemat mellan årsmodellerna också så bättre med specifik information än generell.

Haynesboken för 850 tyckte jag var sådär pedagogisk i många fall.
SBergdahl skrev:Du måste ju ändå in under för att byta oljefiltret på en volvo vitblock. Då är merjobbet för att ta ut oljan den vägen typ noll. Uppsamlingskärlet måste ändå dit för decilitern i filtret.
Ja, det är så på en del, men 745 -an och VW-n byter jag filtret uppifrån. Låter man dessutom motorn stå en 1/2 timme eller så så är det inte mer ä droppar som kommer ut. Nästa gång jag ska serva döttrarnas bilar ska jag med en hålsåg såga upp så jag kan byta filtret. Jag har en av frugan kasserad aluminium ugnsform som är alldeles utmärkt att "ta" spillet i. Vida är det många som använder har jag förstått. Det kostar väl en del att ha, eller finns det "pirat"?? Att göra service själv, i alla fall dom enklare delarna, är ett utmärkt sätt att "lära känna" sin bil och ju mer man lär sig, desto mer lilla man kunna. Så "kicken" lär dig serva bilen, det kan man ha nytta av. Och dom många gånger "hutlösa" pengar "märkesvärkstäder" ska ha kan man ha roligare för
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Ja det finns i VIDA 2014D. Du kan också be din Volvo ÅF trycka ut serviceprotokollet åt dig.

När det gäller bromsvätskan finns inga miltalsbaserade intervall. Man bör enligt Volvos anvisningar byta vartannat år vid normal körning. Vid körning som anstränger bromsarna hårt (bergskörning t.ex.) rekommenderas byte varje år (eftersom det vid flitig bromsanvändning är större risk för att bromsvätskan blir så varm att det vatten den med tiden tar upp, och som är huvudskälet till att man måste byta, förgasas med utebliven bromsverkan som följd). Ett enkelt sätt att själv hålla koll på hur bromsvätskan mår är att köpa en provare. Finns på Biltema för en billig penning. Har själv en sådan.

Sedan är jag för egen del inte så där väldigt orolig för bromsvätskan. Har tidigare slarvat en del med att byta denna utan att märka några problem av något slag. Numera försöker jag sköta mig bättre utifall att men är som sagt inte särskilt orolig. Kör man som man skall, med tillräcklig motorbroms i rejäla nedförsbackar för att bara punktvis behöva använda fotbromsen, bör det inte vara några problem ens med kraftigare backar än dem vi normalt har här i Sverige.
Lucif3r skrev:
Arnold skrev:Om man ska byta olja så behöver man ju ha en billyft eller en grop.

Jahaja, det måste jag berätta för min domkraft och pallbockar, för dom tror att dom duger gott och väl för allt............................ Men vilken tur att du kom här och berättade att man måste ha billyft eller en grop.
Jag utgår ifrån att bilen måste stå vågrätt för att all olja ska rinna ut. Det räcker väl inte med att hissa upp framändan.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]