Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1124728
Batteriet (ett bilbatteri på 12 V) lämnar precis så mycket som "konsumenten vill ha", dvs det är förbrukaren som bestämmer strömstyrkan. En 5 W lampa drar ju precis så mycket ström som den ska för att det ska bli 5 W (vid 12 V ungefär 0,45 A). Så är det med alla förbrukare; de är gjorda för att dra lagom ström för den funktion de har. Batteriet bara levererar enligt önskemål. Det "läskiga" är att om önskemålen blir orimliga (en rejäl kortslutning), blir leveransen därefter. Det finns vittnesuppgifter på att en skiftnyckel tvärsöver polerna på ett 12 V batteri faktiskt smält... då talar vi nog strömmar runt tusen A. Så man ska tänka sig för. En batteriladdare behöver man inte förrän batteriet måste laddas, det kan man göra vid behov och dessutom nån gång i månaden så mår det bra.

Ett spänningsaggregat är ju säkrare och mer flexibelt än ett batteri. För tungstartade prylar kan man förstås öka spänningen gradivs (dvs från 0 till max spänning för prylen i fråga).

Det som är farligt i elektriska sammanhang är stöm genom kroppen. För att skicka farlig ström (mer än 30 -50 mA) genom kroppen krävs i alla normala fall spänningar väsentligt över 50 V; allt därunder är typ "ofarligt", om man inte hittar på riktigt aparta situationer (lägger sig i ett badkar med kablaget mellan tänderna eller så). Strömmen som anges (exempel 10 A) är en maxgräns för vad aggregatet klarar att leverera, men som nämnts ovan är det förbrukaren som bestämmer hur mycket den vill ha vid en viss given spänning.

Bilprylar för 12 V bilar (alla moderna personbilar) ska inte matas med mer än 14,5 V om man inte gillar att ta risker. Visserligen finns det nog nån gräns, jag såg 16 V nånstans, men allt som innehåller känslig elektronik har en tendens att gå på lunch vid höga spänningar. En torkarmotor - no problemo, men en radio eller nån styrbox skulle jag inte chansa på mer än 13 V för provning. Funkar den inte då, är den troligen defekt.
#1124752
Denzar skrev:Jag är ju riktigt sugen på ett labbaggregat då den kan användas till mycket.
30V 3-5A verkar vara vanligast, såg även en på 10A, den borde täcka det mesta?
Jag använder några labbaggregat på 0-30V 5A när jag testar elektronikbaserade utrustningar, boxar, givare, etc. Större förbrukare som värmare, fläktar, motorer, strålkastare, etc. kör jag på bilbatteri i garaget.
Denzar skrev:Kan man inte sätta på 14v tex och sen sakta höja strömmen tills grejerna hoppar igång?
Labbaggregat har ofta justerbar strömgräns. Med sådana aggregat fungerar det alldeles utmärkt att göra som du beskriver. Men så länge som strömgränsen begränsar strömmen får inte belastningen full spänning. Spänningen blir vad den blir med den ström man tillåter.
Denzar skrev:Är inte sånna instrument livsfarliga? 30Vx10A=300W 8)
Nej, inte om man följer några enkla råd:

1. Om aggregatet har jordad stickpropp måste aggregatet alltid anslutas till jordat vägguttag.
2. Använd aldrig aggregatet utomhus i fuktig väderlek.
3. Om du inte har jordfelsbrytare i bostaden, använd en jordfelsbrytare som sätts i vägguttaget och anslut sedan aggregatet till denna.
4. Lämna aldrig en provisoriskt uppkopplad utrustning utan uppsikt med spänning på.
5. Ta hänsyn till effekt och ström på aggregatet när testen utförs med rätt anpassat kablage. Använd strömgränsen så att tillgänglig ström anpassas till förbrukaren. Om t.ex. förväntad strömförbrukning är 2A så ställ strömgränsen på ett lite större värde, t.ex. 4A. Det är onödigt att ett stort labbaggregatet tillåts lämna max ström om det inte behövs ifall något går fel.
6. Det mesta av effekten brukar bli värme. Om aggregatet har stor effekt måste särskild hänsyn tas till värmeutvecklingen. Det blir ju varmt någonstans.
7. Arbetsområdet ska vara fritt från lättantändliga kemikalier och även lätt brännbara material som papper, trasor, etc. Med ett stort aggregat kan vid kortslutning gnistor (och små pärlor av smält metall) uppstå som hamnar på dolt ställe. Energin i dessa är inte så stor men de kan vara mycket varma en kort stund. Jämför med elsvetsning fast med mindre energi. Med lite otur kan brand uppstå om man inte tänker på detta, dessutom med en tidsfördröjning.
8. Låt aldrig små barn leka med labbaggregat eller batterier. Om ungdomar är intresserade av elektronik så ska de givetvis få ha ett labbaggregat. Men det ska inte vara den kraftigaste modellen i början och man ska särskilt se till att labbaggregatet är anslutet via en jordfelsbrytare.

De fem sista råden gäller för övrigt även om du använder ett bilbatteri som strömkälla för dina tester. Om batteri används måste även säkring användas som är avpassad för det som testas eftersom strömgräns saknas, och batteriet ska stå en bit ifrån teststället.
#1124832
Härligt, värsta lexikonet här, tack återigen för alla nya inlägg 8)

Då undrar jag mest över hur man kopplar ett bilbatteri till det man vill testa? Krokodilklämmor och kraftig kabel till olika sorts kontakter/pinnar? :lol: Måste man trixa ihop eget eller finns det något set att köpa tex?

Finns ju massor med aggregat, tom 0-2A 300v https://www.aliexpress.com/store/produc ... 04598.html

Eller ännu högre finns med. Då har man ju som i väggkontakten med 2A att göra vad man vill med? :shock: :D

Eller så finns det dom med mycket hög ström, 200A plus och runt 15v, då kan man ju testa allt i hela bilen antar jag? :D


Jag har ju mina demoner med att jag vill täcka det mesta och mycket mera så fort jag köper något, men känner själv att jag måste ha en gräns. Därför vore det guld om ni kunde skriva upp ungefär vad dom vanligaste grejerna drar i volt och ampere som man kan testa.
Behöver inte vara bilgrejer, utan vad som helst!
#1124838
Denzar skrev:Finns ju massor med aggregat, tom 0-2A 300v /.../Eller ännu högre finns med. Då har man ju som i väggkontakten med 2A att göra vad man vill med? :shock: :D /.../Eller så finns det dom med mycket hög ström, 200A plus och runt 15v, då kan man ju testa allt i hela bilen antar jag? :D
Du har inte nytta av mer än 0-30V 5A för vanligt labbande med elektronik. Till bilen räcker 0-15V gott och väl men hög ström kan behövas ibland för test av viss utrustning. Mitt råd är därför att hålla dig till 0-30V 5A (eller möjligen 10A) labbaggregat och de andra testerna i bilen som du eventuellt behöver högre ström för kan du använda bilbatteri (eller ett mindre gel-batteri) till. Observera att du bör av säkerhetsskäl inte använda aggregat som kan avge mer än 30V. Ett aggregat som kan avge över 50V kan t.o.m. vara direkt farligt. De är avsedda för enbart ordnad labbmiljö där man noga planerar sina tester.

Denzar skrev:Då undrar jag mest över hur man kopplar ett bilbatteri till det man vill testa? Krokodilklämmor och kraftig kabel till olika sorts kontakter/pinnar? :lol: Måste man trixa ihop eget eller finns det något set att köpa tex?
Jag har testkablaget till bilbatteri i form av snabbkopplingar till polerna med 6mm2 ledningar och 40A säkring nära resp. batteripol. Batteriet står under arbetsbänken. Kablaget går till sedan till en säkringshållare uppe på arbetsbänken med flera säkringar på valfri A, brukar hålla mig till 10A. Det räcker till de flesta tester. Men jag kan ju gå upp till 40A om det behövs.
#1124892
Själv byggde jag mitt eget labbaggregat med hjälp av ett gammalt ATX-nätagg :P, klarar 24V@4 eller 5A(kommer inte ihåg), 12V @50A, 5V @ 10A :P Overkill? Oh yeah, totally. Men det var vad jag hade liggandes så... :P Variabla volten är dock begränsad till ~1.5A, billig VREG :P

Fast numera är 12V'en avsäkrad med en 30A säkring, efter att jag lyckades kortsluta kablarna. 50A genom tunna labb-kablar, area typ max 1mm2, blev en fin rökmaskin :mrgreen: Inte för att 30A skulle varit mycket bättre, men då hade ju iaf säkringen utlöst :P
#1125155
Camel skrev:
Jag har testkablaget till bilbatteri i form av snabbkopplingar till polerna med 6mm2 ledningar och 40A säkring nära resp. batteripol. Batteriet står under arbetsbänken. Kablaget går till sedan till en säkringshållare uppe på arbetsbänken med flera säkringar på valfri A, brukar hålla mig till 10A. Det räcker till de flesta tester. Men jag kan ju gå upp till 40A om det behövs.
Det där lät riktigt manligt, bara byta ut säkringen :-)-)

Börjar nog med en 10A 30V strömställare med olika kablar då, samt en tjockare kabel till mitt extrabatteri :)

Jag läste om det Lucif3, känns lite för långt ifrån för att göra något sådant nu :lol:
#1125187
Denzar skrev: Det där lät riktigt manligt, bara byta ut säkringen :-)-)
Javisst, riktiga män kör så det ryker. 8) Tills det går åt skogen... ?:-/
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]