- lör 12 nov 2016, 15:46
#1124728
Batteriet (ett bilbatteri på 12 V) lämnar precis så mycket som "konsumenten vill ha", dvs det är förbrukaren som bestämmer strömstyrkan. En 5 W lampa drar ju precis så mycket ström som den ska för att det ska bli 5 W (vid 12 V ungefär 0,45 A). Så är det med alla förbrukare; de är gjorda för att dra lagom ström för den funktion de har. Batteriet bara levererar enligt önskemål. Det "läskiga" är att om önskemålen blir orimliga (en rejäl kortslutning), blir leveransen därefter. Det finns vittnesuppgifter på att en skiftnyckel tvärsöver polerna på ett 12 V batteri faktiskt smält... då talar vi nog strömmar runt tusen A. Så man ska tänka sig för. En batteriladdare behöver man inte förrän batteriet måste laddas, det kan man göra vid behov och dessutom nån gång i månaden så mår det bra.
Ett spänningsaggregat är ju säkrare och mer flexibelt än ett batteri. För tungstartade prylar kan man förstås öka spänningen gradivs (dvs från 0 till max spänning för prylen i fråga).
Det som är farligt i elektriska sammanhang är stöm genom kroppen. För att skicka farlig ström (mer än 30 -50 mA) genom kroppen krävs i alla normala fall spänningar väsentligt över 50 V; allt därunder är typ "ofarligt", om man inte hittar på riktigt aparta situationer (lägger sig i ett badkar med kablaget mellan tänderna eller så). Strömmen som anges (exempel 10 A) är en maxgräns för vad aggregatet klarar att leverera, men som nämnts ovan är det förbrukaren som bestämmer hur mycket den vill ha vid en viss given spänning.
Bilprylar för 12 V bilar (alla moderna personbilar) ska inte matas med mer än 14,5 V om man inte gillar att ta risker. Visserligen finns det nog nån gräns, jag såg 16 V nånstans, men allt som innehåller känslig elektronik har en tendens att gå på lunch vid höga spänningar. En torkarmotor - no problemo, men en radio eller nån styrbox skulle jag inte chansa på mer än 13 V för provning. Funkar den inte då, är den troligen defekt.
Ett spänningsaggregat är ju säkrare och mer flexibelt än ett batteri. För tungstartade prylar kan man förstås öka spänningen gradivs (dvs från 0 till max spänning för prylen i fråga).
Det som är farligt i elektriska sammanhang är stöm genom kroppen. För att skicka farlig ström (mer än 30 -50 mA) genom kroppen krävs i alla normala fall spänningar väsentligt över 50 V; allt därunder är typ "ofarligt", om man inte hittar på riktigt aparta situationer (lägger sig i ett badkar med kablaget mellan tänderna eller så). Strömmen som anges (exempel 10 A) är en maxgräns för vad aggregatet klarar att leverera, men som nämnts ovan är det förbrukaren som bestämmer hur mycket den vill ha vid en viss given spänning.
Bilprylar för 12 V bilar (alla moderna personbilar) ska inte matas med mer än 14,5 V om man inte gillar att ta risker. Visserligen finns det nog nån gräns, jag såg 16 V nånstans, men allt som innehåller känslig elektronik har en tendens att gå på lunch vid höga spänningar. En torkarmotor - no problemo, men en radio eller nån styrbox skulle jag inte chansa på mer än 13 V för provning. Funkar den inte då, är den troligen defekt.