Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lennart,

Den enda förklaring som jag sett nämnas på de många ställen där jag nu sett standardrådet (bästa däcken bak) är att bakhjulssladd är farligare och svårare att häva än framhjulssladd och det ligger ju en del i detta även om det kanske blivit mindre viktigt i antisladdsystemens tidevarv. Däremot har jag aldrig tidigare sett det argument du anför (större risk för vattenplaning i kurva bak än fram). Jag kan heller inte se att det argumentet stämmer. Även om bakhjulet hamnar på någon av de "vallar" framhjulen lämnar efter sig blir det inte mer vatten som skall bort bak än fram utan på sin höjd lika mycket. I de flesta fall blir det tvärtom: Mindre vatten att tränga undan bak än fram vilket talar för att bästa däcken skall sitta fram så länge det bara är vattenplaningsaspekten vi talar om.

Själv gillar jag inte att byta däcken två i stöten utan vill byta alla fyra när det blir dags. Alltså gör jag som flera andra föreslår: Skiftar framdäck och bakdäck säsongsvis, vilket i mitt fall innebär att det skiljer max en halv millimeter i mönsterdjup mellan fram- och bakaxel och oftast mindre än så. Om alla fyra däcken är ungefär lika bra behöver man inte ens ställa sig frågan om var de bästa däcken bör sitta.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Inget av Volvos två system för däcktrycksövervakning (det tidigare som bygger på speciella sensorer i hjulen och det senare som bygger på ABS-sensorerna) kräver att man kränger av däcken från fälgarna om man vill skifta så att framdäcken hamnar bak och vice versa. Däremot behöver man köra bilens inbyggda system för kalibrering av däcktrycksövervakningen sedan man monterat hjulen. Det är rutin vid hjulskifte på bilar med sådan övervakning.
Tomas88 skrev:Jag kör också med bästa fram vilket i slutet på säsongen har ändrat sig till att bakdäcken är bättre (på AWD/FWD).
Detta gör att jag sedan kan köpa fyra nya.

Skönt att se att jag inte är ensam med det tänkadet :)

Och jo visst är det lättare att få bakvagnssläpp i kurvor, speciellt om däcken bak är dåliga... Men det har inget direkt med väglaget att göra, utan kraften(momentum? gravitation? i dont fking know... "krängning") som bilen jobbar emot när den ändrar riktning.
Bakdelen vill ju fortfarande gå rakt även om framhjulen vill gå åt ett annat håll(svänga), och framhjulen får således "dra" bakhjulen åt det håll dom ska. Och det kan i extrema fall leda till att bakänden tappar fästet. RWD löper större risk för detta då bakhjulen fortfarande driver rakt fram och inte åt det håll man svänger, och då kan det plötsligt bli väldigt roligt i kurvor :mrgreen:
lennarte skrev:Det med att bästa däcken ska sitta bak har att göra med körning i regn (slask). Så länge du kör rakt fram så "spårar" bakhjulen i samma "spår" som framhjulen men svänger man alldrig så lite så kommer bakhjulen i "vallen" som bildas av framhjulen. Det kan bli en väldigt otrevlig överaskning när bakänden "släpper" i en kurva. Bakhjulen måste "pumpa bort" betydligt mer vatten då än framhjulen, detta gäller alltså oberoende om bilen är fram, bak eller 4-hjulsdriven
På en svensk "standardväg" håller man en kurvradie på över 500 m på 90-väg. Med 500 m kurvradie kommer rattutslag och däcksvridning vara väldigt liten så bakdäcken kommer fortfarande att spåra i framdäckens "torra" spår.
VolvoB20 skrev:På en svensk "standardväg" håller man en kurvradie på över 500 m på 90-väg. Med 500 m kurvradie kommer rattutslag och däcksvridning vara väldigt liten så bakdäcken kommer fortfarande att spåra i framdäckens "torra" spår.
Detta, och andra svar på detta är säkert riktiga. Men all trafik rullar ju inte på sådana vägar, även om det kanske är där som dom allvarligaste olyckorna sker. Detta som jag skrev var som rekommenderades när jag jobbade på Esso Bilverkstad (till mitten av -80-talat) och det har ju hänt en hel del med tekniken sedan dess..... Ett problem med dagens däck är ju att dom är så breda, rent generellt är "standarddäcken" idag nästan dubbelt så breda som "på den tiden". Då var det 165 upp till 185 mm idag är det väl knappast någon som är under 235 - 245 mm i "Volvoklassen". I snö och slask är det mycket "vätska" som ska transporteras bort. Den tidens "vinterbilar" (alltså dom som tog sig fram bäst) var ju Saab V4 (5,20x15) eller VW 1300 (5,60x15). Dom däcken var 120 - 140 mm breda, alltså höga och smala. Farten och "trycket" i trafiken var ju helt annorlunda då också.
Jag brukar faktiskt också lägga dom bästa däcken fram, även på 745-an :roll: :oops:
lennarte skrev:
VolvoB20 skrev:På en svensk "standardväg" håller man en kurvradie på över 500 m på 90-väg. Med 500 m kurvradie kommer rattutslag och däcksvridning vara väldigt liten så bakdäcken kommer fortfarande att spåra i framdäckens "torra" spår.
Detta, och andra svar på detta är säkert riktiga. Men all trafik rullar ju inte på sådana vägar, även om det kanske är där som dom allvarligaste olyckorna sker. Detta som jag skrev var som rekommenderades när jag jobbade på Esso Bilverkstad (till mitten av -80-talat) och det har ju hänt en hel del med tekniken sedan dess..... Ett problem med dagens däck är ju att dom är så breda, rent generellt är "standarddäcken" idag nästan dubbelt så breda som "på den tiden". Då var det 165 upp till 185 mm idag är det väl knappast någon som är under 235 - 245 mm i "Volvoklassen". I snö och slask är det mycket "vätska" som ska transporteras bort. Den tidens "vinterbilar" (alltså dom som tog sig fram bäst) var ju Saab V4 (5,20x15) eller VW 1300 (5,60x15). Dom däcken var 120 - 140 mm breda, alltså höga och smala. Farten och "trycket" i trafiken var ju helt annorlunda då också.
Jag brukar faktiskt också lägga dom bästa däcken fram, även på 745-an :roll: :oops:
Om kurvan har så liten radie att bakhjulen börjar ta ett eget spår ocg gena genom kurvan, så är kurvan så tvär att det inte går att hålla så hög fart att man kan uppnå vattenplaning bak.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]