Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Jo det är ett skruvförband.

Du kan läsa mer på https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skruvf%C3%B6rband där finns flera olika skruvförband illustrerade samt anledningen till att man ska momentdra.
av NilsO
Javisst. Att anliggningsytan mellan fälg och hjulbult/mutter är konisk är för att hjulet ska centreras så exakt som möjligt när man monterar dit det. Hjulbultarna med lösa konor illustrerar ju det. Annars är det inget konstigt.
av svedan
Bilden du visar är med hjulmutter, inte hjulskruv (ok, hjulbult). Traditionellt bultförband har, som wiki skriver, skruv, bricka och mutter. Navet centrerar fälgen på axeln. Konisk bult/fälghål ökar anliggningsytan.
Så jag anser nog att mitt inlägg är korrekt. Därför kan du smörja gängan men inte anliggningsytan.
Användarvisningsbild
av wissel
Bytte till vinterhjulen för ett tag sedan, däckkillen säger att mina
Biltemabultar inte är tillräckligt stora i "koningen" vilket gör
att dom kryper in i fälgen och sätter sig som berget.
Nu blir det originalbultar med lös kona som gäller.
av Malmstroem
Naturligtvis är det ett bultförband som används för att sätta fast hjulen på bilen.

De original hjulskruvar jag har på min Volvo har lös kona. Det är därmed inte friktionen mellan konan och fälgen som håller fast skruven. Det är friktionen mellan konan och skruven samt friktionen i gängan som håller fast skruven. Principiellt fungerar alla bultförband så.

Det är lite svårare att säga om du bör smörja eller ej. Ofta ska du inte smörja hjulskruvar, eftersom fett och dylikt kan leta sig ut till bromsar. Bultförband i gemen brukar smörjas. Om du inte smörjer ett bultförband kan det kompenseras med högre åtdragningsmoment.

Vill du ha mer information kan du titta här:
http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/ska- ... ej-6345365
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Fast utan fett har du ingen aning om den faktiska spännkraften i förbandet eftersom du inte vet hur mycket av momentet som spänner förbandet och hur mycket som går åt till friktionen.

Men det behövs inga stora mängder fett, bara en liten gnutta precis i gängorna.

p.s. Bultar har inga gängor. Skruvar har gängor.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]