Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nuvarande bil: EfficientGrip Performance 205/55-16. Kanske 6 mm kvar när jag köpte bilen i våras och nu ~1100 mil senare varav knappt hälften på en liten roadtrip till Italien så är slitaget inte direkt slående. Kanske 4 mm kvar eller nåt. Jag kör ganska lugnt men passar på att trycka pedalen i golvet ibland för nöjes skull.

Förra bilen hade Michelin Energy Saver. 205/65-15 på en S80. De var typ slut (strax över 3mm) när jag köpte dem begagnade och bara marginellt mer slut 1500 mil senare när jag tyckte att det var dags att byta ut dem. Då monterades Vredstein Sportrac 3 efter att ha läst däckstester. Hann inte köra längre än att jag kunde konstatera att däcken var tysta och bekväma innan jag sålde bilen.

Innan dess en uppsättning regummerade Galaxie i dimension typ 195/60-15 som rullade typ 3000 mil på 850:n utan att ta slut. Det lustiga var att det satt tre sådana på bilen och ett Energy Saver som var på gränsen redan från början men inte slets synligt alls..

Sannolikheten är ganska stor att jag köper Energy Saver igen när det är dags för nya sommardäck. Det eller EfficientGrip som jag inbillar mig är något tystare.

Edit: Dimensioner och bilmodeller var det ja.
Kör med Uniroyal RainSport 2(fantastiska på vått, över förväntan helt klart), 205/55R16, runt 2.7kg luft.
Haft dom i... 3-3½ år och ~1300-1500mil, har slitits ungefär 2.5mm(skiftar fram/bak varje säsong, så slitningen är tämligen identisk runtom). Och då vill jag väl påstå att jag kör rätt aggressivt ibland, men står ju inte och börnar direkt :lol:

Används ju då på min V70 2.0T5, givetvis.
Min förra bil, Audi A4 2.0 tdi -07 2wd.
Däck Continental premiumcontact 3 225/50-17.

Hade bilen i 5 år och körde ca 9000 mil varav ungefär 6000 på sommardäck. Däcken var nya när jag köpte bilen och 1 år innan jag sålde den bytte jag två av dem och de andra två var dags att byta när bilen såldes. Så 5000 resp 6000 mil. Vinterdäcken gick 4 säsonger (körde på odugliga europeiska dubbfria första vintern och de hade alltså gått ca 2500 mil. 8mm kvar på alla fyra när jag sålde bilen. De däcken var goodyear ultragrip 205/55-16.

Detta är den bil jag haft som slitit i särklass minst däck!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pirelli Scorpion Assimetrico. Gick 8000 mil innan de blev olagliga. Backelithårda och fullständigt noll grepp.

Toyo Proxies R888 Ultra Competion, gick 800 mil, suddgummi, men helt sjukt vilket grepp.

Synd man inte kan få allt på eng gång
Vilken enorm skillnad det verkar vara.. Från knappt tusen mil till 5-6000mil. Det gör det om än ännu svårare att välja däck.

Det jag tycker är konstigt är att Michelin Primacy 3 enligt tester ska ha fått höga poäng för hållbarhet!
Michelin X-Ice north dubbdäck, köpte dom begagnade med ca 9-10mm kvar dvs nästan helt nya. Körde sedan 4 vintrar med dessa tills dubben var borta, då plockade jag ur de sista 3-4 dubbarna och de är inne på sitt andra år som sommardäck nu.
Första vintern "urdubbat" provade jag dom som "året runt" däck men de var livsfarliga redan på den isiga parkeringen så de åkte av direkt och fick endast används på sommaren. Ca 8-10000mil kanske de har gått har ingen riktig koll. Kasseras troligen nu när det dags att byta däck till vintern.
Gissar starkt på att däcken gränsar runt 1,6mm vilket märks så fort en regndroppe träffar asfalten.
Mina Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico i 255/45-20 på XC60'n har jag haft i fyra somrar, och nu är de nere på mellan 4-5mm. Uppskattar att det rör sig om cirka 6000 sommarmil hittils och jag räknar med att få åtminstone en sommar till innan de är nere på 3mm och dags för byte. Jag upplever inte att de är dåliga på något sätt, som B20 tycker, men han kanske inte hade Zero-däcket? Möjligen är ljudnivån hög, men prestandan upplever jag inte sämre än något annat bruksbilsdäck.

Har det slitit lika mycket fram som bak på din bil Joel?

Bild
Nokian zLine 245/35 19'', har för hög bärlast på bilen för den dimensionen.
Kört strax över 500 mil med dem, kört rätt så lugnt med dem och ibland har man kört med lite inspiration då bilen behöver motioneras!
Nokian däcken har ju en märkning på 1-8 mm på däcken som visar hur mycket som finns kvar av däcket, hade en klar 8a när dem var nya, så 9mm nya då. Nu står det bara en rätt så svag 7a kvar. Så jag har väl 7mm kvar?

Annars är jag väldigt nöjd med däcken överlag! Funkar lika bra i vått och torrt!
Men runt 230km/h så spårar däcken lite även fast dem ska klara av hastigheter upp till 300km/h, känns som om dem vandrar lite på tå just då.
(Man måste ju testa däcken så man vet :roll: )
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok