Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
volvo244gle skrev:En elmotor har fullt moment genom hela registret (0-10.000 rpm eller så) och klarar sig med en fast utväxling.
Effekten en motor utvecklar är lika med momentet * varvtalet.

Om momentet är lika över hela varvtalet kommer det medföra konstigheter.

vid 10.000 rpm kommer motorn alltså att utveckla 100 ggr så mycket effekt som vid 100 rpm om den har fullt moment över hela registret.

Så elbilen skulle ha 10 hk i första biten i starten och 1.000 hk vid toppfart.
Användarvisningsbild
av grillchips
Personligen föredrar jag manuell alla dagar i veckan. Men i stockholmstrafiken är det rena döden. Nästa bil kommer absolut vara automat, men eftersom jag tycker om att KÖRA bil så kommer paddlar vara obligatoriskt.
Användarvisningsbild
av Derank
Schmoyoho skrev:Manuell vs automat är ju lika mycket evighetsdiskussion som tråden "Ni med AWD", dvs helt beroende på förare och typ av körning. Båda har fördelar. Automat gillar jag kickdown på, ogillar slirandet. Skönt att "slippa" växla ändå, även om det inte heller är något problem.

+2
Användarvisningsbild
av frasse4
grillchips skrev:Personligen föredrar jag manuell alla dagar i veckan. Men i stockholmstrafiken är det rena döden. Nästa bil kommer absolut vara automat, men eftersom jag tycker om att KÖRA bil så kommer paddlar vara obligatoriskt.
Du kommer tröttna på paddlarna efter 10 min :). Alla moderna automater kan man ju styra när de ska växla och till vilken växel genom att reglera gasen med foten...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag tycker det skönt att växla själv, det ger en en helt annan kontroll över bilen än när "någon annan"(i det här fallet automatlådestyrenheten) bestämmer skit åt en.
Visst, många automater nu för tiden kan man ju växla helt själv med, men det är inte samma sak ändå... "häften" saknas ju(kopplingen) fortfarande... Och kopplingen är ju lite av charmen med manuell.

Och vid långkörningar/landsväg/motorväg spelar det ju nästan ingen roll ändå, då man ändå ligger på högsta växeln 90% av tiden.

Nu har jag visserligen väldigt begränsad egen erfarenhet av automatlådor, men jag tycker manuella överlag har bättre motorbroms än motsvarande automat, vilket är en fördel om man vill spara bränsle. ... Förutom min 2.0 T5a, den har ingen motorbroms alls :lol: Ska man sakta ner från 90 till 70 får man släppa gasen en mil innan typ :P
Användarvisningsbild
av 800serien
Automatlåda är bäst i stan och där slutar fördelarna!

TS, du provocerar med dina trådar. :lol: Snart blir du kallad bakåtsträvare. :-)-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Lite kul med alla "jag har ingen större erfarenhet men..." ;)

Det är en ren smaksak. Båda alternativen funkar utmärkt. Utom i kökörning där det inte ens är en tävling.

Automat funkar prima för både normal och lite mer inspirerad körning tycker jag. Superbekvämt när syftet bara är att transportera sig. Vill jag köra på lite så får jag ju villigt erkänna att automaten med kickdown varvar upp motorn på ett sätt jag sällan orkade göra med manuell när det ska gå undan lite. Jag orkade helt enkelt vara vara fullt så på med växlarna i vanliga fall. Enda tillfället jag kan tycka att den är lite irriterande är med tung last i motlut där jag på en manuell bara hade gasat hårdare men automaten växlar ner.

Hade jag köpt en bil för bankörning eller liknande hade inte vanlig automat varit ett alternativ men nu kör jag inte en fullt så upphetsande bil även om den för den skull inte är tråkig att köra.
Användarvisningsbild
av grillchips
frasse4 skrev: Du kommer tröttna på paddlarna efter 10 min :). Alla moderna automater kan man ju styra när de ska växla och till vilken växel genom att reglera gasen med foten...
Inte då! ;) lånade svärmors bil ett par veckor förra sommaren, långresa i sverige, använde paddlarna väldigt ofta. Nu var automaten på den bilen under all kritik så det var mycket därför, men med en roligare bil är jag övertygad om att de skulle användas flitigt. Och jag menar, ex V90 för 350k+, då kan man nog kosta på sig 1900 som paddlarna kostat på ex XC60. :D
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag förstår helt och hållet om man väljer manuell växellåda för mer aktiv körning. Men varför finns det då de som samtidigt väljer en storlek och kaross som inte alls inbjuder till det?
Användarvisningsbild
av 800serien
StringerBell skrev:Jag förstår helt och hållet om man väljer manuell växellåda för mer aktiv körning. Men varför finns det då de som samtidigt väljer en storlek och kaross som inte alls inbjuder till det?
För längesedan fanns det en biltillverkare som tävlade med en kombi i en stor och välkänd racingserie. Hör av dig till dem med din fråga, de borde ha svaret. :wink: :-)-)
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]