Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

SBergdahl skrev: Jag har försökt flera gånger att förstå mer exakt vad det är de gör med oljan, temperatur, tid osv. Men det gömmer de väl..
Vad jag kan se är det inte heller särskilt entydigt att dyr = bra i just det experimentet.
Det finns där, någonstans bland alla sidor och all testinfo. Har glömt vilka testdata det var, men den som söker skola finna. :wink:
TommyP86 skrev:Ryska länken förefaller vara väldigt intressant. Dock är den rysk, så det är en mikroskopisk chans att det är 100% pålitligt.
Detta test är ältat och analyserat till sin spets av många forum i världen, även i bobs oil forum så om det inte varit tillförlitligt skulle det ha sågats av omgående av deras oljeexperter.
kvantskum skrev:Här är testernas test när det gäller koksning.
Ett ryskt labb som utfört ett MYCKET utförligt och detaljerat test på en herrans massa olika motoroljor.
Resultatet är minst sagt överraskande, och skrämmande.

Använd google translate Ryska till Engelska för bästa översättning.

http://bmwservice.livejournal.com/27699.html
Det bevisar ju ungefär samma sak som jag kom fram till, castrol edge 0W-30 koksar ganska rejält jämfört med andra kända varumärken.
volvo244gle skrev:Man bör nog vara konsekvent vid val av testkärl.
Det vita ser ut som någon emaljerad historia och leder säkerligen inte värme lika bra som det rostfria.

Värmeljuskoppar kanske skulle funka? Eller bränna oljan på aluminiumfolie?
Några värmeljuskoppar med samma mängd olja i så in i ugnen på 300 grader samtidig borde enkelt fixa en bra och rättvis test.

Bild
Iden i ugnen köper jag, men man vill ju kunna laga mat i ugnen i fortsättningen.
Det ryker så pass otroligt att det är svårt att beskriva med ord, det är som att elda ris.
TommyP86 skrev:Ser att volvo-rekommenderade castrol 0w-30 edge ti fst a5/b5 inte är med. Inte heller nya 0w-20. Lite synd, hade varit kul att veta.
jag har dennaA5-oljan hemma. Kan absolut värma upp den och se hur den står sig mot Q8 A3/B4
Milktrucker: "Iden i ugnen köper jag, men man vill ju kunna laga mat i ugnen i fortsättningen.
Det ryker så pass otroligt att det är svårt att beskriva med ord, det är som att elda ris."

Jag såg en gång på ett annat forum, för hobbybilar, en hobbymekankier som hade en äldre diskmaskin i sitt garage. Där tvättade han motordelar och annat som skulle renoveras eller på annat sätt återmonteras. Om man vill gå på djupet med det här så kanske man kunde leta upp en begagnad bänkugn t.ex: http://www.jula.se/catalog/hem-och-hush ... gn-864017/
Och i sammanhanget, jag föreslår att du har en IR-termometer samtidigt för att säkerställa temperaturerna. Clas Ohlson har en billig "pennmodell" för 300 kr. Den hänger med upp till 250°C. Sedan finns det en uppsjö av dyrare modeller med pistolgrepp och lasersikte etc. etc.
Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]