Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av para
Jag har också en bekant. Han kör FWD. En gång kanade han av vägen och det blev dyrt att laga. Han blev inte heller glad. Tänk på det alla ni som kör FWD
Användarvisningsbild
av milktrucker
para skrev:Jag har också en bekant. Han kör FWD. En gång kanade han av vägen och det blev dyrt att laga. Han blev inte heller glad. Tänk på det alla ni som kör FWD
och hur tänkte du nu?
det är ju precis lika lätt att kana av vägen med en bil som driver fram som med en som driver både fram och bak, det är underlag, hastighet och däckens grepp som avgör, inte antalet drivande axlar.
tänk logiskt !
Användarvisningsbild
av milktrucker
VolvoB20 skrev:1, Vid varje däckskifte sommar/vinter så sätter man de däck med bäst mönster fram, de slits mest och därigenom kommer det aldrig att diffa mer än 0,5 mm fram/bak under hela däckens livstid och AWDn får aldrig stryk av detta.

2. Med en bra AWD kan du inte läggra lakrisspår utanför donken, du har inte motor nog att spinna med alla 4 däcken samtidigt på torr asfalt (vi pratar ju bilar med AWD nu inte fwd/rwd eller hur) om du inte trimmat till 500 hk. 4-hjuls burnouter kräver sjukt mycket effekt/vrid.
Bästa däcken bak, framförallt vintertid när risken för bakvagnskast är som störst.
av Mwi
para skrev:Jag har också en bekant. Han kör FWD. En gång kanade han av vägen och det blev dyrt att laga. Han blev inte heller glad. Tänk på det alla ni som kör FWD
Ja eller de som har en bil som alltid drar mer bränsle fast prestandan är sämre :D Kör man två lika Volvo förutom att en är AWD och den andra FWD så känns det som det skiljer 30 hp emellan.
av sparwen
milktrucker skrev: Bästa däcken bak, framförallt vintertid när risken för bakvagnskast är som störst.
Det har du rätt i, men det är av mindre betydelse för bilar med antisladd.
Dessutom så länge alla fyra däck är bra är det av mindre betydelse också. Börjar det bli på tal om slitna däck så ja och saknar bilen antisladd så absolut.
Tror, och detta tror jag att awd gör att det blir av än mindre betydelse i kombinationen med antisladd.
av Lövet
Det här verkar just nu vara forumets sämsta tråd. Höj nivån en smula annars finns risk att den inte är kvar så värst mycket till.
Användarvisningsbild
av MartinS
:lol: Den är ju galet underhållande, kan knappt sluta skratta faktiskt....
av Frosnam
De flesta jag känner som 4wd har stor koll på att däcken ska vara lika mycket slitna.
Däcken slits mest i fram, därför skiftar jag varje säsong de bästa däcken till framaxeln. Brukar även ha något hekto högre tryck på de däck som är mest slitna, för att kompensera rullomkretsen.

Tror inte att det är så fruktansvärt viktigt på bilar med Haldex, men har man visco så ska man vara väldigt noga.

Vad gäller sladd med 4wd-bilar så går det faktiskt att gasa sig ur såna situationer, men då krävs det MYCKET övning för att få det att sitta i ryggmärgen. Instinktivt så vill man ju bromsa när man får sladd, men det blir sällan bra. Koppla ur och rulla sig ur situationen kan funka, men jämn gas och styra upp bilen är bättre och har man då 4wd så kan man få den där lilla extra pushen.
Användarvisningsbild
av joel80
Bäst däck bak oavsett antisladd eller relativt bra däck. Antilsladd-systemet kan bara göra så bra jobb som däcken tillåter... med sämre däck bak kommer det släppa bak först och är underlaget för halt eller farten för hög kommer man till den punkt där det släpper och antisladdsystemet inte kan kompensera, vilket det hade klarat en liten bit till med bra däck. Och släpper det är det som de flesta vet absolut farligast om det släpper bak.
av sparwen
joel80 skrev:Bäst däck bak oavsett antisladd eller relativt bra däck. Antilsladd-systemet kan bara göra så bra jobb som däcken tillåter... med sämre däck bak kommer det släppa bak först och är underlaget för halt eller farten för hög kommer man till den punkt där det släpper och antisladdsystemet inte kan kompensera, vilket det hade klarat en liten bit till med bra däck. Och släpper det är det som de flesta vet absolut farligast om det släpper bak.
Nu förutsätter jag även att det är samma däck vi pratar om, bara med olika mönsterdjup, jag tror knappast det blir märkbar skillnad där. Eller har du något test som motbevisar det?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 29
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?