Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kneecap
Billiga skinnsoffor är alltid sunkiga. Bra skinnsoffor kostar därefter. Därför tror jag att folk väljer tygsoffa hemma, självklart väljer många estetiskt också.

Mina två soffor kostar mer tillsammans än en V40 D2 Buisness 2017 gör. Men dom kommer hålla rejält mycket längre.

Bild
Användarvisningsbild
av Perra83
Klart att pengarna spelar in. Jag skulle aldrig köpa en soffa för flera hundra tusen oavsett hur skön och hur snygg den är och att lädret håller i 50år.
Möbler byter man med tiden. Samma med tapeter och annan inredning.

Det är svårt att hitta möbler som är både sköna och snygga.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jämförelsen med soffan tycker jag inte är klockren heller. Jag sitter sällan i soffan utan vräker mig snarare på olika ledder. Då tycker jag att tyg är skönare. Bilsätena är mer som skrivbordsstolen på jobbet, där sitter jag upp och har andra krav.

Har haft halvskinn på fyra bilar, helskinn på en och tyg i en. Gamla S80ns halvskinn med plyschtyg tycker jag faktiskt har varit både mysigast och sett mest exklusivt ut. Så länge plyschen varit kliniskt ren dvs :-)
745:ans oxblodsröda halvskinn hade sin charm det också.. ;-)

Skinn ser bra ut och är lätt att hålla rent men jag tycker bättre om att sitta på tyg. Känns luftigare utöver det där med värme och kyla tycker jag. Men bra plysch är bättre än vävt tyg.
av llesrof
SBergdahl skrev:Jämförelsen med soffan tycker jag inte är klockren heller. Jag sitter sällan i soffan utan vräker mig snarare på olika ledder. Då tycker jag att tyg är skönare. Bilsätena är mer som skrivbordsstolen på jobbet, där sitter jag upp och har andra krav.
Han ville nog bara passa på att berätta vilken dyr soffa han har :mrgreen:
Användarvisningsbild
av SBergdahl
llesrof skrev:
SBergdahl skrev:Jämförelsen med soffan tycker jag inte är klockren heller. Jag sitter sällan i soffan utan vräker mig snarare på olika ledder. Då tycker jag att tyg är skönare. Bilsätena är mer som skrivbordsstolen på jobbet, där sitter jag upp och har andra krav.
Ja Knäskål kanske men soffan dök upp redan i första inlägget.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Finns det någon Volvo som går att beställa med fläktar i stolarna, på talt om skinn/tyg? Provkörde en fullsmetad Renault Talisman som hade det, blev svalt och skönt på nolltid,sen var det bara att slå av fläktarna om man så önskade. Ett tillbehör jag gladeligen skulle kryssa för vid kommande bilköp...
av Kneecap
llesrof skrev:
Ska jag vara ärlig så har jag köpt mina soffor begagnade. Betalade bara en bråkdel av nypriset.
Men även skinn till en bil är ju inte billigt. Till V90 ligger standardskinnklädsel på 17900 om man inte köper ett paket. Inscriptionskinn kan jag tänka mig att det skulle ligga på närmare 30 om man kunde köpa det löst, det låg på det priset på S80 för några år sedan.
En soffa köper jag för att ha i många år, då vill jag ha kvalitet.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag inbillar mig att sätet under klädseln inte riktigt är detsamma heller. Men det kanske bara är inbillning i kombination med hur klädseln samspelar med stoppningen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
TommyP86 skrev:Både v70 och s80 samt xc70 hade det, och xc90 har och hade.
Intressant, tack.

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]