VolvoB20 skrev:Visst, men om jag själv köper en begbil som tex kostar hälften av samma bil ny så förväntar jag mig ju att den är hälften så bra som en ny, därav att den är så mycket billigare.
Har ägt en hel del bilar i spannet 25.000 - 40.000 mil och det har inneburit meckade och lagande i stort sett 1-2 ggr per månad året om. Jag har åkt billigt, Men allt har fixats av mig själv för att lämna till verkstad had blitt mycket dyrare än att köpa ny bil.
Då tycker jag du har väldigt låga förväntningar :) Däremot är det väl lite av ett lotteri när man köper beggat, det är det ju...
945an kostade mig alldeles för mycket i reparationer, bortåt 50k under dom första 3 åren :roll: Men sen var den fin också :D
V70in har jag fortfarande inte ens lagt ner 10k på i delar under dryga 4 år. Tror notan ligger på ungefär 9k nu.
Jag har varit "tvungen" att laga den uh... 4 gånger tror jag. Första var vid inköp(styrled, avgasupphängning, trög styrning), andra året efter(strålkastare), och sen i år när kamremmen byttes samt bakbromsarna fixades med nya ok och skivor. V70in är ju då en -97a med strax under 25k på mätaren, köptes för 10k. Givetvis har den skavanker, men mekaniskt osv finns det inget fel på den, "går som ny" :) Skulle absolut inte kalla den hälften så bra som den var ny(eller, räknat rakt på pris, typ 30 gånger sämre), kanske 20% sämre om man räknar med alla kosmetiska defekter.
Så... nog tycker jag man kan begära rätt mycket av en begagnad bil, oavsett ålder/mil. Speciellt om man köper av en handlare, tycker jag, eftersom man betalar så mycket mer pengar jämfört med samma bil om det var privatköp.
Inköpspriset tycker jag spelar större roll än just ålder och mil, ju dyrare bilen är i sin klass desto högre krav bör man ha. T ex köper jag en till V70 -97 T5 för, säg, 6k, så förväntar jag mig inte att den ska vara lika bra och fin som min nuvarande. Köper jag däremot en V70 -97 T5 för 15k, så förväntar jag mig att den ska vara finare än min. Förstår du hur jag tänker? :)
Nu vet vi ju dock inte hur mycket TS gav för V50in, om det var billigt eller dyrt för V50is i samma klass.